علمی

چرا آسم در شب بیشتر می‌شود؟

ابتلا به آسم در هر سنی امکان‌پذیر است اما این بیماری واگیردار نیست. بیماری‌های تنفسی ویروسی می‌توانند موجب بروز حمله آسم شوند.آسم یک بیماری شایع و غیرمسری است که در آن مجاری تنفسی ملتهب شده و ورود و خروج هوا دچار مشکل می‌شود. حملات آسم در هر ساعت شبانه روز اتفاق می‌افتد، اما چرا علائم این بیماری در شب بیشتر می‌شود؟

رابطه‌ی شدت آسم و شب

در طول صد‌ها سال، مردم مشاهده کرده‌اند که شدت آسم اغلب در شب بیشترمی‌شود.یک سوال قدیمی این است که ساعت سیرکادین(ریتم شبانه‌روزی) داخلی بدن برخلاف رفتارهایی مانند خواب و فعالیت‌های فیزیکی تا چه حد به شدت گرفتن آن کمک می‌کند.محققان با استفاده از دو پروتکل شبانه‌روزی، از بیمارستان برمینگهام و ومنز و دانشگاه علوم پزشکی اورگان تاثیر سیستم شبانه‌روزی را ثابت کرده‌اند و نقش کلیدی ساعت بیولوژیکی در آسم را کشف کرده‌اند. درک مکانیسم‌هایی که بر شدت آسم تاثیر می‌گذارند می‌تواند پیامدهای مهمی برای مطالعه و درمان آن داشته باشد.

Steven A. Shea، پروفسور و مدیر موسسه علوم بهداشتی شغلی اورگان افزود: ” ما مشاهده کردیم که افرادی که به طور کلی بدترین آسم را دارند کسانی هستند که از بیش‌ترین افت شبانه‌روزی در عملکرد ریوی در شب رنج می‌برند و همچنین بیش‌ترین تغییرات ناشی از رفتارها، از جمله خواب را دارند.ما همچنین دریافتیم که این نتایج از نظر بالینی مهم هستند؛ زیرا وقتی در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گرفتند، استفاده از برونکودیلاتور ناشی از علائم در طول شب، چهار برابر بیشتر از طول روز بود.”

تاثیر سیستم شبانه روزی و دیگر عوامل رفتاری و محیطی

۷۵ درصد از افراد مبتلا به آسم یعنی۲۰ میلیون نفر در ایالات‌متحده در گزارش خود از بدتر شدن شدت این بیماری در شب خبر دادند. بسیاری از عوامل رفتاری و محیطی از جمله ورزش، دمای هوا، حالت بدنی و محیط خواب بر شدت آسم تاثیر می‌گذارند.Scheer و Sheaو همکاران می‌خواستند نقش سیستم شبانه‌روزی داخلی را در این مشکل درک کنند.سیستم شبانه‌روزی از یک ضربان ساز مرکزی در مغز (‏هسته سوپراکیاسماتیک) ‏و “ساعت‌ها” در سراسر بدن تشکیل شده‌است و برای هماهنگی وظایف بدنی و پیش‌بینی نیازهای محیطی و رفتاری روزانه دوچرخه‌سواری، حیاتی است.

برای جدا کردن تاثیر سیستم شبانه‌روزی از خواب و دیگر عوامل رفتاری و محیطی، محققان ۱۷ شرکت‌کننده مبتلا به آسم (‏که داروهای استروئیدی مصرف نمی‌کردند، اما هر زمان که احساس می‌کردند علائم این بیماری بدتر می‌شود از برونکودیلاتور استنشاقی استفاده می‌کردند)‏ را وارد دو پروتکل تکمیلی آزمایشگاهی کردند که در آن عملکرد ریه، علائم آسم و استفاده از برونکودیلاتور به طور مداوم مورد ارزیابی قرار گرفتند.در پروتکل “روتین ثابت”،  شرکت کنندگان ۳۸ ساعت را به طور مداوم بیدار، در یک وضعیت ثابت، و در شرایط کم‌نور، با میان وعده‌های یکسان هر دو ساعت یک‌بار سپری می‌کردند.شرکت کنندگان در پروتکل “ناآشنا سازی اجباری” به مدت یک هفته در یک چرخه خواب / بیداری ۲۸ ساعته تحت شرایط نوری کم قرار گرفتند و همه رفتارها به طور مساوی در طول چرخه برنامه‌ریزی شدند.

به گفته محققان این اولین بار است که نقش ساعت زیستی بدن در تشدید یک بیماری به طور مستقل از سایر عوامل رفتاری و محیطی مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

4 5913250822115822903

/// توضیحات تصویر: محققان علوم و سلامت دریافتند ساعت زیستی بدن در تشدید بیماری آسم در طول شب نقش کلیدی ایفا می‌کند.

فاطمه رحیمی

گردآورنده: فاطمه عباسپور

ویراستاری: مونا اکبری احمدآبادی

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-explores-asthma-worsens-night.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا