اخبار

واکسن کرونا ویروس

واکسن‌کرونا ویروس دانشگاه آکسفورد باعث ایجاد پاسخ ایمنی می شود .

واکسن کرونا ویروس
کرونا ویروس قابل پیشگیری شد

در این آزمایش ۱۰۷۷ نفر مورد بررسی قرار گرفته اند. تزریق واکسن به آنها منجر به ساخت انتی بادی و سلول های تی شد که می توانست با کرونا ویروس مبارزه کند . 

تاکنون این شواهد بسیار امیدوار کننده بوده است اما هنوز آزمایشات بزرگتری در راه است . 

انگلستان در حال حاضر دستور برای  ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دوز واکسن داده است.

این واکسن چگونه اثر میکند؟

این واکسن به نام CHAdo ncov_19 می باشد و با سرعت بی سابقه ای توسعه یافته است . این ویروس دستخوش مهندسی ژنتیک قرار گرفته و باعث سرماخوردگی در شمپانزه شده ولی در انسان عفونت ایجاد نمی کند . 

دانشمندان این کار را با انتقال دستور العمل ژنتیک برای پروتئین اسپایک ویروس کرونا  (ابزار بسیار مهم که از ان استفاده میشود) انجام دادند که برای حمله به سلول های ما ، واکسن آنها در حال توسعه بود.

این به این معنی است که واکسن شبیه ویروس کرونا و سیستم ایمنی بدن می تواند یاد بگیرند که چگونه به ان حمله کند.

آنتی بادی و سلول های تی : 

بسیاری از خبر ها در کرونا ویروس تا کنون در مورد آنتی بادی بوده است ، اما این تنها یک بخشی از دفاع سیستم ایمنی ما است.

آنتی بادی ها پروتئین های کوچک ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن هستند که به سطح ویروس ها چسبیده  و آن ها را خنثی و در نتیجه غیر فعال میکند.

 سلول های T ، نوعی گلبول سفید هستند که به هماهنگی سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و قادر به تشخیص سلول های آلوده هستند و آنها را از بین می برد. 

تقریباً همه واکسنهای مؤثر باعث ایجاد پادتن و پاسخ سلول T می شوند. 

در این آزمایش سطح سلول های تی پس از 14  روز از واکسیناسیون به اوج خود رسید و سطح آنتی بادی بعد از 28 روز به اوج خود رسید. مطالعه نشان داده است كه بررسی به اندازه كافی طول نکشیده است تا بفهمیم  چه مدت ممكن است دوام بیاورد. 

پروفسور اندرو پولارد از گروه تحقیقاتی آکسفورد به بی بی سی گفت: ما از نتایج منتشر شده امروز خوشحالیم  اما سوال اصلی که همه می خواهند بدانند این است که آیا واکسن کار می کند ، آیا محافظت می کند و ما در یک بازی انتظار هستیم.

 این مطالعه نشان داد که 90٪ از افراد پس از یک دوز آنتی بادی های خنثی ایجاد کرده اند. فقط به ده نفر دو دوز داده شد و همه آنها آنتی بادی های خنثی تولید کردند. پروفسور پولارد به بی بی سی گفت: ما سطح مورد نیاز برای محافظت را نمی دانیم اما پاسخ ها را با دوز دوم به حداکثر می رسانیم.

آیا این واکسن ایمن است؟

بله کاملا ایمن است

آیا عارضه جانبی ندارد؟

تاکنون هیچ عارضه جانبی خطرناکی از مصرف واکسن وجود نداشته است اما چگونه تاکنون 70٪ از افراد تحت آزمایش ، دچار تب یا سردرد شده اند ؟ محققان می گویند که این می تواند با پاراستامول کنترل شود. 

پروفسور سارا گیلبرت ، از دانشگاه آکسفورد انگلستان می گوید: هنوز تحقیقات زیادی باید انجام شود تا اینکه بتوانیم تأیید کنیم که آیا واکسن  به مدیریت بیماری کووید 19 کمک خواهد کرد یا خیر ، اما این نتایج اولیه نوید بخش بوده است.

مراحل بعدی ازمایش چیست؟

واکسن کرونا ویروس
آزمایش کرونا ویروس

 این مطالعه نشان نمی دهد که واکسن می تواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند و یا حتی علائم بیماری کووید را نیز کاهش دهد یا خیر .

 بیش از 10000 نفر در مرحله بعدی ازمایش در انگلستان شرکت خواهند کرد. با این وجود این آزمایش در سایر کشورها نیز انجام می شود  زیرا سطح ویروس کرونا در انگلیس کم شده است ، بنابراین شناختن اینکه آیا واکسن موثر است یا نه ، دشوار است. 

یک ازمایش بزرگ با 30000 نفر در آمریکا و 2000 نفر در آفریقای جنوبی و 5000 نفر در برزیل برگزار خواهد شد. 

همچنین در آزمایشی افراد واکسینه شده به عمد به ویروس کرونا آلوده می شوند.

چه موقع واکسن اماده می شود؟

ممکن است واکسن ویروس کرونا قبل از پایان سال مؤثر واقع شود ، هر چند که ممکن است  به طور گسترده در دسترس نباشد. 

کارمندان بهداشت و درمان نیز همانند افرادی که به دلیل سن یا شرایط پزشکی در معرض خطر بالای کوویید19 هستند ، در اولویت قرار خواهند گرفت.  بوریس جانسون گفت: بدیهی است که امیدوارم ، اما این که بگویم من 100٪ مطمئن هستم که امسال واکسن می گیریم یا سال آینده فقط یک اغراق است.

ما هنوز به ان جا نرسیدیم.

 

واکسن کشور های دیگر در چه مرحله ای است ؟ 

واکسن آکسفورد اولین واکسن تولید شده  نیست، گروه هایی در ایالات متحده و چین نیز واکسن هایی با  نتایج مشابه تولید کرده اند. شرکت آمریکایی مدرن برای اولین بار از بلوک خارج شد و این واکسن می تواند آنتی بادی های خنثی تولید کند. آنها ویروس کرونا RNA تزریق می کنند. شرکت های BioNtech و Pfizer نیز با استفاده از واکسن RNA خود نتایج مثبتی داشته اند.

تا کنون چند واکسن تست شده اند؟

روشی مشابه آکسفورد در چین توسعه یافته است. که به نظر امیدوار کننده است اما هنوز اثر بخشی آنها ثایت نشده است . 

روشهای سنتی تر تولید واکسن نیز مورد بررسی قرار می گیرد. شركت والنوا كل ويروس كرونا را غيرفعال كرده و سپس آن را تزريق مي كند. در کل ، 23 آزمایش واکسن ویروس کرونا در کارآزمایی های بالینی در سراسر جهان و 140 مورد دیگر در مراحل اولیه رشد وجود دارد.

ایا انگلستان واکسن کرونا را کشف می کند؟

دولت انگلستان در رابطه با 190 میلیون دوز واکسن مختلف توافق کرده است

این توافق شامل:

  • 100 میلیون دوز واکسن ساخته شده از ویروس مهندسی ژنتیک شده
  • 30 میلیون واکسن از BioNtech/ pfizer که بخشی از کد ژنتیکی کرونا ویروس است را تزریق می‌کند.
  • 60 میلیون دوز Valneva  کرونا ویروس را غیر فعال میکند.

مترجم: فرشته خلیل زاده

ویراستار: کیمیا قریانی

:Reference

https://www.bbc.com/news/amp/uk-53469839

Jul 22, 2020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا