اخبار

آنتی بیوتیک جدید کشف شده از قارچ ها

آنتی بیوتیک جدید کشف شده از قارچ ها

تسکین در دید ، برای افراد مصون در برابر نقص ایمنی

دانشمندان ترکیب جدیدی از eushearilideاستخراج کردند که
می تواند به طور بالقوه عفونتهای قارچی و باکتریایی کشنده داشته باشد.

 

نقص ایمنی شرایطی است که قابلیت سیستم ایمنی بدن در برابر مبارزه با بیماری ها به خطر افتاده است.افراد دارای نقص ایمنی شانس بالاتری در ابتلا به بیماریها در مقایسه با افراد با سیستم ایمنی سالم دارند.
نقص ایمنی معمولا به عنوان نتیجه ی چندین عامل مانند بیماریهایی نظیر ایدز، دیابت، شیمی درمانی و پیوند عضو رخ می دهد.
اخیراً پزشکان روند افزایشی در وقوع عفونتهای قارچی تهدیدکننده زندگی _میکوز نیز نامیده می شود_ در بیماران دارای نقص ایمنی ذکر کرده اند. در چنین مواردی، درمان نیاز به استفاده از بعضی ترکیبات ویژه با خاصیت ضد قارچی دارد. متاسفانه در حال حاضر دسترسی به داروهای ضدقارچی بسیار محدود است.

در سال ۲۰۰۶ ، یک ترکیب سرب eushearilide نشات گرفته از قارچ کشف شد. مشخص شد که دارای خاصیت ضد قارچی و ضد مخمری است و می تواند در برخورد با چندین قارچ که سبب عفونت در انسانها می شوند موثر واقع شود.
گروهی از دانشمندان دانشگاه علوم توکیو قبلاً در مورد ساختار شیمیایی منحصر به فرد و روش سنتز eushearilide تحقیق کرده بودند.
اکنون ، این گروه تحقیقاتی به رهبری پروفسور Isamu shiina از دانشگاه علوم توکیو _ که شامل takayaki tonoi (دانشگاه علوم توکیو) ،katsuhiko kamei (مرکز تحقیقات قارچ شناسی پزشکی دانشگاه chiba ) ، naruhiko ishiwada (مرکز تحقیقاتی قارچ شناسی پزشکی دانشگاه chiba ) می باشد.
آنها از یافته های قبلی خود برای استخراج ترکیبات eushearilide استفاده کرده اند که ممکن است اثرات مفیدی در بهبود داشته باشد. این مطالعه در مجله مولکول منتشر شده است.

پروفسور shiina توضیح می دهد که هدف آنها “بررسی اثرات ضد باکتریایی روی قارچ و باکترهای مختلف موجود در ترکیب جدید ضد باکتریایی سرب 23_demethyleushearilide , که به صورت محاوره usharelid نامیده می شود، که مشتق شده از eushearilide است.

 

ضد قارچِ eushearilid از طریق مجموعه ای از واکنش ها که شامل تغییری از مولکولهای متصل شده به اتم کربن 23 eushearilide به دست می آید. هنگامی که usharelide و تغییرات ساختاری آن بدست آمد ، آنها برای خواص آنتی بیوتیکی خود به طور مشخص در برابر قارچ و باکتری مورد بررسی قرار گرفتند.
محققان یافتند که این ترکیبات قابل توجه ، خواص آنتی بیوتیکی امیدوارکننده ای دارند. به طور خاص usharelide خواص ضد میکروبی را در برابر کاندیدا آلبیکنز نشان داد. یک قارچ که عامل تحریک کننده ای از عفونتهای مخمری است. در همین حال ، در برابر cryptococcus neoformans که سبب عفونتهای ریه ، مننژیت و آنسفالیت می شود و به طور خاص در بیماران ایدز یافت میشود نیز خاصیت ضد میکروبی نشان داد. این یافته ، یافته های قبلی راجع به خاصیت ضد قارچی eushearilide را مجددا تکرار کرد. با این حال ، چیزی که جالب توجه است این است که این تغییرات usharelide همچنین خواص ضد باکتریایی خوبی در برابر چندید گونه باکتری ایجاد کننده بیماری از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) نشان داد. این باکتری به حدی مقاوم است که در برابر چندین آنتی بیوتیک از خود مقاومت نشان می دهد و باعث عفونتهای کشنده بالقوه ، به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند میشود.

این یافته ها بر وضعیت و اهمیت
بی نظیر eushearilide و اهمیت usharelide مشتق آن در درمان چندین بیماری قارچی در افراد دارای نقص ایمنی تاکید دارد. به طور قابل ملاحظه تر ، این یافته ها همچنین به ویژگیهای ضد باکتریایی احتمالی این ترکیبات که قبلاً در تحقیقات کافی کاوش نشده اند ، تأثیر می گذارد. Usharelide پتانسیل استفاده در درمان بیماران مبتلا به بیماریهای قارچی مانند کاندیدیازیس و از بین بردن عفونتهای بیمارستانی ناشی از MRSA و انتروکوکهای مقاوم به ونکومایسین را دارد. پروفسور shiina با تأکید بر اهمیت مطالعات بیشتر ، اظهار داشت: “خواص آنتی بیوتیکی مشتقات eushearilide نه تنها در برابر قارچ های مختلف بلکه در برابر باکتری ها ، به خصوص باکتری های مهم مانند داروهای مقاوم در برابر دارو مانند MRSA نیز وجود دارد. این یک یافته جدید است که مطمئناً تحقیقات عمیق تر را تضمین می کند. با توجه به نیاز فوری به گزینه های درمانی MRSA. ”

این مطالعه به طور قطع نوید می دهد گامی در جهت درست برای درمان عفونتهای برگشت ناپذیر در افراد دارای نقص ایمنی ناشی از باکتری های خطرناک بیماری زا ، که زمانی تصور می شد غیرقابل تصرف است ، باشد.

منبع : دانشگاه علوم توکیو
مترجم: فرشته لشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا