اخبار

رابطه تغییرات آب و هوا و طبیعت

همه ی ما اهمیت آب و هوا برای طبیعت را میدانیم، اگر کمترین تغییری در شرایط آب و هوایی ایجاد شود؛ زندگی جانوران و گیاهان و به طور کلی طبیعت به خطر می افتد؛ از آن جهت، رابطه تغییرات آب و هوا و طبیعت بسیار مهم است. متاسفانه در دهه های اخیر انسان نقش مخربی را در این سیکل بازی کرده است و عملا ما بی آنکه بدانیم ، در حال نابود کردن محیط زندگی خودمان هستیم. برای جلوگیری از این روند مخرب ابتدا باید اطلاعات خودمان را در این زمینه گسترش دهیم و رفتار هایی که به طبیعت آسیب میزنند را بشناسیم. خواندن این مقاله نه تنها ما را در مسیر حفظ طبیعت ، بلکه در مسیر حفظ محیط زندگیمان یاری خواهد کرد.
رابطه تغییرات آب و هوا و از بین رفتن طبیعت

رابطه تغییرات آب و هوا و از بین رفتن طبیعت!

تغییرات آب و هوایی و از دست رفتن منابع طبیعی باید با یکدیگر کنار بیایند. بازیابی زمین های بومی جنگلی می تواند به محافظت دربرابر تغییرات آب و هوا و نیز ترمیم طبیعت کمک کند. به گفته دو نهاد بین المللی، اقدام برای کمک به زیستگاه های طبیعی مانند: ترمیم زمین های جنگلی مناطق بومی یا پوده زارها، می تواند روشی-برد برای حیات وحش، ذخیره کربن و محافظت در برابر تاثیرات دمایی باشد.

این مطالعه در اولین همکاری کارگروهی متشکل از 50 نفر از کارشناسان تنوع زیستی و اب و هوایی از هیئت بین المللی تغییرات دمایی (IPCC) و برنامه همکاری بین المللی علمی-سیاسی در زمینه کمک به تنوع زیستی و اکوسیستم (IPBES)(Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services) نوشته شده است. بررسی این مطالعه به ما می گوید که تا به حال، با تغییرات آب و هوایی و از بین رفتن تنوع زیستی که ممکن است هر دو ناشی از فعالیت های انسانی باشند و یا بر یکدیگر تاثیر بگذارند، به صورت جداگانه مبارزه شده است.

تغییرات دما با تاثیر بر زیستگاه ها، حیات وحش را تهدید می کند. هرچه جهان گرمتر شود، منابع طبیعی کمتری را می توان برای انسان فراهم کرد. ازبین بردن طبیعت و زیستگاه ها ( از شوره زارها در امتداد ساحل گرفته تا حیات وحش در اقیانوس ها و جنگل ها در خشکی) توانایی جهان طبیعت در جذب کربن منتشر شده از انسان و محافظت در برابر تاثیرات آب و هوایی مانند: افزایش سطح دریاها، طوفان ها و خشکسالی را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید:

ردپای حیوانات و الهام گیری از طبیعت در بیوروباتیک

چند راه حل برای رفع مشکل تغییرات آب و هوایی به کمک کریسپر

جنگل های کتانجک (Kelp)

راه حل هایی وجود دارد که می تواند در جهت بهبود اب و هوا و طبیعت کمک کند، از جمله جلوگیری از تخریب زیستگاه های غنی از حیوانات مانند: جنگل ها، تالاب ها، مانگرو، جنگل های کتانجک ( نوعی جلبک) و علفزارهای دریایی.

ترمیم این نوع مناطق از جمله ارزان ترین و سریع ترین اقدامات بر مبنای طبیعت، برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و نیز ایجاد زیستگاه است. داشتن مزایایی از جمله حفاظت از سواحل، قطع فرسایش خاک و مهار سیل است. در این مطالعه آمده است که با مدیریت بهتر محصولات زراعی با اقداماتی نظیر: حفظ خاک و کاهش سموم دفع آفات می توان 3 تا6 میلیارد تن آلاینده را در سال کم کرد.
ترمیم این نوع مناطق از جمله ارزان ترین و سریع ترین اقدامات بر مبنای طبیعت، برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و نیز ایجاد زیستگاه است.  داشتن مزایایی از جمله حفاظت از سواحل، قطع فرسایش خاک و مهار سیل است. در این مطالعه آمده است که با مدیریت بهتر محصولات زراعی با اقداماتی نظیر: حفظ خاک و کاهش سموم دفع آفات می توان 3 تا6 میلیارد تن آلاینده را در سال کم کرد.

راه حل های بر مبنای طبیعت

برخی از «راه حل های بر مبنای طبیعت» که از سیستم های طبیعی برای مقابله با تغییرات اب و هوایی استفاده می کنند مانند: مزارع درختان غیر بومی یا زیرکشت بردن مزارع در مقیاس بالا، به صورت تک محصولی برای انرژی زیستی که به طبیعت و مردم آسیب می رساند. به گفته کارشناسان، درست است که راه حل ها بر مبنای طبیعت می تواند به مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک کنند. اما جایگزین مناسبی برای کاهش سریع گازهای گلخانه ای در همه ی بخش ها نیستند.

پیت اسمیت از دانشگاه آبردین انگلیس که عضو نویسندگان این مقاله است می گوید: زمین نمی تواند همه کارها را انجام دهد. گاهی اوقات راه حل های مبتنی بر طبیعت به عنوان یک راه حل سریع، راحت و ارزان برای تغییرات اب و هوایی به نظر می رسد. اما ما میدانیم که باید هرچه سریع تر میزان انتشار گازهای گلخانه ای را در تمام بخش های صنعت کاهش دهیم. درست است که استفاده از راه حل های مبتنی بر طبیعت در این راه به ما کمک می کنند. اما جایگزینی برای کاهش فوری و تهاجمی انتشار آن ها نیست.

به گفته یکی دیگر از نویسندگان این مقاله، کمیل پارمزان از دانشگاه پلیموث انگلیس: ما نمی توانیم از تغییرات خطرناک اب و هوایی، بدون مکش مقداری از کربن هایی که قبلا در جو وارد کرده ایم جلوگیری کنیم. کاهش انتشار بسیار ضروری است ولی کافی نیست؛ و استفاده از قدرت گیاهان بهترین راه برای مکش کربن است.

راه حل هایی برای حفظ طبیعت از تخریب بیشتر

مطالعات بر روی رابطه آب و هوا و طبیعت

در این مقاله گفته شده است که در کشور انگلستان، برای ترقی حیات وحش، جذب کربن و ساختن چشم اندازی که در ان تغییرات به حالت اولیه خود برگشته باشند. باید تمرکزمان بر احیای پوده زارهای تخریب شده، چمن زارهای طبیعی در چراگاه ها و جنگل زایی با گیاهان گوناگون بومی باشد. دکتر پارمزان هشدار داده است که راه حل های مبتنی بر طبیعت باید هوشمندانه باشد. گرچه ممکن است کاشت درخت در بعضی از مناطق راه حل مناسبی باشد اما همیشه اینطور نیست. کاشت درختان بی ثمر که تنوعی هم ندارند نه تنها کاری برای حیات وحش انجام نمی دهد. بلکه در برابر تغییرات اب و هوایی نیز مقاوم نیستند. ایشان خواستار ایجاد جنگل با گیاهان متنوع تری است که هم برای طبیعت بهتر می باشد و هم باعث ذخیره بهتر کربن و مقاومت بیشتر در برابر تغییرات اب و هوایی است.

کلمات کلیدی: درخت، کربن، حیات وحش، جنگل، اب و هوا، طبیعت

مترجم: نگاررحمتی

ویراستار: نغمه داودزاده

منبع:

https://www.newscientist.com/article/2280587-climate-change-and-nature-loss-must-be-tackled-together-says-report/ utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا