اخبار

ساخت مثانه مصنوعی

ساخت مثانه مصنوعی برای اولین بار در ایران

ساخت مثانه مصنوعی!

مطابق با آخرین اخبار بدست آمده از مرکز تحقیقات اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشگران این مرکز موفق به ساخت مثانه مصنوعی و کاندوئیت آن هم برای اولین بار در ایران شدند.
در مواجهه با سرطان مثانه، پزشکان پس از رو به رو شدن با وضعیت بحرانی این بیماری ناگزیرند مثانه را از بدن بیمار خارج کنند.
خارج کردن مثانه از بدن بیمار مشکلات جدی را برای بیمار به وجود می آورد به همین دلیل در گذشته پس از خارج کردن مثانه، از روده ها مثانه ساخته می شد و یا یک کاندوئیت از روده ها ساخته شده و به پوست و مجرا وصل می شد.
اما امروزه با ساخت مثانه مصنوعی دیگر نیازی به استفاده از روده ها نمی باشد. استفاده از روده ها علاوه بر طولانی کردن زمان عمل، به‌ دلیل دستکاری شدن، عوارضی را به همراه خود می آورد.

مثانه مصنوعی
رئیس مرکز تحقیقات اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید : چهار سال و نیم بر روی طراحی و ساخت مثانه مصنوعی فعالیت کرده ایم و تکنولوژی های زیادی در آن استفاده کرده ایم که اعم از : موادی چون سیلیکون که بر بدن واکنشی ندارد و عناصری با تکنولوژی بالا می باشند.
دکتر محمد کاظم آقامیر از استفاده این تکنولوژی در مدل حیوانی خبر داده و اظهار میدارد که پس از مدتی مراحل مختلف انسانی را نیز خواهد گذراند.
امروزه در دنیا ایده ها و نظرات زیادی در رابطه با ساخت مثانه مصنوعی وجود دارد که حتی جنبه عمومی نیز به خود نگرفته اند اما پژوهشگران کشور ما برای نخستین بار در جهان تغیراتی در ساخت و طراحی این مثانه مصنوعی انجام داده اند که تا به حال صورت نگرفته است و این در صورتی است که ثبت اختراع تنها وقتی به انجام می رسد که نوآوری نسبت به اختراعات پیش از خود داشته باشد، بنابراین این تکنولوژی که توسط محققان کشورمان توانسته به ثبت اختراع برسد هموار کننده راه برای پزشکان و بیماران بوده است.

 

گردآوری: مهدیه بازدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا