آکادمی میکروب شناسی

باکتری‌هایی که از متان، الکتریسیته تولید می‌کنند!

شاید برایتان جالب باشد که تولید الکتریسیته یا انرژِی همزمان با پاکسازی محیط از گازهای گلخانه‌ای آن هم به کمک دسته‌ای از باکتری‌ها، امری دست‌یافتنی شده‌است. میکروبیولوژیست‌های دانشگاه رادبود هلند، به‌تازگی در تحقیقاتشان به این نتیجه رسیدند که می‌توان باکتری‌های مصرف‌کننده متان را به سمتی بُرد که بتوانند انرژی تولید‌کنند.

یکی از این باکتری‌ها که از متان برای رشد استفاده‌می‌کند، کاندیداتوس متانو پردنز (Candidatus Methanoperedens) است که معمولا در دریاچه‌ها و سایر آب‌های شیرین یافت می‌شود. البته در مکان‌هایی که آب‌های زیرزمینی به نیتروژن آلوده هستند، امکان رشدشان بیشتر است؛ چرا که برای تجزیه متان به نیترات نیاز دارند. محققان به دنبال این بودند تا با تولید الکتریسیته با استفاده‌ از فرآیندهای تبدیلی در این میکروارگانیسم‌، برای بخش انرژی، گام مفید و تاثیرگذاری بردارند.

 

0c992 electricbacteria

 

 

از آنجایی که در تاسیسات بیوگاز فعلی، تنها کمتر از نیمی از بیوگاز امکان تبدیل شدن به الکتریسیته را دارد، دانشمندان با ارزیابی دقیق‌تر میکروارگانیسم‌ها قصد دارند این ظرفیت را بالاتر ببرند. چراکه در روش کنونی، صرفا از میکروارگانیسم‌ها برای تولید گاز متان جهت به‌ حرکت درآوردن توربین‌ها استفاده می‌شود. اما اگر به شکل دیگری بتوان از آن‌ها بهره برد، تولید نیرو افزایش خواهد یافت.

همچنین بخوانید: میکروارگانیسم‌ها، کارشناسان تثبیت اقلیم بر روی کره زمین

 

البته در گذشته هم، سایر میکروبیولوژیست‌ها باکتری‌های دیگری را یافته بودند که قابلیت تولید الکتریسیته را داشتند. مثلا باکتری‌های آناموکس (Anammox) یکی از آن‌ها هستند که انرژی‌شان را برای رشد از اکسیداسیون بی‌هوازی آمونیوم پانتیرات و تبدیل آن به گاز نیتروژن به‌دست می‌آورند. طبیعی است که این ویژگی آن‌ها را برای صنعت چقدر ارزشمند کرده‌است. حتی از این باکتری‌ها برای از بین‌بردن ترکیبات نیتروژن‌دار فاضلاب‌های خانگی و صنعتی هم استفاده می‌شود.

پس می‌بینیم که این اولین بار نیست که پژوهشگران برای تولید نیرو به سراغ باکتری‌ها می‌روند. تجربه‌های قبلی به میکروبیولوژیست‌ها ثابت‌کرده که تولید نیرو به کمک میکروارگانیسم‌ها در باکتری‌های مختلف، روند یکسانی دارد. البته با این روش، محققان تاکنون موفق شدند که 31 درصد از متان تولید شده را به الکتریسیته تبدیل‌کنند.

به نظر شما این امکان وجود دارد که بازدهی کار تا حدی بالاتر برود که تولید الکتریسیته با چنین روشی، جایگزین روش‌های کنونی شود؟

نویسنده: کیانا تیموری

منیع

 

‫3 نظرها

  1. به نظر من در صورتی که بشه از این طریق در مقیاس های بالا الکتریسیته تولید کرد شاید برق روستاهای کوچک تامین بشه
    یا حتی جاهایی که نمیشه سیم‌کشی انجام داد مثل زیر آب هم میتونیم برق داشته باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا