آکادمی دگرگشتاتحاد زیست شناسان ایران

انتخاب مصنوعی:پرورش موجودات برای صفات مطلوب!

انتخاب مصنوعی: پرورش موجودات برای صفات مطلوب

حیوانات، اعم از حیوانات اهلی و وحشی که اکنون در اسارت هستند، اغلب در معرض انتخاب مصنوعی توسط انسان قرار می‌گیرند تا به حیوان خانگی ایده آل از نظر ظاهر و رفتار یا ترکیبی از هر دو دست یابند.

انتخاب مصنوعی به چه معناست؟

انتخاب مصنوعی فرآیندی است که طی آن حیوانات برای صفات مطلوبشان توسط منبعی غیر از خود ارگانیسم یا انتخاب طبیعی پرورش می‌یابند. برخلاف انتخاب طبیعی، انتخاب مصنوعی تصادفی نیست و توسط خواسته‌های انسان کنترل می‌شود. شاید شناخته‌شده‌ترین استفاده از انتخاب مصنوعی، پرورش سگ باشد. از گرگ های وحشی گرفته تا برندگان نمایش سگ در کلوپ لانه آمریکا.

بسیاری از نژادهایی که AKC به رسمیت می شناسد نتیجه یک روش انتخاب مصنوعی است که به عنوان تلاقی شناخته می‌شود که در آن سگ نر از یک نژاد با سگ ماده از نژاد دیگر جفت می‌شود تا یک هیبرید ایجاد کند. یکی از این نمونه‌های نژاد جدیدتر لابرادور است که ترکیبی از سگ‌های لابرادور رتریور و پودل است.

نمونه ای از سگ لابرادودل

نمونه های مدرن و باستانی

سگ ها به عنوان یک گونه نیز نمونه‌ای از انتخاب مصنوعی در عمل ارائه می‌دهند. انسان‌های باستان عمدتاً عشایری بودند که از مکانی به مکان دیگر پرسه می‌زدند، اما دریافتند که اگر بقایای غذای خود را با گرگ‌های وحشی تقسیم کنند، گرگ‌ها از آنها در برابر سایر حیوانات گرسنه محافظت می‌کنند. گرگ‌هایی که بیشترین اهلی‌سازی را داشتند، پرورش داده شدند و طی چندین نسل، انسان‌ها گرگ‌ها را اهلی کردند و گرگ‌هایی را که بیشترین امید را برای شکار، حفاظت و محبت نشان می‌دادند، پرورش دادند. گرگ‌های اهلی شده دستخوش انتخاب مصنوعی شده بودند و به گونه‌ای جدید تبدیل شده بودند که انسان‌ها آن را سگ می‌نامیدند.

چارلز داروین

دانشمند مشهور چارلز داروین اصطلاح انتخاب مصنوعی در کتاب خود «درباره منشاء گونه‌ها» که پس از بازگشت از جزایر گالاپاگوس و آزمایش با پرندگان به نگارش درآورد، ابداع کرد. فرآیند انتخاب مصنوعی در واقع برای قرن‌ها برای ایجاد دام‌ها و حیواناتی که برای جنگ، کشاورزی و زیبایی پرورش یافته بودند، استفاده می‌شد.

داروین وقتی از سفر خود به جزایر گالاپاگوس باHMS Beagle  به انگلستان بازگشت، از انتخاب مصنوعی برای کمک به جمع‌آوری شواهد برای توضیح نظریه تکامل خود استفاده کرد. داروین پس از مطالعه فنچ‌ها در جزایر، به پرورش پرندگان (به ویژه کبوتر) در خانه روی آورد تا ایده‌های خود را اثبات کند.

داروین توانست با پرورش کبوترها نشان دهد که می‌تواند انتخاب کند که کدام صفات در کبوترها مطلوب است و شانس انتقال آن‌ها به فرزندانشان را افزایش دهد. از آنجایی که داروین کار خود را قبل از انتشار یافته‌های گرگور مندل و تأسیس رشته ژنتیک انجام داد، این قطعه کلیدی برای پازل نظریه تکامل بود.

مترجم: ریحانه ایرانی

منبع:

https://www.thoughtco.com/about-artificial-selection-1224495

 

 

کلیدواژه:

انتخاب مصنوعی

تکامل

داروین

پرندگان

سگ‌ها

غیر تصادفی

لابرادور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا