علمی

عرضه متقاطع سلول های دندریتیک

بعضی از سلول های دندریتیک قادرند تا سلول های آلوده به ویروس یا تومورها را برداشته و ببلعند و آنتی ژن آن ویروس یا تومور را به لنفوسیت های +T CD8 عرضه کنند . آنتی ژن های بلعیده شده در این مسیر از وزیکول به سمت سیتوزول انتقال می یابند و در مسیر MHC کلاس یک قرار میگیرند .

سلول های دندریتیک میتوانند به طور همزمان پپتید های متصل به MHC کلاس II که در وزیکول تولید شده اند را به سلول های Tکمک کننده +CD4 عرضه کنند. این فرایند برای القای کامل پاسخ سلول های +CD8 مورد نیاز است . به این فرایند عرضه متقاطع یا آماده سازی متقاطع میگویند. عرضه متقاطع قانونی را نقض میکند که بوسیله آن آنتی ژن های بلعیده شده در لیزوزوم و آندوزوم ها تجزیه شده و در اتصال به مولکول های MHC کلاس II عرضه می شوند. اما در این شرایط آنتی ژن های بلعیده شده به سیتوزول متصل میشوند و در پروتئازوم ها تجزیه میشوند و وارد مسیر کلاس I می شوند .

پپتید های آمده از از لیزوزوم ها، روی مولکول های MHC کلاس II عرضه می شوند و پپتید های آمده از پروتئازوم ها روی مولکول های MHC کلاس I عرضه می شوند. فرایند عرضه متقاطع برای پاسخ سلول های +TCD8 به ویروس ها ،سایر میکروب های سیتوزولی و تومور ها ضروری می باشد. این میکروب ها از اغلب سلول ها به جز APC ها منشا میگیرند.

نیاز های دفاعی

دفاع علیه این پاتوژن ها و تومور ها نیازمند سلول های +T CD8 است و فعالسازی این سلول های T با عرضه متقاطع توسط DC ها صورت می گیرد . عرضه متقاطع DC هارا قادر میسازد تا آنتی ژن هایی را که در سایر انواع سلولی ایجاد شده اند عرضه نمایند و پپتید هایی از این آنتی ژن ها را برای شناسایی سلول +T CD8 به نمایش بگذارد و بنابراین پاسخ های ایمنی کارایی را آغاز کنند.

 

گرد آورنده: نگین عرب زاده

منبع: کتاب ابولعباس

منبع تصاویر:

تحریک عمیق مغز (DBS) جایگزینی برای درمان با دارو

 

همچنین بخوانید: سلول های ایمنی و تاثیر آنها بر بیماری های قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا