آکادمی علوم اعصاب ایرانمقالات تخصصی آکادمی علوم اعصاب

تغییر باورها با روانگردان‌ها

بررسی اثرات روانگردان‌ها روی باورها

داروهای روانگردان مانند سیلوسایبین (psilocybin) -ماده‌ای که در قارچ‌های به‌ اصطلاح جادویی یافت می‌شود- در درمان طیف وسیعی از اعتیادها و اختلالات سلامت روان موفقیت‌آمیز بوده است. با این حال، چیزی اسرارآمیز و عرفانی در مورد تأثیرات آنها وجود دارد و معمولاً اعتقاد بر این است که مصرف آن‌ها بینش‌های منحصر به فردی را در مورد ماهیت آگاهی ارائه می­دهند.

اکنون، یک مطالعه‌ی جدید توسط محققان به این سؤال می‌پردازد: «ممکن است روانگردان‌ها نسبت آگاهی را در برابر طیفی از موجودات زنده و غیر زنده تغییر دهند؟».

دکتر ساندیپ نایاک، می­گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که وقتی باورها به دنبال تجربه‌ی روانگردان تغییر می­کند، نسبت‌های آگاهی به موجودات مختلف افزایش می‌یابد.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های جمع‌آور‌ی‌شده بین آگوست 2020 تا ژانویه 2021 را روی 1606 نفر که تجربه‌ی تغییر باور بر اثر مصرف روانگردان داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان 35 سال و عمدتاً سفیدپوست (89%)، مرد (67%) و اهل ایالات متحده (69%) بودند.

شرکت‌کنندگان یک نظرسنجی اینترنتی را تکمیل کردند که شامل سؤالاتی با تمرکز بر تغییرات باورها در اثر تجربه‌ی یک نوع روانگردان کلاسیک [مانند قارچ سیلوسایبین، LSD،ayahuasca ] بود.

این مطالعه نشان داد در میان افرادی با تجربه‌ی مصرف نوعی روانگردان که به‌نوعی باورهایشان را تغییر داده است داشته‌اند، افزایش زیادی در آگاهی نسبت به طیفی از مواد جاندار و بی‌جان مشاهده شد.

به عنوان مثال، از قبل تا بعد تجربه، آگاهی نسبت به حشرات از 33 درصد به 57 درصد، قارچ‌ها از 21 درصد به 56 درصد، گیاهان از 26 درصد به 61 درصد، اشیاء طبیعی از 8 درصد به 26 درصد و برای اشیاء ساخته‌شده توسط انسان از 3٪ تا 15٪ افزایش یافته است.

نایاک می‌گوید: «به‌طور متوسط، شرکت‌کنندگان اشاره کردند تجربه‌ی تغییر باور هشت سال قبل از شرکت در نظرسنجی رخ داده است. بنابراین، این تغییرات باور ممکن است طولانی‌مدت باشند.»

روانگردان‌های کلاسیک -دسته‌ی دارویی از ترکیباتی شامل سیلوسایبین و ال اس دی- توهمات بینایی و شنوایی و تغییرات عمیقی در هوشیاری ایجاد می‌کنند و آگاهی فرد را از محیط اطراف خود و افکار و احساسات خود تغییر می‌دهند.

دارو

این مواد تغییرات غیرعادی و قانع‌کننده‌ای را در تجربه‌ی آگاهانه ایجاد می‌کنند که برخی را برانگیخت تا پیشنهاد کنند که روا‌ن‌گردان‌ها ممکن است بینش منحصر به ‌فردی در مورد ماهیت خود آگاهی ارائه دهند.

رولاند گریفیث می‌گوید: «نتایج نشان می‌دهد که تجربه نوعی روان‌گردان می‌تواند افزایش گسترده‌ای در آگاهی نسبت به دیگر چیزها ایجاد کند. با این حال، موضوع آگاهی یک مشکل علمی بسیار دشوار است که بسیاری را به این نتیجه‌ی «قابل حل نبودن» رسانده است.»

منبع1

منبع2

نویسنده: فاطمه رزاقی

ویراستار: ضحی فصیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا