کارگروه رازی

واکسن‌های کووید در افراد باردار

واکسن‌های کووید به طور ایمن از افراد باردار محافظت می‌کنند.

هنگامی‌ که واکسن‌های کووید برای اولین بار در اواخر سال 2020 در اختیار عموم قرار گرفت، اطلاعات کمی در مورد تأثیر آن‌ها بر افراد باردار وجود داشت و افرادی که در آزمایشات بالینی اصلی این واکسن‌ها، نشان داده نشده بودند. اگرچه این یک روش استاندارد است، اما باعث می‌شود که افراد باردار با این موضوع دست و پنجه نرم کنند که آیا تزریق واکسن بهترین تصمیم برای خود و نوزادانشان است یا خیر؟

 

واکسن برای افراد باردار
واکسن برای افراد باردار

در سال‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا مشاهده می‌شد که افراد باردار به محض ابتلا به کرونا به شدت درگیر می‌شدند و حالت وخیم پیدا می‌کردند.هنگامی که نوع دلتای ویروس کرونا به ایالات متحده رسید، پزشکان همچنان داستان‌های مشابهی از درگیری افراد باردار گزارش می‌کردند و روز به روز به تعداد طبقات ICU اضافه می‌شد.

داده‌های آن‌ها نشان می‌دهند که خطرات COVID-19 در دوران بارداری از جمله مرگ مادر، مرده زایی و زایمان زودرس بسیار بیشتر از خطرات واکسینه نشدن است.

با این حال، طبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، تنها حدود 40 درصد از افراد باردار در ایالات متحده تا اول ژانویه 2022 علیه کووید-19 واکسینه شده بودند.

این ارقام به طور مشابه در سراسر جهان کم است و باعث می‌شود افراد باردار بیمار به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی برای یافتن راه‌حل تلاش کنند.

طوفان کامل

این که آیا کووید-19 خطر قابل توجهی در دوران بارداری دارد یا خیر، جای شک بر جا نمی‌گذارد. بدن یک فرد باردار قسمت‌های خاصی از سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند تا جنین را تحمل کند. حجم خون آن‌ها نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین رحم در حال رشد به دیافراگم فشار می‌آورد و ظرفیت ریه را کاهش می‌دهد.

آندریا ادلو، متخصص طب مادر و جنین در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گوید: «هنگامی‌که به یک بیماری ویروسی مبتلا می‌شوید که به طور بالقوه تهدیدکننده‌ی زندگی است و بر ریه‌ها و سیستم قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد، طوفان کاملی را تجربه می‌کنید.

در 2020 زنانی که ابتلای آن‌ها به کووید-19 تشخیص داده‌شده‌بود، 15 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ و نسبت به زنانی که تشخیص کووید-19 در آ‌ن‌ها انجام نشده‌بود، 14 برابر بیشتر نیاز به انکوبه دارند تا به تنفس‌شان کمک کند. آن‌ها همچنین تا 22 برابر بیشتر در معرض احتمال زایمان زودرس بودند.

خطر شناخته شده همراه با داده‌هایی که ایمنی کلی واکسن‌ها را نشان می‌دهد، به تشویق CDC کمک کرد تا روش خود را در 11 اوت تغییر دهد و توصیه کنند تا افراد باردار واکسن دریافت کنند. (پیش از این، آژانس به سادگی توصیه کرده بود که افراد در معرض خطر بالای بیماری‌های جدی با کمک یک پزشک تصمیم بگیرند.) سازمان جهانی بهداشت واکسن را برای افراد باردار که در معرض بیشترین خطر هستند، در ماه ژوئن توصیه کرده بود.

در همین حال، یک گزارش CDC2 در اواخر نوامبر نشان داد که خطر مرده‌زایی در میان زنانی که ابتلا به کووید-19 از نوع دلتا در هنگام زایمان تشخیص داده شده‌بود، 2.7 برابر بیشتر از زنانی بود که در هنگام زایمان تشخیص داده بودند در حالی که سویه‌های قبلی شایع بودند. دومین گزارش CDC3 نشان داد که در شرایط مشابه، خطر مرگ و میر مادران پنج برابر افزایش یافته است. تا پایان سال 2021، بیش از 25000 زن باردار در ایالات متحده با این بیماری در بیمارستان بستری شده بودند و بیش از 250 نفر فوت کرده بودند.

یک گلوله نجات‌دهنده

افزایش خطر، افراد باردار بیشتری را تشویق کرد تا یکی از واکسن‌های موجود را برای تزریق انتخاب کنند و همچنین به سیستم‌های نظارتی در سراسر جهان این اجازه را داد تا اطلاعات مربوط به واکسیناسیون در دوران بارداری را دریافت کنند.

یک مطالعه منتشر شده در ژوئن 2021 به پیامدهای بارداری از جمله سقط جنین و مرده‌زایی، و پیامدهای نوزادی مانند زایمان زودرس، ناتوانی‌های مادرزادی و مرگ در بین 827 نفر در ایالات متحده که پس از دریافت واکسن کووید-19 زایمان کردند، انجام شد. آن‌ها دریافتند که آن‌ها چنین رویدادهایی را با نرخی مشابه با افرادی که قبل از همه‌گیری زایمان کرده‌اند (و بنابراین واکسنی دریافت نکرده‌اند) گزارش کرده‌اند. و مطالعه ای که به عنوان پیش چاپ در آگوست 5 منتشر شد، نزدیک به 2500 نفر را که قبل از لقاح یا در طول 20 هفته اول بارداری واکسن کووید-19 دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار داد و هیچ خطر افزایشی برای سقط جنین مشاهده نشد.

 

واکسن کوید19 برای افراد باردار
واکسن کوید19 برای افراد باردار

 

داده‌ها گسترش یافتند و نشان دادند که واکسن نه تنها در دوران بارداری بی‌خطر است، بلکه موثر است. برای مثال، مطالعه‌ای که در اکتبر 6 منتشر شد، نشان‌داد که پس از دوز دوم واکسن، افراد باردار دفاعی قوی در برابر ویروس ایجاد می‌کنند. و دو مطالعه‌ی منتشر شده از آن زمان نشان داد که زنان باردار واکسینه شده کمتر از زنان باردار واکسینه نشده به COVID-19 قبل از زایمان مبتلا می شوند. (سال گذشته چندین آزمایش بالینی رسمی برای ارزیابی این سؤالات آغاز شد.)

یک امتیاز این است که واکسن‌ها حتی ممکن است از کودک محافظت کنند. چندین مطالعه منتشر شده در اواسط سال گذشته نشان داد که آنتی‌بادی‌های تولید‌شده در پاسخ به واکسن COVID-19 از طریق جفت منتقل می‌شوند. این می‌تواند به نوزاد تازه متولد شده مصونیت بدهد به‌ویژه در چند ماه اول زندگی که آسیب‌پذیر است و برای مدتی واجد شرایط واکسن نخواهد بود. اگرچه تحقیقات در مورد این موضوع هنوز کمیاب است، تیم Edlow در یک پیش‌چاپ در نوامبر گزارش داد که آنتی‌بادی‌ها در 6 ماهگی در 60 درصد نوزادانی که مادرانشان در طول بارداری در برابر کووید-19 واکسینه شده بودند، باقی می‌ماند.

نتیجه‌گیری

بسیاری از کارشناسان امیدوارند که تلاش‌های مشابه برای واکسن کووید-۱۹ کارساز باشد. اما همه‌گیری یک چالش کاملاً جدید را ارائه می‌کند. این تا حدی به دلیل قدرت فزاینده‌ی رسانه‌های اجتماعی برای انتشار اطلاعات نادرست و این واقعیت است که تفاوت‌ها در جذب واکسن در امتداد خطوط سیاسی قرار گرفته است. ادلو می‌گوید: «این یک سربالایی تندتر از همیشه است. اما یک مورد مهم است و به راستی موضوع مرگ یا زندگی است.

فاطمه گودرزی

ویراستار: فاطمه رحیمی

 

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا