علمی

تاثیر ضربه‌ی مغزی روی ورزشکاران

تاثیرات ضربه‌ی مغزی در ورزشکاران با سابقه­‌ی قبلی چه تفاوت­‌هایی دارد؟

مطالعه‌ه­ای جدید نشان می­‌دهد که ورزشکارانی که سابقه ضربه‌ی مغزی دارند،ممکن است آسیب مغزی بیشتری را در مقایسه با ورزشکارانی که سابقه ضربه‌ مغزی ندارند در اثر ضربه مغزی بعدی نشان دهند؛ به ویژه در مناطق میانی مغز که بیشتر مستعد آسیب هستند.

آسیب به سر چیست؟

آسیب به سر عبارت است از هر نوع صدمه­‌‌ای به مغز، جمجمه یا پوست سر. این می­‌تواند از یک برآمدگی خفیف یا کبودی تا یک ضربه مغزی سنگین باشد. آسیب­‌های شایع سر شامل ضربه‌ی مغزی، شکستگی جمجمه و زخم­‌های سر است. عواقب و درمان بستگی‌به آسیب­‌دیدگی سر و شدت آن متفاوت است.

ضربه­‌ی مغزی در ورزش به یک مشکل مهم تبدیل شده است. در سال­‌های اخیر، گزارش ها در مورد این معضل خبرساز شده است. تشخیص ضربه مغزی و ارائه درمان مناسب به ویژه برای ورزشکاران جوان مهم است زیرا معمولاً بیشتر از بزرگسالان طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابند.

طبق گفته­‌های تام ا. شوایزر، نویسنده مطالعه، می­‌دانیم که ضربه‌ی مغزی ممکن است تأثیرات طولانی­‌مدت بر مغز بگذارد با این حال، مشخص نیست که تا چه حد می­‌توان آثار ضربات مغزی را در افراد تشخیص داد.

مطالعات انجام‌گرفته بر تاثیرات ضربه‌ی مغزی روی ورزشکاران

در این مطالعه، محققان بر روی تغییرات جریان خون در قشر سینگولا و ریزساختار ماده سفید در جسم پینه­‌ای تمرکز کردند.این دو ناحیه در برابر ضربه‌ی مغزی آسیب پذیری بسیار بیشتری دارند. تغییرات در جریان خون و ریزساختارها که در اسکن مغز نشان داده می شود می‌تواند نشان دهنده آسیب های مغزی زمینه‌­ای باشد.

در این مطالعه 228 ورزشکار با میانگین سنی 20 سال، در گروه­‌های مختلف، مورد بررسی قرار گرفتند.محققان پنج اسکن مغزی از هر ورزشکاری که اخیراً دچار ضربه‌ی مغزی شده بود از زمان آسیب دیدگی تا یک سال پس از بازگشت به شرایط نسبتا عادی،دریافت کردند.

محققان دریافتند یک سال پس از ضربه‌ی مغزی، ورزشکاران دارای سابقه ضربه مغزی در مقایسه با افرادی که سابقه آن را نداشتند، کاهش شدیدتری در جریان خون در یک ناحیه سینگولا دارند. افرادی که سابقه ضربه مغزی داشتند؛ به طور متوسط ​​جریان خون مغزی 40 میلی لیتر دردقیقه ، در هر 100 گرم بافت مغز داشتند. افرادی که سابقه ضربه‌ی مغزی نداشتند؛ به طور متوسط ​​جریان خون مغزی 53 میلی لیتر در دقیقه، در هر 100 گرم بافت مغز داشتند.

ضربه‌ی مغزی

محققان همچنین در ورزشکاران با سابقه ضربه‌‌ی مغزی، در هفته های ابتدایی پس از ضربه مغزی جدید، تغییرات ریزساختاری را در ناحیه‌ای از مغز به نام چنبره، که بخشی از جسم پینه ای است، مشاهده کردند.

طبق یافته های شوایزر، ورزشکاران با سابقه ضربه‌ مغزی باید تحت مراقبت­‌های دقیقی قرار گیرد، زیرا کوچک‌ترین تغییرات در بافت مغزی ممکن است آسیب را شدیدتر کند.

محدودیت‌های مطالعه

یکی از محدودیت­‌های مطالعه این است که ورزشکاران سابقه خود در مورد ضربه‌ مغزی را به نادرستی گزارش کرده باشند؛ بنابراین تحقیق در این مورد به پژوهش­‌های گسترده­‌تری نیاز دارد.

محمدسپهر حکمی

گردآورنده:مریم جلالی

رفرنس:

sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا