تکنیک های آزمایشگاهی

دستگاه Electrolyte Analyzer xI931

بررسی دستگاه Electrolyte Analyzer xI931 و نقش آن در آنالیز مایع مغزی نخاعی (CFS)

Electrolyte Analyzer xI931

آیا امروزه دستگاه فلیم فتومتر کاربرد دارد؟

Electrolyte Analyzer xI931 دستگاه آنالایزر دستگاه مربوط به بیوشیمی است. این دستگاه در محیط ­های بیمارستانی، آزمایشگاه ­های مرجع و در کلینیک ­ها وجود دارد. محصول کشور تایوان است و نام کمپانی سازنده­اش Caretium است. هدف استفاده از دستگاه آنالایزر گوناگون است؛ نمونه مورد نظر برای دستگاه می­تواند پلاسمای خون، سرم یا ادرار رقیق­ شده باشد همچنین این دستگاه قابلیت آنالیز مایع مغزی نخاعی (CFS) و خون کامل را دارد.

الکترولیت
تصویر دستگاه Electrolyte Analyzer xI931

ویژگی­ های منحصر به فرد این محصول چیست؟

این دستگاه ­ها به ­دلیل الکترود­های بدون نیاز به تعمیر، طول عمر بالایی دارند. چاپگر حرارتی داخلی (قابلیت اتصال به پرینتر خارجی)، پشتیبانی از بارکدخوان، صفحه نمایش LCD لمسی دارای تاچ اسکرین بزرگ و مجهز به برنامه کنترل کیفی از ویژگی­ های منحصر به فرد این محصول است.

این مدل از دستگاه آنالایزر سازگار با محیط زیست است زیرا جمع ­آوری زباله­ ها در آن بدون نیاز به بطری اتفاق می­افتد. تشخیص سطح مایع و آلارم اتوماتیک از دیگر ویژگی ­های این مدل از دستگاه است. همچنین این دستگاه ظرفیت پذیرش 72 تست در ساعت را دارد؛ آنالیز نمونه در مدت زمان بسیار کم و اوژانسی و ذخیره بیش از 100000 نتیجه آزمایش، آن را از سایر دستگاه ­ها متمایز کرده­است.

ساختار دستگاه Electrolyte Analyzer xI931

اندازه­ گیری دقیق در ساختار دستگاه Electrolyte Analyzer xI931 به ­دلیل استفاده از روش الکترود یونی گزینشی (ISE) است که نمونه به­طور دقیق مورد ارزیابی قرار­ می ­گیرد. الکترود­های ساختار این مدل از دستگاه نسبت به نسل­ های قبل خود دارای عملکرد و کارایی بهتری هستند.

کاربر می ­تواند تک تک الکترود­ها را جداگانه تعویض کند زیرا الکترود­های این نسل فاقد کابل اتصال بوده­اند که این فرایند، باعث سهولت در انجام تست می­شود. طول عمر این الکترود­ها 12 ماه است و سیستم محافظتی این الکترود­ها بسیار عالی عمل کرده است.

ساختار­های نوری

در قسمت پشتی بسیار فوق­  العاده بوده­است درواقع کاربر می­ تواند مسیر­های مایع را به راحتی مشاهده کند. تراشه­ های حافظه جدید قابلیت ظرفیت حافظه را به شدت افزایش داده ­اند. تکنولوژی ایجاد شده در این دستگاها باعث عدم به کارگیری محلول­ های استاندارد شده­ است. به ­دلیل ساختار جمع ­آوری خون، نیازی به جداکردن سرم در گرفتن نمونه خودکار نیست که این طراحی باعث صرفه جویی در وقت مراجعه­ کنندگان شده­است. اگر نمونه ­گیر خودکار خراب شود این دستگاه قابلیت آنالیز الکترولیت را دارد زیرا آنالایزر الکترولیت به طور معمول کار می ­کند. در نسل­ های قبل این دستگاه، از بسته­ های پلاستیکی استفاده می­شد اما در این نسل جدید از بسته ­های کاغذی استفاده می ­شود.

کاربرد دستگاه­ های آنالایزر

دستگاه الکترولیت آنالایزر دارای قابلیت سنجش و اندازه­گیری الکترولیت­ ها در مایعات بدن است درواقع دستگاهی برای سنجش یون­ های سدیم، پتاسیم، کلر و کلسیم است در همین جهت؛ متخصصان آزمایشگاه، با ارزیابی این اطلاعات می­توانند نحوه عملکرد قلب و کلیه را بررسی کنند. این مدل از دقت 10 برابری نسبت به فلیم ­فتومتر و تکرار­پذیری بالا برخوردار است زیرا رانش الکترود­ها در حذف شده­است. نمونه ­برداری خودکار یا نمونه­ گیری دستی، دو حالت نمونه گیری در این دستگاه است.

الکترولیت های در مایعات بدن
الکترولیت های در مایعات بدن

نتیجه ­گیری

کمپانی Caretium با در نظر­گرفتن نیاز مراکز آزمایشگاهی اقدام به تولید این دستگاه کرده ­است. امروزه دستگاه الکترولیت آنالایزر Caretium به­دلیل نیدل هوشمند، Anti crash و سنجش نمونه در مدت زمان بسیار کم، بسیار مورد توجه قرار گرفته ­است. به هر حال این دستگاه قدرت و عملکرد بالایی در ارزیابی هیدراسیون نمونه ­ها دارد.

 

نویسنده: مطهره تقی ­پور

‫3 نظرها

  1. سایت مفیدی دارید
    موفق باشید
    اسید سیتریک مهمترین اسید آلی است که در تناژ تولید می شود و به طور گسترده در صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه عمدتاً توسط تخمیر غوطه وری با استفاده از Aspergillus niger یا Candida sp تولید می شود.
    https://persianutab.com/citric-acid/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا