علمی

آسیب‌های ریوی، کبد و متاستاز سرطان درمان می شود!

فهرست مطالب

‌???? آسیب‌های ریوی، کبد و متاستاز سرطان درمان می شود!

???? چندی پیش، روش درمانی جدیدی توسط دانشمندان دانشگاه کالگری در کانادا ارائه شد که می‌توانست مانع التهاب خطرناک ریه به دلیل واکنش سیستم ایمنی در اختلالاتی مثل سپسیس شود .

???? دانشمندان توانستند با توسعه‌ی این روش، راهی برای درمان آسیب‌های کبدی و متاستاز سرطان نیز پیدا کنند .

???? سپسیس یا عفونت خون: هنگامی که شخص دچار عفونت شدید می‌شود، سیستم ایمنی برای مقابله و نابود کردن عفونت، مقادیر بالایی از گلبول سفید یا wbc را به محل عفونت ارسال می‌کند. التهاب بوجود آمده در آن محل به دلیل مبارزه‌ی بین گلبول‌های سفید و عامل عفونی خواهد بود.

???? این روند تا به اینجا هیچ مشکلی ندارد و اتفاقا برای حفظ سلامتی بدن نیز لازم است، اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که گلبول‌های سفید از رگ خارج شده و برای حذف عفونت وارد بافت مربوطه شوند. تجمع بیش از اندازه‌ی گلبول‌های سفید می‌تواند دردسرساز شود و گاهی حتی عواقبی چون مرگ را برای شخص رقم بزند .

???? متاستاز عبارت است از انتقال سلول‌های سرطانی به مناطق دور از تومور اولیه که مکانیسمی تقریبا به شکل توضیح داده شده در روش بالا دارد .

???? اما چه عاملی باعث خروج سلول‌های خونی از دیواره‌ی رگ‌ها یا حرکت سلول‌های سرطانی نسبت به تومور اولیه می شود؟

???? محققان برای پاسخ دادن به این سوال دیواره‌ی عروق خونی ریه را مورد بررسی قرار دادند . آن‌ها معتقد بودند که سیگنال‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود سلول‌های سرطانی و گلبول‌های سفید متوقف شوند و در بافت تجمع یابند.

???? آن‌ها یافتند که به محض بروز التهاب، ترکیب شدن یک مولکول خاص با گلبول سفید باعث می‌شود که آن از خون خارج شده و به بافت وارد شود. بنابراین سعی کردند برای درمان این بیماری مانع اتصال این مولکول با گلبول سفید شوند .

???? بدین منظور مولکول دارویی ساخته شد که مانع از اتصال مولکول مورد نظر با گلبول سفید می‌شود.

???? نتایج این بررسی برای درمان آسیب‌های ریوی ناشی از واکنش سیستم ایمنی و آسیب‌های کبدی کاربرد دارد. هم چنین می‌تواند درمانی برای متاستاز سرطان نیز باشد .

گردآورنده: کیمیا قریانی
دانشجوی کارشناسی زیست سلولی مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا