اخبار

بررسی علل عمر طولانی در کوسه ها

فهرست مطالب

کوسه های سفید معمولا در آب های ساحلی تمام اقیانوس ها زندگی میکنند،طول این جانوران 64 متر و وزن این موجودات 3100 کیلوگرم است.
این کوسه ها یکی از بزرگترین و اصلی ترین شکارچیان پستانداران دریایی هستند اما جالب است بدانید که انسان ها شکار مورد علاقه ی این موجودات نیستند.
کوسه ها در زنجیره ی غذایی بالاتر از فک ها و پرندگان قرار دارند به طور کل میتوان گفت که این موجودات در راس زنجیره غذایی هستند.
❓سوال اصلی راجع به کوسه ها این است که این موجودات قبل از دایناسور ها وجود داشتند اما چطور تا کنون مقاومت کرده و با محیط سازگار شده اند؟
زخم های بدن کوسه ها به سرعت ترمیم شده و هم چنین این جانوران در برابر ابتلا به انواع سرطان ها مقاوم هستند که دانشمندان دریافتند سرنخ این توانایی باالقوه در ژنوم آن ها نهفته است.
پژوهشگران دانشگاه نوا،کورنل و موسسه Monterey Bay Aquarium در تحقیقی مشترک با پیشرفته ترین ابزار و فناوری ها به این نتیجه رسیدند که اندازه ژن های کوسه ها 1.5 برابر ژن های انسان است که همین امر موجب مقاومت ژن های کوسه ها در برابر بیماری و سرطان میشود.
شایان ذکر است که این ویژگی موجب افزایش طول عمر نیز میشود.
در DNA کوسه ها همانند سایر موجودات مکانیسم های مختلفی برای تعمیر و بازسازی ژن های آسیب دیده وجود دارد یکی از این مکانیسم ها نوعی ژن به نام LINE است.
هم اکنون دانشمندان در حال مطالعه بر روی ژن های دیگری در ژنوم کوسه هستند که وظیفه ی توقف خون ریزی و التیام و بهبود زخم را بر عهده دارند.

گردآوری:فرانک صابری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا