علمی

انتخاب بهترین روش تحقیق

چگونه در مورد بهترین روش تحقیق تصمیم‌گیری کنیم؟

روش تحقیق قبل از انجام تحقیق تعیین می‌شود. انتخاب صحیح روش تحقیق به تعیین موفقیت و کیفیت کلی مطالعه تحقیقاتی شما و مستندات آن کمک می‌کند. علاوه بر این، آشنایی با روش‌های تحقیق مورداستفاده در یک حوزه مطالعه به شما امکان می‌دهد آن را به‌طور مؤثرتری درک کنید.

 

ILRN

انواع روش تحقیق کدام‌اند؟

بر اساس ماهیت تحقیق، هنجارهای حوزه تحقیق و موارد کاربردی، می‌توانید بهترین روش تحقیق را برای تحقیق خود انتخاب کنید.

تحقیقات کیفی: از داده‌هایی استفاده می‌کند که نمی‌توان آن‌ها را به‌صورت عددی تعیین کرد؛ به‌عبارت‌دیگر، تحقیق کیفی روی کلمات، توصیف‌ها، مفاهیم، ​​باورها، ایده‌ها و سایر موارد نامشهود تمرکز می‌کند.

تحقیقات کمی: از داده‌های عددی و آماری استفاده می‌کند. متغیرها را اندازه‌گیری می‌کند و نظریه‌ها یا فرضیه‌های موجود را تأیید می‌کند.

پژوهش مبتنی بر روش‌های ترکیبی: سعی می‌کند هر دو، تحقیقات کیفی و کمی را انجام دهد. این تحقیق از تحقیقات کیفی برای کاوش یک موقعیت و ایجاد یک مدل بالقوه درک استفاده می‌کند که به آن چارچوب مفهومی نیز می‌گویند و سپس از روش‌های کمی برای آزمایش آن مدل استفاده می‌کند.

به‌طورکلی، تحقیقات به یکی از سه دسته تقسیم می‌شوند:

تحقیق اکتشافی: درک بهتری از یک موضوع ارائه می‌کند و به‌طور بالقوه نظریه‌ای در مورد آن ایجاد می‌کند؛ بنابراین، تمایل به اتخاذ رویکرد تحقیق کیفی دارد.

تحقیقات تأییدی: با آزمایش تجربی، یک نظریه یا فرضیه بالقوه را تأیید می‌کند؛ بنابراین، تمایل به استفاده از تحقیقات کمی دارد.

ترکیبی از هر دو: یک نظریه یا فرضیه بالقوه ایجاد می‌کند و سپس با استفاده از رویکرد روش‌های ترکیبی آن را به‌صورت تجربی آزمایش می‌کند.

عواملی که قبل از انتخاب بهترین روش تحقیق برای مطالعه خود باید در نظر بگیرید

ماهیت تحقیق شما

هر تحقیق صرف‌نظر از نوع آن (کیفی، کمی یا ترکیبی)، هدف و رویکرد متفاوتی دارد که به حل سوال آن کمک می‌کند؛ بنابراین، عامل کلیدی برای تصمیم‌گیری اینکه کدام روش تحقیق اتخاذ شود به ماهیت اهداف، اهداف و سؤالات تحقیق شما بستگی دارد.

هنجارهای حوزه تحقیق

انتخاب مناسب روش تحقیق شما همچنین مستلزم بررسی دقیق و در نظر گرفتن رویکردهای مورداستفاده توسط سایر محققان در رشته یا مطالعات با اهداف و مقاصد مشابه است. محققان از همان رشته‌ها اغلب از یک رویکرد روش‌شناختی یا مجموعه‌ای از رویکردها پیروی می‌کنند. درحالی‌که این بدان معنا نیست که باید از گله پیروی کنید، حداقل باید این رویکردها را در نظر بگیرید و شایستگی آن‌ها را به نفع تحقیقات خودارزیابی کنید.

کاربردهای روش

درحالی‌که بیشتر رویکردهای روش‌شناختی ازلحاظ نظری دقیق‌ترین طرح تحقیق را ارائه می‌کنند شانس محدودیت‌هایی که با آن روبرو هستند را نمی‌توان نادیده گرفت. ازاین‌رو، ارزیابی روش تحقیق خود بر اساس عملی بودن آن در شرایط تجربی بسیار مهم‌تر است.

در هنگام انتخاب بهترین روش تحقیق چه مراحلی باید رعایت شود؟

مرحله 1: اهداف، اهداف و سؤال تحقیق را تعریف کنید.

قبل از نگرانی در مورد استنباط، مهم است که مسیری را به‌سوی نتایج قطعی ترسیم کنید؛ بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری در مورد چگونگی تحقیق، ضروری است که به‌وضوح درک کنید که می‌خواهید در مورد چه چیزی تحقیق کنید. مهم‌تر از همه، متغیرهایی را که برای دستیابی به پاسخ سؤال تحقیق باید موردمطالعه قرار گیرند، تعیین کنید. پایبندی به متغیرها شمارا به نتیجه نهایی می‌رساند.

مرحله 2: ارجاع به تحقیق مرتبط و روش‌شناسی مؤثر مورداستفاده

ازآنجایی‌که روش‌های غیرقابل‌اندازه‌گیری برای انجام تحقیقات وجود دارد، ممکن است همه برای مطالعه شما در نظر گرفته نشوند. علاوه بر این، درصورتی‌که از رویکردی که توسط سایر محققان رشته خود انجام می‌شود، آگاه نباشید، تعیین بهترین روش تحقیق می‌تواند دشوار باشد؛ بنابراین مطالعه ادبیات مربوطه در حوزه پژوهشی خود و سپس ارزیابی روش‌شناسی آن بر اساس امکان‌سنجی و محدودیت‌ها ضروری است.

مرحله 3: ساختار طرح و یافتن منابع برای انجام تحقیق

درحالی‌که منطقه تحقیق ممکن است یکسان باشد، روش گردآوری داده‌ها ممکن است این‌طور نباشد. برخی ممکن است وقت‌گیر باشند، برخی ممکن است در اینترنت پیدا شوند، برخی دیگر ممکن است نیاز به مطالعه میدانی داشته باشند یا ممکن است گران باشند؛ بنابراین، ضروری است که پس از فکر کردن به این محدودیت‌های جمع‌آوری داده‌ها، تصمیم خود را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهید.

مرحله چهارم: روش تحقیق را با جزئیات بنویسید و آن را مرور کنید

پس از انتخاب یک رویکرد خاص برای انجام تحقیقات خود، باید تمام فعالیت‌ها را یادداشت کنید. باید شامل زمان تقریبی و منابعی باشد که هر مرحله ممکن است طول بکشد. این به درک رویکردی که تحقیق شما اتخاذ می‌کند کمک می‌کند و شمارا برای موانع درراه رسیدن به نتایج قطعی آماده می‌کند.

 

zbf8csl1rljc

دلایل انتخاب یک روش تحقیق خاص

شما باید روش تحقیق کیفی را انتخاب کنید زیرا:

از رویکرد استقرایی و ذهنی استفاده می‌کند. علاوه بر این، یک رویکرد باز و انعطاف‌پذیر اتخاذ می‌کند.

تحقیق کیفی نظریه‌ها را می‌سازد.

داده‌های مبتنی بر کلمه را می‌توان از طریق مصاحبه و گروه‌های متمرکز جمع‌آوری کرد.

از نمونه‌های کوچک استفاده می‌کند و از فن‌های تحلیل داده‌های کیفی مانند تحلیل محتوا، تحلیل موضوعی و غیره استفاده می‌کند.

شما باید یک روش تحقیق کمی را انتخاب کنید زیرا:

از رویکرد قیاسی و رویکرد عینی استفاده می‌کند. علاوه بر این، یک رویکرد بسته و بسیار برنامه‌ریزی‌شده را اتخاذ می‌کند.

نظریات آزمون‌های تحقیق کمی.

داده‌های عددی را می‌توان از طریق نظرسنجی یا آزمایش‌های ابزار آزمایشگاهی جمع‌آوری کرد.

از نمونه‌های بزرگ استفاده می‌کند و از فن‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌های آماری استفاده می‌کند.

نتیجه‌گیری

درحالی‌که ممکن است به نظر برسد که هدف تحقیق دلیل اصلی انتخاب بهترین روش تحقیق است، اما بررسی عوامل دیگری که بر تکمیل موفقیت‌آمیز تحقیق تأثیر می‌گذارد ضروری است. به یاد داشته باشید که انتخاب مناسب‌ترین روش و اجرای صحیح آن چیزی است که باعث تحقیق شما می‌شود.

در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید که چگونه بهترین روش تحقیق را انتخاب می‌کنید!

 

نویسنده: اسما وفادار

منبع: enago

 

 

همچنین بخوانید: چگونه یافته‌های خود را گزارش کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا