اخبار

مدار مغزی رهایی از اعتیاد شناسایی شد

در ایالات متحده، اثرات ناشی از مصرف مواد عامل اصلی مرگ و میر در میان جوانان است. درمان‌هایی مانند تحریک عمیق مغز برای غلبه بر اعتیاد نویدبخش است، اما سؤالات زیادی در مورد اینکه چه نواحی از مغز باید مورد هدف قرار گیرند، مطرح است.

محققان در حال به دست آوردن چشم اندازهای جدید از بیمارانی هستند که پس از تجربه یک ضایعه مغزی، مانند سکته، دیگر به نیکوتین اعتیاد ندارند.

محققان در بیمارستان بریگهام و با استفاده از تکنیک جدیدی که به نام نقشه‌برداری شبکه‌ ضایعه ( lesion network mapping) شناخته می‌شود، بهبودی اعتیاد را در کل مدارهای مغز به جای بررسی مناطق خاص مغز ترسیم کردند و به اهداف جدیدی برای درمان اشاره کردند.

نقشه برداری ضایعه مغزی

مایکل فاکس، از دپارتمان نورولوژی می گوید: «با نگاه کردن به نواحی مشخصی از مغز اهدافی را برای ترک اعتیاد پیدا کرده ایم و مشتاق هستیم تا آنها را از طریق آزمایشات بالینی بررسی کنیم. در نهایت، هدف ما برداشتن گام‌های بزرگ‌ در جهت بهبود درمان‌های موجود برای اعتیاد است.»

درمان‌های نورومدولاسیون (تلفیق عصبی)، مانند تحریک عمیق مغز، تحریک مغناطیسی و MRI، به پزشکان مرکز درمانی مدار مغزی بریگام اجازه می‌دهد تا مستقیماً مدارهای مغز را هدف قراردهند و علائم را با روش‌هایی بهبود بخشند که ممکن است از طریق درمان با دارو امکان‌پذیر نباشد.

اما دانستن منطقه مورد نظر بسیار مهم است. ما اطلاعات زیادی در مورد مکانیسم‌های عصبی در اعتیاد داریم، با این حال گزینه­های درمانی هنوز بسیار محدود است.

فاکس و همکارانش از داده‌های دو گروه مستقل از بیماران معتاد به نیکوتین استفاده کردند که سپس دچار ضایعه مغزی (معمولاً سکته مغزی بود) شده بودند.

تیم فاکس ضایعات بیمارانی را که قادر به ترک سیگار نبودند با ضایعاتی که منجر به بهبودی اعتیاد به سیگار می‌شد مقایسه کردند. آنها سپس از پایگاه داده­ای به نام کانکتوم انسانی برای ترسیم هر ضایعه به مدار بزرگتر مغز استفاده کردند. آنها دریافتند که مجموعه داده‌ها‌ی ضایعات مغزی در فردی که اعتیاد به سیگار را ترک کرده بود در یک مدار مغزی خاص ترسیم شده‌اند.

در کمال تعجب، آنها همچنین در سومین مجموعه داده‌های مربوط به ضایعات مغزی دریافتند که کاهش خطر اعتیاد به الکل در یک مدار مغزی مشابه ترسیم شده­است، که نشان دهنده یک مسیر عصبی بالقوه درمانی و قابل هدف به طور کلی برای انواع اعتیاد است (به جای اعتیاد به یک ماده خاص).

فاکس می‌گوید: «اکنون که مطالعه ما یک هدف را شناسایی کرده است – یک مدار خاص مغز انسان – ما امیدواریم بتوانیم آزمایش کنیم که آیا نورومدولاسیون هدفمند در این مدار مغز باعث تسکین علائم پایدار برای بیماران ما می شود یا خیر.»

نویسندگان دو محدودیت اصلی مطالعه را بیان می کنند:

 اولاً:

نتایج صرفاً بر اساس تجزیه و تحلیل گذشته‌نگر مجموعه داده‌های موجود است و

ثانیاً:

محققان برای تأیید آینده‌نگر یافته های خود به آزمایش های بالینی و بررسی مواد دیگر اعتیاد برای تعیین اینکه آیا یافته های آنها می تواند به طور گسترده اعمال شود یا خیر، نیاز دارند.

 

نویسنده: فاطمه رزاقی

 

Reference:

Michael D.Fox. (2022). Brain lesions disrupting addiction map to a common human brain circuit. Retrieved from

https://neurosciencenews.com/addiction-remission-circuit-20819/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا