علمی

هورمون درمانی میتواند تاثیرات منفی نسبت به شیمی درمانی داشته باشد

هورمون تراپی عوارض جانبی بلند مدت تری در مقایسه با شیمی درمانی دارد و تاثیر منفی بر زندگی بیماران خواهد داشت. نتایج چاپ شده در مجله ی Annals of Oncology و سایت ایسنا بر اساس مطالعات محققان فرانسوی ، در رابطه با مقایسه ی تاثیر هورمون تراپی و شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان پستان و نوع روش درمانی با کیفیت زندگی بیماران مورد بررسی قرار گرفت.

در حقیقت تاثیر هورمون تراپی در سرطان پستان و کیفیت زندگی بیماران خصوصا کسانی که از دوره ی یائسگی را گذرانده اند بیشتر است.

 

هورمون درمانی میتواند جایگزین شیمی درمانی شود؟

شناسایی افرادی که نسبت به داروهای ضدهورمونی واکنش آلرژیک دارند یا کسانی که هورمون درمانی برایشان موثر است، بسیار حائز اهمیت است.بررسی ها ثابت کرده عوارض هورمون تراپی از شیمی درمانی کمتر نخواهد بود و گاها این عوارض تا دو سال بعد ادامه خواهند داشت در صورتی که شیمی درمانی در برخی موارد عوارض کوتاه تری به دنبال خواهد داشت.

در این پژوهش ۴۲۶۲ بیمار دارای سرطان پستان ،از زمان تشخیص و تا دو سال بعد مورد بررسی قرار داده شد . سیر درمان این بیماران جراحی و سپس شیمی درمانی به همراه پرتو درمانی یا تنها یکی از این دو روش بود.

ه‍ورمون تراپی به مدت پنج سال بر ۷۵-۸۰٪ این بیماران اعمال شد،در این مدت کیفیت زندگی بیماران توسط دستگاه های مخصوص ثبت و اندازه گیری شد.
ه‍ورمون تراپی به مدت پنج سال بر ۷۵-۸۰٪ این بیماران اعمال شد،در این مدت کیفیت زندگی بیماران توسط دستگاه های مخصوص ثبت و اندازه گیری شد.

متاسفانه پس از گذشت دو سال وضعیت تمامی بیماران مورد مطالعه رو به وخامت رفت. کسانی که پس از دوره ی یائسگی هورمون تراپی بر روی آنها اعمال شد دچار وخامت شدید تری شدند ، از سوی دیگر شیمی درمانی در کیفیت زندگی کسانی که در دوره ی یائسگی نبودند بیشتر بود.

سرپرست این مطالعه دکتر “Inés Vaz-Luis” متخصص سرطان پستان بیان کرد: در آینده ما باید پیش بینی کنیم چه بیمارانی نسبت به هورمون تراپی علائم وخیم تری نشان خواهند داد تا بتوانیم در درمان افراد بهتر عمل کنیم.

منبع:

مجله “Annals of Oncology”

ایسنا : https://www.isna.ir/news/98071914195

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا