اخبار

یک چهارم جمعیت جهان در معرض ابتلا به سل

فهرست مطالب

یک چهارم جمعیت جهان در معرض ابتلا به سل هستند.

تاریخ: 2 اوت 2019
منبع: دانشگاه آرهوس
خلاصه: تحقیقات جدید نشان می دهند که احتمالا از هر 4 نفر یک نفر حامل باکتری سل در بدن خود است. سل بیماری ناشی از باکتری مایکوباکتریم توبروکلوزیس است، باکتری که سالانه 10 میلیون نفر را درگیر و تا سقف 2 میلیون نفر را می کشد و به کشنده ترین بیماری عفونی تبدیل شده است.

مطالعات جدید در بیمارستان دانشگاه آرهوس و دانشگاه آرهوس دانمارک نشان می دهند که احتمالا از هر 4 نفر 1 نفر حامل باکتری سل هستند.

سل بیماری ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبروکلوزیس است. باکتری که سالانه ده ها میلیون نفر را درگیر و بالغ بر 2 میلیون نفر را می کشد، این بیماری به کشنده ترین بیماری عفونی تبدیل شده است.
علاوه بر این بسیاری از مردم بدون داشتن نشانه های فعال سل، به این بیماری مبتلا هستند. حالتی که به آن سل نهفته می گویند. بر اساس فرضیات، تخمین زده شده است که چه تعداد از بیماران مبتلا به سل فعال هستند اما مبنای تجربی برای این آمار و فرضیات در دست نیست.
هم اکنون محققانی از دانمارک و سوئد به روش جدیدی دست یافتند تا علائم وقوع عفونت سل نهفته را کشف و شرح دهند.

محققان 88 بررسی علمی از 36 کشور دنیا را بررسی کرده و بر اساس این شواهد اپیدمیولوژیکی شیوع این بیماری را در کشورهایی که در آن هیچ بررسی علمی در دسترس نیست، تخمین زده اند و علاوه بر این، شیوع جهانی این بیماری را نیز محاسبه کرده اند.

این تحقیقات تاکید دارند که رسیدن به هدف که ریشه کن کردن بیماری سل تا سال 2035 است بسیار دشوار خواهد بود.

کریستین وژس متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان دانشگاه ارهوس و استاد دانشیار در دانشگاه ارهوس می گوید از آنجایی که همه آلوده به باکتری در معرض فعال شدن بیماری هستند ، بدون جلوگیری از شیوع وسیع سل نهفته نمی شود به این هدف مهم دست پیدا کرد.
پیش از این تخمین زده شده بود احتمال وجود باکتری به صورت نهفته در بدن بین یک سوم تا یک چهارم است اما مطالعات جدیدی که براساس آزمایش روی 351811نفر به شیوه‌ی جدید انجام گرفته است نشان می دهد که این احتمال بین یک چهارم تا یک پنجم است. بنابراین این مطالعات احتمال وقوع قابل توجه سل در جهان امروزی را نشان می دهند اگرچه این احتمال در زمان حال کمتر از میزانی است که در گذشته تصور می شد.

مترجم و گردآورنده:فاطمه سیاه پوشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا