علمی

سندروم ACHOO

سندروم ACHOO چیست و چه علایمی دارد؟

سندروم طغیان هلیوپتالمیک فریاد آور اتوزومال (ACHOO) با عطسه غیرقابل کنترل در پاسخ به قرار گرفتن در معرض ناگهانی نور شدید ، به طور معمول نور شدید خورشید مشخص می شود.

این نوع عطسه به عطسه Photic نیز معروف است. تقریباً از هر چهار نفر یک نفر که احساس خارش در بینی خود دارد در پاسخ به نور خورشید عطسه می کند ، اما عطسه فوتیکی «خالص» بسیار کمتر مشاهده می شود. عطسه معمولاً در اثر تماس با عوامل عفونی یا پس از استنشاق مواد تحریک کننده تحریک می شود ، اما علت عطسه Photic کاملاً مشخص نیست. این ممکن است شامل تحریک بیش از حد قشر بینایی در پاسخ به نور باشد و منجر به فعال شدن شدید نواحی ثانویه حسی ثانویه شود.

تشخیص / آزمایش

تشخیص سندروم ACHOO معمولاً با سابقه بالینی انجام می شود. افراد مبتلا در پاسخ به نور شدید “احساس خارش” یا عطسه را گزارش می کنند. این پاسخ ممکن است در شرایط بالینی با درخواست از فرد برای دیدن یک نور شدید تولید شود ، اگرچه یافته ها غیر قابل اعتماد هستند. اساس ژنتیکی این سندروم هنوز مشخص نیست.ACHOO syndrome

مدیریت

توصیه هایی برای مدیریت سندروم ACHOO شامل استفاده از کلاه یا عینک آفتابی برای محافظت از چشم در برابر تابش مستقیم نور خورشید در هر زمان ممکن است. خطرات احتمالی شامل احتمال تصادف رانندگان ناشی از عطسه ناشی از خروج از تونل جاده در یک روز روشن است. به طور مشابه ، خلبانان هواپیمایی ممکن است در معرض خطر باشند.

مشاوره ژنتیک

سندروم ACHOO به صورت اتوزومال غالب به ارث می رسد.به همین ترتیب ، اگر یکی از والدین تحت تأثیر قرار گیرد ، فرزند او 50٪ احتمال وراثت سندرم را دارد.

 

بازنویسی و ترجمه:نغمه داود زاده

 

منبع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK109193

منابع تصاویر:

  1. https://newsroom.unl.edu/announce/ccfl/8904/51413
  2. http://www.signaltonoisemag.com/allarticles/2018/9/1/achoo-a-tale-of-uninvited-sneezes

یک نظر

  1. من همیشه این مشکلو داشتم و دارم
    نمیدونستم سندروم خاصیه :/
    خطرناکه یعنی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا