علمی

افراد گیاهخوار بیشتر دچار شکستگی استخوان می شوند؟

طبق نتایج تحقیقات انجام شده، که در 27 نوامبر 2020 منتشر شد؛ احتمال شکستگی استخوان در افراد گیاهخوار بیشتر از افرادی است که از رژیم غذایی مبتنی بر محصولات حیوانی پیروی می کنند.

در قسمت زیر به توضیح مختصری در رابطه با رژیم های غذایی مورد مطالعه در این تحقیقات می پردازیم.گیاهخوار - vegan

وگان یا گیاهخواری مطلق :

نوعی رژیم غذایی است که در آن فرد هیچ گونه محصول غذایی حیوانی شامل گوشت قرمز، عسل، تخم مرغ، شیر و… را مصرف نمی کند به این نوع رژیم غذایی گیاه خواری مطلق هم اطلاق می شود.

وجترین:

در این نوع رژیم غذایی فرد گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود حذف می کند در حالی که، محصولات غذایی حیوانی جایگاه خود را در این رژیم حفظ می کنند.

ماهی خواری:

ماهی‌خواری یا پسکتاریانیسم نوعی رژیم غذایی است که در آن ماهی و انواع دیگر خوراک دریایی استفاده می‌شود اما گوشت حیوانات دیگر، استفاده نمی‌شود.

گوشت خواری:

فرد علاوه بر مصرف هر گونه گوشت قرمز و سفید تمام محصولات حیوانی را نیز مورد مصرف قرار می دهد.

 

این پژوهش نشان داد افرادی که از رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان استفاده می کنند 2.3 برابر بیشتر از گوشت خواران دچار شکستگی استخوان خاصره یا hip می شوند.
در واقع شکستگی استخوان در افراد گیاهخوار 43٪ و در افراد ماهی خوار 25٪ بیشتر از افراد گوشت خوار است.

دکتر تامی تانگ، که نویسنده ارشد این مقاله از گروه بهداشت جمعیتNuffield در دانشگاه آکسفورد است بیان داشت که ما ، بر طبق مطالعات قبلی انجام شده میدانیم BMI پایین با خطر شکستگی های استخوان ارتباط دارد و مصرف کم کلسیم و پروتئین هر دو با سلامت ضعیف تر استخوان مرتبط هستند ؛ باتوجه به اینکه وگان ها به طور متوسط  BMI پایین تری دارند و همچنین کلسیم و پروتئین کمتری نسبت به گوشت خواران مصرف می کنند ، در چندین مکان از استخوانهایشان با خطر شکستگی بیشتری روبرو هستند.

البته باید توجه داشت که ، رژیم های متعادل و غالبا گیاهی می توانند منجر به بهبود سطح مواد مغذی و همچنین کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت شوند.
 در مجموع افراد باید مزایا و معایب رژیم غذایی خود را در نظر بگیرند، و اطمینان حاصل کنند که مقدار کافی کلسیم و پروتئین را دریافت می کنند و همچنینBMI سالمی دارند.سبزیجات - vegetables

در این مطالعات که در دانشگاه آکسفورد انجام شد و دادهای شکستگی استخوان حدود 55 هزار نفر، در طی بازه زمانی 18 سال مورد بررسی قرار گرفت دو اشکال وجود داشت :

1- امکان تمایز قائل شدن بین شکستگی‌های ناشی از تصادف یا ضعف استخوانی وجود نداشت.

2- بیشتر افراد شرکت کننده در تحقیق شامل افراد سفیدپوست اروپایی می‌شدند و داده‌های مربوط به استفاده از مکمل‌های کلسیمی لحاظ نشده بود‌.

در این تحقیق که در مجلهBMC Medicine منتشر شده است، 55000 نفر شرکت داشتند، که از این تعداد حدود29 هزار نفر گوشت خوار، 8 هزار نفر ماهی خوار، 15 هزار و 500 نفر وجترین و 1900 نفر وگان بودند، که از آن ها خواسته شده بود تا گزینه های غذایی خود را به دقت ثبت کنند و تقریباً 18 سال پس از ثبت نام آنها در این مطالعه، پژوهشگران پرونده های پزشکی آن ها را بررسی کردند و دریافتند که گیاهخواران در مقایسه با کسانی که رژیم غذایی حیوانی دارند، هر 10 سال تقریباً 15 شکستگی استخوان را بیشتر تجربه می کنند.

 

گرد آوری: مولود کاظمی

منبع: diabetes.co

منابع تصاویر : studyfinds / thespruceeats

 

همچنین بخوانید : افزایش ریسک سکته در گیاهخواران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا