علمی

انتقال داروهای شیمی‌درمانی به تومور با کمترین عوارض جانبی

فهرست مطالب

???? یک سیستم امیدوار کننده برای انتقال داروهای شیمی درمانی به تومور با کمترین عوارض جانبی

????سرطان در نتیجه‌ی جهش در سلول‌های بدن ایجاد می‌شود. سلول‌های جهش یافته با سرعت بالاتری نسبت به سلول‌های سالم تکثیر شده و مواد مغذی و اکسیژن را از دسترس این سلول‌ها خارج می‌کنند. انواعی از روش‌ها مانند جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از آنها برای مهار این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

????در حال حاضر، درمان سرطان شامل روش‌های تهاجمی از قبیل استفاده از کاتر برای انجام شیمی درمانی، شیمی درمانی اولیه برای چک کردن توده های سرطانی موجود، جراحی برای خارج کردن تومور در صورت امکان و پرتودرمانی است. هدف از شیمی درمانی و پرتودرمانی از بین بردن سلول‌های سرطانی است که به دلیل رشد و تقسیم بسیار سریع‌تری که نسبت به سلول٬های سالم بدن دارند، حساسیت بیشتری به داروهای شیمی درمانی و پرتوها نشان می‌دهند.

☑️ به گفته medicalxpress در جهت ایجاد یک سیستم انتقال هدفمند دارو به تومور، دکتر جیانچی و همکارانش در دانشگاه Northwestern ، به طراحی یک زنجیره اسید چرب با دو جایگاه اتصالی پرداختند که توانایی اتصال به داروها را دارد. این اسید چرب و داروهای متصل به آن قادرند درون آلبومین سروم انسانی (HSA) مخفی شوند و می‌تواند مولکول‌های مختلف از جمله چربی را به سراسر بدن بفرستد.

گیرنده‌های سلولی بدن چربی‌ها و پروتئین‌های موجود در آلبومین سروم انسانی را شناسایی کرده و به آن‌ها اجازه ورود می‌دهند. سلول‌های سرطانی به دلیل رشد غیرطبیعی و گرسنه‌تر بودن، این مواد غذایی را سریع‌تر از سلول‌های طبیعی مصرف می‌کنند. هنگامی که سلول‌های داروی منتقل شده این اسیدهای چرب را متابولیزه می‌کنند، می‌میرند. در قسمتی از این تحقیق، پژوهشگران، از این سیستم انتقال دارو برای انتقال یک داروی شیمی درمانی مورد تایید FDA به نام Paclitaxel به درون تومورهای مدل جانوری استفاده کردند. دارو وارد تومورها شده و به طور کامل تومورها را نابود کرد. الگوهای سرطانی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند، استخوان، پانکراس و کولون بودند.

نکته جالب‌تر اینکه با این روش انتقالی می‌توان تا 20 برابر دوز بالاتری از Paclitaxel را به تومور منتقل کرد و حتی با این دوز بالا نیز سرعت انتقال دارو در مقایسه با روش‌های معمول ۱۷ برابر بیشتر بود. هم اکنون از میکروارگانیسم‌ها برای انتقال دارو به تومورها استفاده می‌شود. این ریزمولکول‌ها معمولا برای تومور سمی هستند اما برای سلول‌های عادی بدن هم ضرراتی دارند.

???? هدف از ایجاد این سیستم انتقال دارو بالا بردن دوز دریافتی دارو به وسیله سلول‌های توموری در مقایسه با سلول‌های عادی بوده و در نتیجه می‌تواند عوارض جانبی را به میزان حائز اهمیتی کم کند.

گردآورنده: امیر حسین فرخزاد
کارشناس زیست شناسی سلولی و مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا