علمی

انتخاب استاد راهنما

چگونه برای پروژه‌ی خود استاد راهنمای خوب انتخاب کنیم؟

هنگامی که به مقاطع بالاتر تحصیلی می‌رسید، نوشتن مقاله و انواع پروژه‌ها اصلی‌ترین وظیفه‌ی شما به شمار می‌رود. برای شروع کار نیاز به فردی دارید تا شما را در انجام پروژه‌ها و نوشتن مقاله به بهترین شکل ممکن راهنمایی کند. این فرد، استاد راهنمای شما است که از ابتدا تا پایان کار همراه شما است تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید. حال برای انتخاب استاد راهنمای خوب باید چه‌کار کنیم؟!

استاد راهنما

استاد راهنما کیست؟

استاد راهنما، فردی است که به شما در انجام روند کار کمک می‌کند، شما را تشویق می‌کند و فرصت‌های چالش‌برانگیز را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید فعالیت‌های مرتبط با پروژه‌ی خود را انجام هید.

استاد راهنما عضو هیئت علمی دانشگاه است که با حکم ریاست دانشگاه و به پیشنهاد معاونت آموزشی، وظیفه‌ی هدایت تحصیلی دانشجویان را بر عهده دارد.

استاد راهنما با بیان نواقص و نکات مرتبط با کار باعث می‌شود شما از بازخورد‌ها و پبیشنهاد‌های او کمک بگیرید و از وقت و انرژی خود به‌درستی استفاده کنید

وظایف استاد راهنما

استاد راهنما برای اینکه بتواند به‌درستی به دانشجویان کمک کند باید به وظایف خود به‌طور کامل مسلط باشد. همچنین دانستن این وظایف به انتخاب او توسط شما کمک بسزایی می‌کند. وظایف استاد راهنما به شرح زیر است:

  • کمک در انتخاب موضوع پروژه

  • ارائه‌ی برنامه‌ی زمانی کامل و جامع برای تکمیل مراحل مختلف

  • برگزاری جلسات متعدد برای بررسی روند پیشرفت پروژه

  • تصحیح نهایی طرح پروژه و رعایت آئین نگارشی

  • توجیه دانشجو از نظر روند ارزشیابی پروژه

  • حضور در جلسه‌ی دفاع

  • و….

به‌طور کلی می‌توان گفت که استاد راهنما با احاطه بر موضوع تحقیق، کمک‌تان می‌کند تا پژوهش را در مسیر صحیح و درست به جلو ببرید، موضوعات فرعی را کانالیزه کنید و نقاط انحراف را تعیین و مشخص کنید.

در واقع، استاد راهنما با کمک‌های خود سبب می‌شود پایان‌نامه‌ای ارزشمند بنویسید و مقاله‌ی خود را به چاپ برسانید؛ درنتیجه تلاش‌های پژوهشی‌ شما به‌نتیجه‌ی مطلوب نزدیک شود.

چگونه استاد راهنمای خود را انتخاب کنیم؟

آشنایی با استاد راهنما و وظایف او یکی از گا‌م‌های مهم و اولیه است اما پس از عبور از این مرحله لازم است بدانیم که چگونه استاد راهنمای خوبی انتخاب کنیم تا در طول روند کار با مشکل مواجه نشویم و نتیجه‌ی نامطلوب حاصل نشود. برای این انتخاب لازم است که چند نکته‌ی مهم را رعایت کنیم.

نکات مهم و ابتدایی در انتخاب استاد راهنما که لازم است قبل از توجه به سایر اصول و قواعد رعایت شود این است که دانشجو باید از تعداد پایان‌نامه‌های در دست استاد راهنمای خود آگاه باشد؛ استاد راهنما با توجه به سقف پذیرش خود پروژه انتخاب کند و در صورت تکمیل ظرفیت، دانشجوی بعدی را در لیست قرار دهد تا در کار او وقفه ایجاد نشود.

همچنین لازم است این را در نظر داشته باشید که استاد راهنما باید شما را در زمینهی موضوعی خاص و تخصصی راهنمایی کند؛ بنابراین ضروری است که تخصص کافی داشته ‌باشد.

به‌طور کلی برای انتخاب استاد راهنما باید چند مرحله را به خوبی انجام دهید تا به فرد مورد نظر خود نزدیک شوید:

1. تعیین ایده‌ی اولیه: در ابتدا لازم است اگر ایده‌ی کلی دارید به آن جزئی‌تر نگاه کنید تا بتوانید حوزه‌ی مورد علاقه و پژوهش خود را دقیق‌تر بیان کنید و با توجه به آن استاد راهنمای خود را که در حوزه‌ی پژوهشی شما تسلط دارد انتخاب کنید.

2. در دسترس بودن استاد: باید فردی را به‌عنوان استاد راهنما انتخاب کنید که در دسترس باشد و بتواند در ملاقات‌های حضوری شرکت کند و نکات لازم را به شما بیان کند. انتخاب فردی که از نظر مسافت و فاصله‌ی ‌زمانی از شما دور است کار صحیح و درستی نیست.

3. تحقیق و پرس‌وجو: اهمیت به سابقه‌ی استاد راهنما از الزامات انتخاب اوست. برای دسترسی به سابقه‌ی استاد می‌توانید از دانشجویانی که با او کار کرده‌اند صحبت کنید تا به میزان تعهد و وفاداری او به کار مطلع شوید.

4. اعتماد به شما: فردی که به‌عنوان استاد راهنمای شما انتخاب می‌شود باید این توانایی را داشته ‌باشد که به شما اعتماد به‌نفس بدهد و با شما با صبر و شکیبایی برخورد کند؛ بنابراین لازم است تمام تلاش خود را بکنید تا اعتماد او را جلب کنید تا به‌نتیجه‌ی مطلوب خود برسید.

پس از انجام یک‌سری از فرآیند‌ها و مراحل انتخاب استاد راهنما، لازم است با برگزاری یک ملاقات حضوری و صحبت با استاد، انتخاب او را به‌عنوان استاد راهنما قطعی کنید. پس از توافق با استاد راهنما، باید تاییدیه‌ای از او دریافت کنید و به مراجع مربوطه تحویل دهید تا انتخاب او به‌عنوان استاد راهنمای شما به رسمیت شناخته شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به مطالبی که گفته شد، انتخاب صحیح استاد راهنما در هر مقطع تحصیلی برای پیشرفت پروژه و موضوع پژوهشی امری ضروری و مهم است و لازم است تمام نکات را با دقت بررسی کنید و از میان گزینه‌های موجود بهترین را انتخاب کنید. در نظر گرفتن رتبه‌ی علمی استاد، بیان صریح هدف پروژه و شرایط همراهی استاد در فرآیند کار، در انتخاب استاد راهنما بسیار مهم است؛ پس در این انتخاب کمال دقت را به خرج دهید!

منابع:

 

نویسنده: فاطمه رحیمی

ویراستار: فاطمه دهقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا