اخبار

ویروسHIVاز ژنوم حیوانات حذف شد

ویروس HIV از ژنوم حیوانات زنده حذف شد.

دانشمندان برای اولین بار DNAی HIV-1 را که مستعد همانندسازی است از ژنوم حیوانات زنده حذف کردند. این قسمت از DNA، مسئول ایجاد بیماری ایدز می‌باشد. این مطالعه قدم رو به جلویی را برای درمان این بیماری از انسان به طور منتقدانه ایجاد می کند.
گزارش کامل:
دکتر خلیلی PhD، استاد و مدیر گروه علوم اعصاب، رییس مرکز نورولوژی و رییس مرکز Comprehensive NeuroAIDS Center در دانشکده Lewis Katz دانشگاه Medicine at Temple (LKSOM). دکتر خلیلی و Howard Gendelman,MD , Margaret R. Larson, استاد بیماری‌های عفونی و پزشک داخلی، مدیر گروه داروسازی و علوم اعصاب تجربی و رییس مرکز بیماری‌های تحلیل اعصاب دانشگاه UNMC، بررسی کننده این خبر جدید است. او می‌گوید این موفقیت بدون تلاش تیم‌های ویروس شناس‌ها، ایمونولوژیست‌ها، زیست شناسان مولکولی، داروسازان و متخصصان دارویی میسر نمی‌شد. فقط و فقط با جمع کردن این منابع و اطلاعات با همدیگر ما به این کشف بزرگ قادریم.
درمان جدید HIV بر استفاده از درمان آنتی‌رترو‌ ویروسی (ART) تمرکز می‌کند.
وART همانندسازی HIV را سرکوب می‌کند اما ویروس را از بدن حذف نمی‌کند. بنابراین ART یک درمان برای HIV محسوب نمی‌شود و به استفاده تا مادام‌العمر احتیاج دارد. اگر متوقف شود, HIV دوباره به جای اول بر‌میگردد، همانندسازی را از سر می‌گیرد و منجر به پیشرفت AIDS می‌شود. بازگشت HIV مستقیما با توانایی ویروس برای الحاق یا اینتگره کردن سکانس DNA خود داخل ژنوم سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود. این سلول‌ها محلی برای پناه دادن به این ویروس به صورت کمون هستند و HIV در آن‌ها دور از دسترس داروهای آنتی‌رترو ویروسی می‌باشد. در مطالعات قبلی، تیم دکتر خلیلی از تکنولوژی CRISPR-Cas9 استفاده کردند تا سیستم ویرایش ژنی و ژن درمانی جدید را به منظور حذف HIV DNA از ژنومی که ژن ویروسی را حمل میکند ایجاد کنند. در رت و موش، آنها ثابت کردند که سیستم ویرایش ژنی می‌تواند به طور موثری قطعه بزرگی از HIV DNA را از سلول‌های عفونی جدا کند، که خیلی روی بیان ژن‌های ویروسی اثر می‌گذارد. با این حال مشابه ART، سیستم ویرایش ژنی به تنهایی نمی‌تواند HIV را حذف کند. مطالعات ما نشان می‌دهد که درمان از طریق سرکوب همانندسازی HIV و ویرایش ژنی وقتی که پشت سر هم انجام شود می‌تواند HIV را از سلول‌ها و ارگان‌های حیوانات عفونی حذف کند.
برای مطالعه جدید، دکتر خلیلی و همکاران، سیستم ویرایش ژنی را با یک استراتژی جدید درمانی که به LASER ART معروف است ترکیب کرده‌اند. LASER ART توسط دکتر Gendelman و Benson Edagwa، PhD, استادیار داروسازی دانشگاه UNMC نیز توسعه پیدا کرد.
استراتژی LASER ART مخفی‌گاه ویروسی را هدف قرار می‌دهد و همانندسازی HIV را در سطح پایینی برای مدت زمان طولانی قرار می‌دهد، که این مسئله دفعات تزریق ART را کاهش می‌دهد. درمان‌های دراز مدت با تغییرات دارویی در ساختار شیمیایی داروهای آنتی‌رترو ویروسی مقدور می‌شود. این داروهای اصلاح شده داخل کریستال‌های نانویی بسته بندی می‌شوند که آن باعث تسهیل در روند توزیع دارو در بافتی که HIV در آنجا کمون شده است‌ می‌شوند. بدین شرح، ذرات نانوکریستال که داخل سلول‌ها برای هفته‌ها ذخیره می‌شوند، آرام آرام دارو را انتشار می‌دهند. دکتر خلیلی می‌گوید: ما می‌خواهیم ببینیم که آیا LASER ART می‌تواند برای یک دوره طولانی مدت همانندسازی HIV را برای CRISPER-Cas9 سرکوب کند تا سلول به طور کامل از DNA ویروسی نجات پیدا کند؟
برای آزمایش آیده‌شان، دانشمندان از موش‌های مهندسی شده استفاده کردند تا سلول‌های T انسانی را که مستعد عفونت HIV هستند تولید کنند. این سلول‌ها به مدت طولانی‌ دچار عفونت ویروسی و نهفتگی القاشده توسط ART می‌شوند. برای همین، در ابتدا عفونت ایجاد می‌شود، سپس موش‌ها با LASER ART درمان می‌شوند و بعد از آن با CRISPR-Cas9 درمان می‌شوند.

منبع:Temple University Health Systemsummery.

مترجم:ریحانه اردستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا