علمی

کشف ارتباط بالا بودن میزان استروژن در رحم و ابتلا جنین به اوتیسم

فهرست مطالب

‌????کشف ارتباط بالا بودن میزان استروژن در رحم و ابتلا جنین به اوتیسم:

????پژوهشگران ارتباطی میان بالا بودن هورمون استروژن در رحم مادر و احتمال ابتلا جنین به اوتیسم را یافتند.

????به روز رسانی این مطلب توسط دانشمندان سبب حمایت از نظریه استروئید جنسی قبل از تولد اوتیسم شد که البته این نظریه اولین بار 20 سال پیش مطرح شده است.

????گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج و یک شرکت دانمارکی در سال 2015 موفق شدند میزان چهار هورمون استروئیدی قبل از تولد را اندازه گیری کنند.

طبق این اندازه گیری مشخص شد میزان دو هورمون به نام *اندروژن* در جنین هایی که جنسیت مذکر دارند و همچنین مبتلا به اوتیسم هستند بیشتر است.

????می توان گفت: میزان این هورمون ها در پسران بیشتر از دختران می باشد، بنابراین می توان دلیل ابتلا بیشتر پسران به اوتیسم را به این موضوع نسبت دهیم.

????این هورمون ها (هورمون های اندروژن) را به عنوان هورمون های مردانه کننده می شناسند که در مغز می باشند و بر تعداد ارتباطات بین سلول های مغزی نیز موثرند.

????امروزه دانشمندان بر اساس نظریه ها و یافته های قدیمی و با انجام آزمایشات مختلف بر روی نمونه های مایع آمنیوتیک از زیست بانک دانمارک که دارای 100هزار نمونه آمنیوتیک می باشد، توانستند مجموعه هورمون های استروئیدی جنسی قبل از تولد را به نام هورمون استروژن مورد بررسی قرار دهند.

????طی این بررسی دانشمندان متوجه شدند 4 هورمون استروژن در بررسی این نمونه هایی که دچار اوتیسم شدند درمقایسه با جنین هایی که مبتلا به اوتیسم نبوده اند به طور چشم گیری افزایش یافته اند.
به واسطه اندازه گیری میزان بالای استروژن ها قبل از تولد تشخیص ابتلا به اوتیسم راحت تر از اندازه گیری اندروژن های قبل از تولد می باشد.

????استروژن هورمونی می باشد که برخلاف تصور عده کثیری که آن را مختص به زنانگی میدانند، در مردانه شدن مغز نقش بسیاری دارد.

????مدیر و هدایت کننده این مطالعات، پروفسور Simon Baron-cohen که مدیریت مرکز تحقیقاتی اوتیسم در دانشگاه کمبریج را نیز بر عهده دارد، دراین باره می گوید: یافته های جدید از نظریه افزایش هورمون های استروئیدی جنسی قبل از تولد یکی از دلایل ابتلا به اوتیسم می باشد حمایت میکند. ژنتیک به خوبی شناخته شده است و این هورمون ها احتمالا با عوامل ژنتیکی تعامل میکنند تا مغز در حال توسعه جنین را تحت تاثیر قراردهند.

????دانشجوی دکتری دانشگاه کمبریج Alex Tsompanidis نیز در رابطه با این تحقیقات می گوید: این هورمون های افزایش یافته می توانند از مادر، نوزاد یا جفت نشأت بگیرند، درمرحله بعد ما باید تمام این منابع ممکن و چگونگی تعاملشان را حین بارداری بررسی کنیم.

????دکتر Alexa pohl که از اعضا تیم کمبریج می باشد از هیجان انگیز بودن این آزمایشات می گوید و از بررسی نقش استروژن در ابتلا به اوتیسم خبر میدهد، همچنین در ارتباط با دسترسی به چگونگی مشارکت هورمون استروژن در تکوین مغز جنین اظهار امیدواری کرده است.

????با وجود تمامی این یافته ها اما این تیم پژوهشی هشدار داده است که در غربالگری بیماری اوتیسم نباید از این یافته ها استفاده شود.

????در پی این مطلب پروفسور Baron-cohen می گوید: ما علاقه مندیم تا اوتیسم را درک کنیم نه از بروز آن جلوگیری کنیم.

????بیوشیمیست این گروه Arien Cohen این مطالعات را یک ارتباط شگفت انگیز میان زیست بانک منحصر به فردی که 40 سال پیش کار خود را شروع کرده و همکاری هایی که امروزه به منظور تولید محصولات علمی صورت گرفته است می داند.

????هورمون اندروژن:هورمونی است که در مایع آمنیوتیک رحم وجود دارد.

منبع: Medical xpress
گردآورنده: مهدیه بازدار
دانشجوی زیست شناسی سلولی مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا