اخبار

احتمال درمان بیماری ایدز با استفاده از خون کروکودیل!

به تازگی پژوهشگران کانادایی با استفاده از خون کروکودیل به راهکار جدیدی در درمان ایدز رسیدند.
محققان دانشگاه تورنتو (UofT) (دکتر دونالد برنچ و استفان مک کارتی) آزمایشی را طراحی کردند که در آن سرم های شناخته شده ی خون کروکودیل و نیز انسان را در معرض ۲۳ نوع باکتری قرار دادند.
نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که سرم کروکودیل هر ۲۳نوع باکتری را از بین برد ؛ قابل ذکر است که باکتری MRSA یا استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین را هم توانست از بین ببرد.
( باکتریِ ذکر شده عامل انواع مختلفی از عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک است. این نوع از استافیلوکوک طلایی به آنتی‌بیوتیک‌های گروه بتالاکتام مثل پنی سیلین(نافی‌سیلین-متی سیلین-اُگزاسیلین) و سفالوسپورین مقاوم است به‌طوری‌که این آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت‌های حاصل از آن اثری ندارند. با وجود اینکه باکتری در بدن افراد سالم نیز وجود دارد ولی مقاومت در مقابل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به ایجاد عفونت‌های شدید و حتی مرگ شود. شیوع آن به ویژه در عفونت‌های بیمارستانی، مراکز نگهداری بیماران، در بیماران دارای زخم باز، بیمارانی که وسایل کارگذاری شده در بدن (پروتز) دارند و همچنین در بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی بدن دارند، بیشتر است.) اما در مقابل سرم انسان تنها توانست ۸ نوع باکتری را از بین ببرد.

کروکودیل


محققان در گام بعدی سلول های انسانی که مبتلا به ایدز بودند را در معرض خون کروکودیل قرار داده و مشاهده نمودند که عفونتی که منشا آن ایدز بود توسط خون این حیوان سرکوب شده است.
در نتیجه پژوهشگران برای پیدا کردن منشا درمان ایدز ترکیب های خون را بررسی و تفکیک نمودند و نوعی پروتئین کشف کردند که بسیار شبیه به هیستون است.
محققان با بررسی نمونه خون فرد بیمار(مبتلا به ایدز) و سالم متوجه شدند که هیستون ها در فرد سالم به مقدار بیشتری وجود دارد.
(هیستون‌ از جمله پروتئین‌های ساختاری به شمار می‌رود. پروتئین‌های موجود در هسته سلول های یوکاریوتی بوده و رشته‌های DNA به دور پروتئین‌های هیستون پیچ و تاب خورده و نوکلئوزوم را تشکیل می‌دهند؛ هیستون‌ها در تشکیل کروموزوم نیز نقش دارند.)
امروزه تعداد کثیری از شرکت های دارویی سعی بر این دارند که محصولاتی حاوی روغن و خون کروکودیل را ارائه کنند.
پزشک موسسه ی پژوهشی بیمارستان عمومی تورنتو( دکتر برنچ) اظهار داشتند : ایدز ، تولید پروتئین محافظ را سرکوب می نماید و به این طریق روی سیستم دفاعی بدن اثر گذار است.

گردآورنده: فاطمه علی زاده
دانشجوی زیست شناسی عمومی

منبع: Sciencetimes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا