علمی

خواندن کدهای کامپیوتری بخش پردازش زبان مغز را فعال نمیکند !

برنامه نویسان برای درک کد های زبان های برنامه نویسی آن هارا “میخوانند” و این کار طبیعتا باید قسمت پردازش زبان مغز را فعال کند ؛ اما طبق نتایج تحقیق MIT و مطالعه جالبی که اخیرا انجام شده ،در حین خواندن کدهای کامپیوتری جریان خون به جای افزایش در قسمت پردازش زبان ، در قسمت دیگر مغز بیشتر میشود!

 

آیا برنامه نویسی را باید به عنوان یک مهارت مبتنی بر ریاضی تدریس کرد یا مهارت مبتنی بر زبان؟!

آیا برنامه نویسی را باید به عنوان یک مهارت مبتنی بر ریاضی تدریس کرد یا مهارت مبتنی بر زبان؟!

 

گروهی از دانشمندان علوم اعصاب موسسه فناوری ماساچوست ( MIT ) با انجام آزمایشی دریافتند که حین خواندن کدها جریان خون در قسمتی از مغز به نام شبکه چند تقاضایی (MD) افزایش میابد که اغلب برای درک مسائل ریاضی ، منطق و وظایف حل مسائل و مشکلات مثل حل کردن جدول فعال میشود.

این تحقیق نتیجه جالبی به دنبال داشت ؛ زیرا آن قسمت از بخش MD مغز که حین خواندن کدها فعال میشوند ، بخش مربوط به ریاضیات نبودند. بنابراین این سوال مطرح میشود که آیا برنامه نویسی را باید به عنوان یک مهارت مبتنی بر ریاضی تدریس کرد یا مهارت مبتنی بر زبان؟!

این آزمایش در دو گروه انجام شد. در گروه اول از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک تکه کد (اسنیپت) از زبان برنامه نویسی مبتنی بر متن پایتون و در گروه دوم بلوک های زبان برنامه نویسی مبتنی بر شکل ScratchJr را بخوانند. زیر هر کدام از اسنیپت ها توضیحات مربوط به آن ها در قالب متن معمولی نوشته شده بود.

 

نوعی فعالیت خاص مغزی ممکن است در مغز برنامه نویسان حرفه ای شکل بگیرد

 

محققان سپس با استفاده از دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) فعالیت قسمت های مختلف مغز را تحت نظر گرفتند تا مشاهده کنند کدام قسمت مغز ( MD یا پردازش زبان ) زمان خواندن کدها فعال میشود. مشاهدات نشان دهنده آن بود در هر دو آزمایش واکنش قسمت MD به کدها بیشتر بوده و قسمت پردازش زبان فعالیت کمی حین خواندن کد های نشان داده و یا اصلا فعال نشده است. در این تحقیقات از دو گروه ۲۰ نفر با دانش بالا از پایتون و ScratchJr استفاده شد.

همچنین محققان به این موضوع اشاره کردند که شبکه MD زمان خواندن کدها فعال میشود ، اما به نظر میرسد قسمت های دیگری از آن به غیر از ریاضی یا منطق وارد عمل میشوند. به گفته محققان این یعنی درک کدها لزوما به معنی نیاز به فعال شدن بخش ریاضی نیست : «به نظر می‌رسد مغز برای درک کدهای کامپیوتری روش منحصر به فردی دارد. این روش شبیه درک زبان نیست و به نظر می‌رسد شباهتی هم به درک ریاضی و منطق ندارد.»

محققان بخش خاصی از مغز که حین خواندن کدها فعال شود را شناسایی نکردند اما اشاره میکنند که نوعی فعالیت خاص مغزی ممکن است در مغز برنامه نویسان حرفه ای شکل بگیرد

✍🏻ویراستاری: اسما وفادار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا