اخبار

روغن حرارت دیده سبب گسترش سرطان پستان می گردد….

فهرست مطالب

روغن حرارت دیده سبب گسترش سرطان پستان می گردد….
سرطان پستان که دومین سرطان شایع در زنان می باشد ، یکی از مهمترین تومورهای بدخیم است که عوامل محیطی و آسیب های ژنتیکی در بوجود آمدن آن نقش ایفا می کنند.

در یک پژوهش جدید که در دانشگاه ایلینوی آمریکا به سرپرستی ویلیام هلفریک (استاد علوم غذایی این دانشگاه) انجام شد ، مشخص گردید که با مصرف روغن های حرارت دیده سرطان پستان گسترش پیدا میکند.
در این تحقیق که به تمامی موش های این آزمایش سلول سرطان سینه را تزریق نمودند.
در ۱۶ هفته تعدادی از موش ها روغن حرارت دیده و تعداد دیگری روغن حرارت ندیده و تازه ی سویا را مصرف کردند.
آنها دریافتند که متاستاز ((Metastasis) یا فراگُستری به گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌ دیگر، گفته می‌شود. به این نوع تومورها، تومورهای دگرنشین می گویند.) موش هایی که از روغن حرارت داده شده تغذیه کردند بیشتر از گروهی است که از روغن تازه تغذیه کرده اند.
رشد تومور در موش هایی که روغن حرارت داده شده را مصرف نمودند ، چهار برابر بیشتر از گروه دیگر است.

در واقع گرم شدن زیاد روغن سبب متاستاز و تغییر در متابولیسم لیپید ها شده و منجر به تکثیر سلول های سرطانی می شود.
سرپرست این پژوهش افزود: متاستاز در گروهی که روغن تازه استفاده کردند هم وجود داشت اما میزان تکثیر سلول های سرطانی و تهاجم تومور کمتر از گروه دیگر بود.
بررسی ها نشان داد که متاستاز در موش هایی که از روغن حرارت داده شده تغذیه کردند ناشی از “Ki_67” است.( یک پروتئین مهم است و ژن آن در ایجاد سرطان نقش دارد. ژن Ki_67 یک پروتوانکوژن بوده که در روند تکثیر سلولی فعال می باشد. بررسی این پروتئین از منظر پاسخ به شیمی درمانی حائز اهمیت است.)
با مصرف روغن به مدت طولانی در نتیجه تری گلیسرید تجزیه شده و اسیدهای چرب اکسیده می شوند و اکرولین “acrolein” ( یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب کم ۷۸۴۷ بوده که شکل ظاهری این ترکیب، مایع بی رنگ تا زرد به همراه بوی زننده است) را آزاد میکنند که سرطان زا و سمی می باشد.

منبع:breastcancer_news
گردآورنده: فاطمه علی زاده
دانشجوی زیست شناسی عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا