اخبار

آیا در زمینه درمان سلول‌های مفصلی پیشرفتی داشتیم؟!

مفاصل توانایی اندکی در خود ترمیمی دارند،درنتیجه ترمیم آسیب به این ناحیه بسیار دشوار است.پژوهش‌های زیادی در رابطه با ترمیم مفصل انجام گرفته است که هر کدام معایب ومنافعی داشتند؛اما هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.مفصل - joint

ترمیم سلول‌های آسیب دیده مفصلی با استفاده از کندروژنین وکورکومین وکره‌های سلولی متشکل از سلول های بنیادی امکان پذیر است.

یکی از روش های ترمیم مفاصل استفاده از کره‌های سلولی است که این کره ها از سلول های بنیادی مزانشیمی منشأ میگیرند.کره های سلولی در برهم کنش بین سلولی،تقسیم وتمایز بافت هدف نقش دارند.از کره های سلولی به عنوان بلوک های ساختمانی در ترمیم مفاصل آسیب دیده استفاده می‌شود.

در سلول های بنیادین مزانشیمی ریز ذرات ترشح کننده کارتوژنین حضور دارند که به عنوان القاء‌کننده تمایز به مفاصل استفاده می‌شوند،به علاوه این کره‌ها درون هیدروژنی از جنس ژلاتین متاکریلویل وکورکومین که خاصیت ضد التهابی دارند؛قرارگرفته‌اند که به محل آسیب مفصلی در حیوان آزمایشگاهی انتقال یافتند.با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی میزان ترمیم در مفصل دریافت کننده پیوند بررسی شد.

نتایج پژوهش‌ها بیان می‌کند که کارتوژنین موجود درون کره‌های سلولی باعث القای سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای تمایز به سلول‌های مفصل می‌شود. به علاوه تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که کورکومین سبب کاهش تولید عوامل التهابی به وسیله سلول‌های بنیادین مزانشیمی می‌شود وهم‌چنین در بدن حیوان آزمایشگاهی که دریافت کننده‌ی پیوند است،حضور کورکومین سبب شد که بافت مفصلی حاصل ساختاری نزدیکتر به مفاصل طبیعی داشته باشد.

نتیجه کلی این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استفاده از کندروژنین وکورکومین در کنار کره های سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌تواند سبب ترمیم آسیب‌های مفصلی بشود.
مفصل - joint
گردآوردنده:زهراتوسلی پور

منبع : مهرنیوز

منابع تصاویر : cellapplications / bioinformant

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا