اخبار

درمان اختلالات شنوایی با کشت سلول های مویی گوش

کشت سلول های مویی و برطرف شدن اختلالات شنوایی:

پژوهشگران دانشگاه برن با تمایز پیش ساز های سوماتیک به *سلول های مویی گوش* انسان موفق شدند تا درمانی را با این روش به افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند ارائه دهند.
طبق گزارش ها و آمار جهانی حدود 5 درصد مردم جهان از اختلالات شنوایی رنج می برند که امروزه این موضوع سبب به وجود آمدن مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای جوامع شده است.
پژوهشگران دانشگاه برن با شبیه سازی سلول های مویی گوش انسان در آزمایشگاه ، سبب بر طرف شدن این مشکلات شده اند.
طبق این آزمایشات ، پژوهشگران با جدا کردن پیش ساز های سلولی در بخش حلزونی گوش جنینی انسان با روش های نوین و خاص به کشت این سلول ها در شرایط آزمایشگاهی پرداختند و توانستند سلول های مویی که دارای عملکرد می باشند را بدست آورند.
پژوهشگران ، سلول های مویی دریافت شده را برای تست به طور مستقیم بر سلول های انسانی قرار دادند و سلول های مویی همانند یک گیرنده صوتی نسبت به ارتعاشات صوتی حساسیت نشان داده و با آزاد کردن پیک های شیمیایی باعث تحریک * سلول های گانگلیونی مارپیچی* شده و پاسخ به این ارتعاشات داده می شود و با تشکیل یک شبکه عصبی شنوایی این پاسخ را به مغز ارسال کرده و باعث درک اصوات پیرامون می شود.
کشف این روش این توانایی را به هر فردی که با اختلالات شنوایی مواجه است می دهد تا با کشت سلول های مویی گوش به صورت آزمایشگاهی این اختلال برطرف شده و شنوایی فرد به طور کامل به او باز گردد.
*سلول های مویی* : مسئول دریافت
صوت در گوش داخلی می باشند.
*سلول های گانگلیونی مارپیچی* : سلول های عصبی که مسئول پردازش سیگنال های رسیده از سلول های مویی می باشند.

اتحاد زیست شناسان ایران

گردآوری : مهدیه بازدار
منبع : www.medicalexpress.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا