اخبار

عفونت قبلی کارایی واکسن کرونا را افزایش میدهد

عفونت پیشین به COVID-19 پاسخ لنفوسیت های B  و T به واریانت‌های مختلف را بعد از اولین دوز واکسن بهبود می‌بخشد.

یک مطالعه نشان داده است که یک دوز واکسن باعث افزایش محافظت در برابر کرونا ویروس SARS-CoV-2 می شود ، اما تنها در کسانی که قبلا COVID-19 داشته اند.(بیشتر بخوانید: کرونا و آلودگی مجدد به آن پس از ابتلا)

در کسانی که قبلاً آلوده نشده اند و تاکنون فقط یک دوز واکسن دریافت کرده اند ، پاسخ ایمنی به واریانت‌ها ممکن است ناکافی باشد.

در این یافته ها که به سرپرستی محققان کالج امپریال لندن ، دانشگاه Queen Mary لندن و University College London ، در مجله Science منتشر شده است پاسخ های ایمنی کارکنان بهداشتی انگلیس در بیمارستان های Barts و Royal Free را پس از اولین دوز واکسن BioNTech و فایزر بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند كه افرادی كه قبلاً عفونت خفیف یا بدون علامت داشتند ، پس از یك دوز واكسن mRNA ، به طور قابل توجهی محافظت در برابر واریانت‌های كنت و آفریقای جنوبی را افزایش داده اند.

در افراد فاقد پیشینه COVID-19 ، پاسخ ایمنی پس از دوز اول کمتر بود.

پروفسور Rosemary Boyton، استاد ایمونولوژی و پزشکی تنفس در کالج امپریال لندن ، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت ، گفت: یافته های ما نشان می دهد افرادی که اولین دوز واکسن خود را مصرف کرده اند و قبلاً به بیماری COVID-19 مبتلا نشده اند ، به طور کامل در برابر انواع نگران کننده در گردش محافظت نمی شوند.

این مطالعه اهمیت دریافت دوزهای دوم واکسن برای محافظت از جمعیت را برجسته می کند.

نمونه های خون از نظر وجود و سطح ایمنی در برابر سویه اصلی SARS-CoV-2 و همچنین واریانت کنت (B.1.1.7) و آفریقای جنوبی (B.1.351) مورد نگرانی قرار گرفت.

محققان همچنین همراه با آنتی بادی ها (پروتئین های Y شکل که به ویروس می چسبند و به انسداد یا خنثی کردن تهدید کمک می کنند) بر روی دو نوع گلبول سفید خون متمرکز شدند: سلول های B ، که ویروس را به یاد می آورند و سلول های T که به حافظه سلول B کمک می کنند و سلول های آلوده به ویروس کرونا را شناسایی و از بین می برند.

واکسن و کرونا

آن‌ها دریافتند که بعد از اولین دوز واکسن COVID-19، عفونت قبلی با یک سلول T تقویت شده ، سلول B و پاسخ آنتی بادی خنثی کننده همراه است ، که می تواند محافظت موثری در برابر SARS-CoV-2 و همچنین واریانت کنت و آفریقای جنوبی ایجاد کند.

با این حال ، در افراد فاقد عفونت قبلی SARS-CoV-2 ، یک دوز واکسن منجر به کاهش سطح آنتی بادی های خنثی کننده علیه COVID-19 و انواع مختلف آن شد ، به طور بالقوه آنها را در معرض عفونت قرار داد و اهمیت دوز واکسن دوم را برجسته کرد.

این تیم دو نوع نگرانی را بررسی کرد ، با این حال ، آنها فکر می کنند این احتمال وجود دارد که یافته ها در سایر واریانت‌ها در این چرخه، مانند واریانت برزیل (P.1) و هند (B.1.617 و B.1.618) اعمال شود.

هنوز دقیقاً مشخص نیست که به چه میزان محافظت توسط سلول‌های T انجام می شود.

جالب توجه است ، جهش در انواع کنت و آفریقای جنوبی در اینجا منجر به ایمنی سلول T می شود که بسته به تفاوت ژنتیکی بین افراد ، می تواند در مقایسه با سویه اصلی کاهش ، تقویت یا بدون تغییر شود.

پروفسور Boyton اظهار داشت: داده های ما نشان می دهد که عفونت طبیعی به تنهایی ممکن است ایمنی کافی در برابر انواع مختلف COVID-19 را ایجاد نکند. احتمالاً تقویت با یک دوز واکسن در افراد مبتلا به عفونت قبلی وجود دارد.

با ادامه ظهور انواع جدید ، پیگیری سریع گسترش جهانی مهم است. واکسن ها برای کاهش انتقال ویروس و از بین بردن فرصت های ایجاد واریانت جدید عمل می‌کنند.

پروفسور Danny Altmann ، استاد ایمونولوژی در Imperial ، اظهار داشت: در زمان بهبود چشم انداز در این کشورها با برنامه های قابل توجه واکسن ، این مطالعه به ما یادآوری می کند که باید مراقب تهدیدات مختلف باشیم.

بیشتر افراد واکسینه شده در انگلیس فقط یک دوز دریافت کرده اند.

در حالی که می دانیم این امر محافظت چشمگیری در برابر ویروس اصلی ایجاد می کند ، اما داده های ما حاکی از این است که افراد مستعد ابتلا به انواع واریانت‌ها می شوند.

پروفسور Áine McKnight ، از دانشگاه Queen Mary لندن ، گفت: مطالعه ما اطمینان و هشدار ارائه می دهد.

ما نشان می دهیم که واکسن های فعلی از برخی از نگرانی ها محافظت می کنند. با این حال ، افرادی که فقط اولین دوز واکسن را دریافت کرده اند پاسخ ایمنی خاموش تری نشان می دهد.

ما باید اطمینان حاصل کنیم که برنامه واکسیناسیون جهانی به طور کامل اجرا شده است.

وقایع کنونی در هند هزینه خوش بینی را به طرز دردناکی روشن می کند.

پروفسور James Moon، از University College London  و Barts ، گفت: این نتایج نشان دهنده علم همکاری در بین بیمارستان ها ، دانشگاه ها و ارگان های عمومی است که نتایج مهم به موقع را برای اطلاع رسانی سیاست و استراتژی ارائه می دهد.

گردآورنده : مژگان احمدی

مترجم : شادی منتها

منبع : Medicalexpress

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا