علمی

احیای سلولی و تولید سلول های بتا در درمان دیابت!

سلول های بتا و تولید انسولین

در یک پانکراس سالم ، هورمون های انسولین و گلوکاگون به طور همزمان کار می کنند تا سطح قند خون را کنترل کنند ، اما گاهی اوقات این رابطه می تواند از بین برود و منجر به بیماری دیابتی شود. دانشمندان دانشگاه تگزاس (UT) Southwester با تبدیل اساسی یک نوع سلول به نوع دیگر ، نشان داده اند که چگونه با بازگرداندن این تعادل ظریف می توان بیماری را در مدل های موش درمان کرد.
درست مثل اینکه پانکراس سالم با ترشح سلول های انسولین برای کمک به مدیریت گلوکز به سیگنال های افزایش سطح قند خون پاسخ می دهد ، با تولید هورمون گلوکاگون به کاهش سطح قند خون پاسخ می دهد.

این هورمون توسط سلولهای آلفا در پانکراس تولید می شود و چند ساعت پس از خوردن غذا باعث آزاد شدن گلوکز در جریان خون برای حفظ انرژی بدن می شود. این رفت و برگشت بین دو هورمون یک چرخه ثابت و ضروری است که به بدن انسان کمک می کند تا سطح قند خون را به روشی سالم مدیریت کند.

این حلقه بازخورد مرکز مطالعه جدیدی است که توسط دانشمندان پزشکی UT Southwester انجام شده است ، که مانند بسیاری دیگر در این زمینه به دنبال از بین بردن سلولهای بتا تولید کننده انسولین در پانکراس بیماران دیابتی هستند. برای بیماران دیابتی نوع 2 ، این نتیجه مقاومت به انسولین در بافتهای بدن است که سلولهای بتا را به دلیل از بین رفتن خستگی پس از تولید بیش از حد انسولین برای پاسخگویی به این نیازهای سیری ناپذیر ، از بین می برد.
برای بیماران دیابتی نوع ۱ سلولهای بتا در نتیجه حملات خود ایمنی می میرند.

تولید سلول های بتا از سلول های آلفا

محققان از پروتئین های دست ساز به نام آنتی بادی های مونوکلونال استفاده کردند که برای کمک به سیستم ایمنی بدن در شناسایی و خنثی سازی گیرنده های گلوکاگون در مدل های موش از بیماری استفاده شده است. این جوندگان از نظر ژنتیکی مهندسی شده بودند تا از دست دادن سلولهای بتا رنج ببرند ، و علی رغم این ، محققان دریافتند که دوز هفتگی از درمان آنتی بادی به طور موثری سطح قند خون آنها را حتی هفته ها پس از توقف درمان کاهش می دهد و به طور موثر آنها را از این بیماری بهبود می بخشد.

دیابت
یک جزیره پانکراس سالم با سلول‌های تولیدکننده انسولین فراوان (به رنگ سبز) و سلول‌های تولیدکننده گلوکاگون (به رنگ قرمز) در سمت چپ، در مقایسه با یک جزیره پانکراس دیابتی در سمت راست

معلوم شد که این نتیجه افزایش مقدار سلول های پانکراس از جمله جذب سلول های بتا در نتیجه آنتی بادی ها است. با استفاده از یک فناوری به نام ردیابی نسب برای ردیابی توالی تقسیم سلولی ، این گروه دریافتند که برخی از سلولهای آلفا که گلوکاگون تولید می کنند به سلول های بتا تبدیل شده اند که در عوض انسولین تولید می کنند.
از طریق آزمایش های پیگیری روی مدل های موش بیشتر ، این تیم توانست تأیید کند که درمان آنتی بادی هنگام تزریق سلول های آلفا و بتا انسان به جوندگان همان تأثیر را داشت ، در مدلی که از سیستم انسانی تقلید می کند.

همچنین نشان داد که این روش در برابر از دست دادن سلولهای بتا ناشی از نوع حمله خود ایمنی مرتبط با دیابت نوع 1 موثر( effective ) است. به گفته تیم ، این جایی است که این روش می تواند به ویژه ارزشمند باشد. ویلیام ال. هولند ، نویسنده تحقیق ، می گوید: “حتی پس از دهه ها حمله خود ایمنی به سلولهای بتا ، سلولهای بتا دیابتی نوع 1 همچنان مقدار زیادی سلول آلفا خواهند داشت.”

آنها سلولهای پانکراس نیستند که می میرند. اگر بتوانیم آن سلولهای آلفا را مهار کرده و به سلولهای بتا تبدیل کنیم ، این می تواند یک درمان مناسب برای هر فرد مبتلا به دیابت نوع 1 باشد. “

این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده است.

ترجمه وبازنویسی: نغمه داودزاده

منبع:

https://newatlas.com/medical/cell-conversion-technique-cures-diabetes-mice/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا