علمی

بازسازی انسولین در درمان دیابت نوع 1

بازسازی انسولین در سلول‌های بنیادی پانکراس در جهت درمان‌ دیابت نوع 1 و نوع 2 موثر است.

ممکن است افراد در هر سنی به دیابت نوع 1 مبتلا شوند. لوزالمعده فردی که مبتلا به دیابت نوع 1 است، انسولین نمی‌سازد یا انسولین بسیار کمی تولید می‌کند. بدون انسولین، قند خون نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود و در جریان خون تجمع می‌یابد.

علت دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 ناشی از یک واکنش خود ایمنی است که باعث از بین رفتن سلول‌های بتا پانکراس می‌شود. این سلول‌ها مسئول تولید انسولین در بدن هستند. این روند ماه‌ها یا سال‌ها قبل از ظهور علائم میتواند ادامه یابد. برخی از افراد دارای ژن‌های خاصی هستند که احتمال ابتلای آن‌ها به دیابت نوع ۱ را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی و عادات سبک زندگی باعث دیابت نوع ۱ نمی‌شود.

دیابت
استراتژی هایی برای بهبود نتایج درمانی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1

 

آزمایش برای دیابت نوع ۱

۷ آزمایش خون اطلاع می‌دهد که آیا دیابت دارید یا خیر.

ممکن است سطح آنتی بادی‌های نمونه خون فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ آزمایش شود. همچنین نشان می‌دهند که بدن شما به سلول‌های خودی حمله می‌کند که در نوع ۲ وجود ندارد. ممکن است ادرار فرد را برای کتون نیز آزمایش کنند. کتون‌ها زمانی تولید می‌شوند که بدن برای تامین انرژی، چربی می‌سوزاند. وجود کتون در ادرار نشان می‌دهد که به جای دیابت نوع ۲ به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند.

سلول‌های بنیادی پانکراس در درمان دیابت

طی مطالعه جهانی توسط دانشگاه موناش در استرالیا، مسیری برای بازسازی انسولین در سلول‌های بنیادی لوزالمعده کشف شده‌است که یک پیشرفت بزرگ در جهت درمان‌های جدید برای درمان دیابت نوع ۱ و ۲ است.

محققان با استفاده از سلول های بنیادی پانکراس توانستند این سلول‌ها را به طور موثر دوباره فعال کنند تا بیان کننده انسولین شوند. همچنین این سلول‌ها از نظر عملکردی شبیه سلول‌های بتا است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است اما در حال حاضر مجوزی برای درمان دیابت از طریق سلول‌های پانکراس وجود ندارد.
سلول‌های تولیدکننده انسولین (سلول‌های بتا) که در بیماران دیابتی نوع ۱ تخریب می‌شوند با سلول‌های تولیدکننده انسولین نوزاد جایگزین می‌شوند.

این مطالعه توسط متخصصان دیابت، پروفسور سام ال اوستا، دکتر کیت الحسنی و دکتر ایشانت خورانا رهبری شد که ممکن است به یک گزینه درمانی برای دیابت وابسته به انسولین منجر شود.
با توجه به اینکه تعداد موارد دیابت در سراسر جهان به ۵۰۰ میلیون نفر نزدیک می‌شود، محققان در حال تقلا برای مجموعه محدودی از درمان‌ها با اثربخشی نامشخص هستند.

پروفسور ال اوستا گفت: این تحقیقات یک گام در جهت توسعه روش‌های درمانی جدید است. محققان برای بازگرداندن انسولین در لوزالمعده آسیب‌دیده، مجبور بودند بر یک سری چالش‌ها غلبه کنند، زیرا تصور می‌شد که پانکراس دیابتی برای التیام آسیب دیده است.
طبق گفته پروفسور ال اوستا، تا زمانی که دیابت نوع ۱ در فردی تشخیص داده شود، بسیاری از سلول‌های بتای پانکراس فرد که انسولین تولید می‌کنند، به طور کامل از بین رفته‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که لوزالمعده دیابتی قادر به بیان انسولین نیست.

بیماران به تزریق روزانه انسولین برای جایگزینی آنچه که توسط لوزالمعده تولید می‌شود، متکی هستند. در حال حاضر، تنها درمان موثر نیاز به پیوند جزایر پانکراس دارد. در صورتی که این امر نتایج سلامتی را برای افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشیده است، بنابراین استفاده گسترده از آن محدود شده‌است.

نتیجه‌گیری

یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید که با افزایش جمعیت جهانی و چالش‌های افزایش تعداد دیابت نوع ۲ که ارتباط قوی با افزایش چاقی دارد، نیاز به درمان دیابت ضروری‌تر می‌شود. همچنین این گفته‌ها نشان‌دهنده گام مهمی در مسیر کشف یک درمان پایدار است که ممکن است برای همه انواع دیابت قابل استفاده باشد.
محققان روشی انقلابی برای بازسازی سلول‌های انسولین که به طور معمول با سلول‌های بنیادی جنینی مرتبط است، ایجاد کرده‌اند.

نویسنده: بهناز بویه

منابع
sciencedaily
cdc.gov

 

همچنین بخوانید: افزایش خطر ابتلا به دیابت بعد کرونا !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا