علمی

آسم و آلرژی چیست؟

آسم بیماری مزمن راه های هوایی می باشد. در فرد مبتلا به این بیماری، دیواره ی داخلی راه های هوایی، که به نام برونش شناخته میشوند، به بعضی از موادی که فرد استنشاق می کند بسیار حساس شده و دچار تورم و التهاب می گردد. این تورم و التهاب باعث حساس شدن راه های هوایی و ایجاد حساسیت آن ها به واکنش های آلرژیک می شود.
در واکنش آلرژیک، راه های هوایی متورم می شود و عضلات اطراف راه های هوایی متورم می شود و عضلات اطراف راه های هوایی و دستگاه تنفسی سفت شده و باعث محدود شدن آن ها و تولید بیش از حد مخاط می شوند در نتیجه ورود و خروج هوا در ریه ها مشکل ساز می شود.

15599 1

در برخی از حملات خطرناک تورم در راه های هوایی می تواند رسیدن هوا به ریه ها و در نتیجه ورود اکسیژن به جریان خون و اندام های حیاتی را به طور کامل متوقف کند. این نوع حمله ی آسم می تواند کشنده باشد و نیاز به بستری فوری در بیمارستان دارد.

در شروع حمله ی آسم، راه های هوایی اجازه ورود هوا به اندازه کافی به ریه ها را می دهند اما اجازه ی خروج دی اکسید کربن با سرعت کافی را نمی دهند. دی اکسید کربن برای بدن سمی است و اگر طی حمله ی آسم طولانی مدت از بدن خارج نشود منجر به افزایش گاز دی اکسید کربن در ریه ها و کاهش ورود اکسیژن به جریان خون می شود.

شخیص بیماری آسم

عفونت های سینوسی

آبریزش بینی

استرس های روانی

رفلکس اسید معده

انواع آسم

آسم می تواند به خاطر فصل و شغل خاص افراد، چاقی، بارداری، سیگار کشیدن و … ایجاد شود.

آسم شغلی 2- آسم فصلی 3- آسم بزرگ سالان 4- آسم شغلی 5- آسم شدید که به درمان مقاوم می باشد.

علائم آسم

سرفه خصوصا در شب، هنگام خنده و ورزش، تنگی قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی.

استفاده از اسپری ها و افشانه ها

دو تا شش پف از دارو به کاهش علائم کمک می کند.

آزمایشات مرتبط با آسم

با استفاده از تست های عملکرد ریه این بیماری به راحتی قابل تشخیص است با استفاده از این تست مقدار هوای دم و بازدم و همچنین سرعت آن را اندازه گیری می کند. از جمله این تست ها شامل: اسپیرومتری، آزمون تحریک برونش، تست های آسمی ناشی از ورزش، آزمایش های مرتبط با آلرژیک.

ضد التهاب ها

ضدالتهاب ها از کمک های اولیه ای هستند که هنگام حمله آسم استفاده می شوند.

جلوگیری از بیماری آسم

اجتناب از محرک ها، جلوگیری یا کاهش قرار گرفتن در معرض آلرژن ها، انجام تست های آلرژی و در نهایت مصرف دارو به صورت خودسرانه.

آیا شما درگیر بیماری آسم هستید؟‌

گرد آوردنده:

یاسمین نوابی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا