کارگروه رازی

واکسنی برای همه‌ی سویه‌های کووید-19

چگونه واکسن‌­های ویروس کووید-19 را دوباره طراحی کنیم تا دربرابر سویه‌­های جهش یافته از ما محافظت کنند؟

 مشاهدات جدید نشان می‌دهد که گونه‌های جدید کرونا ویروس SARS-CoV-2 می‌توانند به‌سادگی از مصونیت‌های ایجادشده توسط عفونت‌های قبلی و ایمنی‌سازی فرار کنند؛ در نتیجه دانشمندان شروع به بررسی واکسن‌هایی که در حال حاضر در سراسر دنیا عرضه ‌شده است کردند. محققان هنوز درحال بحث هستند که آیا جهش‌های جدید می‌تواند اثربخشی واکسن‌های نسل اول کووید-19 را کاهش دهند و یا خیر؟!

ویروس SARS-CoV-2
ویروس SARS-CoV-2

سویه‌های جدید ویروس که در برزیل و آفریقای‌جنوبی مشاهده شد، دارای جهش‌هایی هستند که اثر آنتی‌بادی‌های مهم برای جلوگیری از عفونت را کاهش می‌دهند. محققان این احتمال را می‌دهند که واکسن‌های کرونا باید به‌صورت دوره‌ای همانند آنفولانزا بروزرسانی شوند. آن‌ها معتقدند که هنوز بهترین راه برای جلوگیری از تهدید سویه‌های جدید، واکسینه شدن تعداد بیشتری از مردم است.

آیا ما به واکسن‌های جدید کووید-19 نیاز داریم؟

آزمایشگاه‌های مختلف دنیا در حال رقابت برای فهمیدن تهدید سویه‌های جدید کرونا برای واکسن‌ها هستند. بررسی­‌های آزمایشگاهی نشان می‌­دهد که سویه‌ی 501Y.V2 که اولین‌­بار در آفریقای‌­جنوبی شناسایی شد، یکی از نگران­‌کنند‌ه‌­ترین سویه‌­ها است. این سویه دارای جهش­‌هایی است که قدرت آنتی­‌بادی‌­های غیرفعال­‌کننده ویروس را که افراد بعد از دریافت واکسن‌­های Pfizer یا Moderna دریافت کردند را کاهش می‌­دهد.

ساببارائو می‌گوید:«آیا تغیرات در سویه‌های جدید اثر بخشی واکسن‌ها را کاهش می‌دهد یا خیر؟» این یک سوال میلیون دلاری است، زیرا ما نمی‌دانیم که به چه مقدار آنتی‌بادی نیاز داریم. شرکت Novavax در ژانویه داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد واکسن این شرکت ۸۵% در برابر ویروس اصلی و فقط ۵۰% در برابر سویه‌ی 501Y.V2 اثربخشی دارد. پائول باینیاسز، ویروس‌شناس دانشگاه راکفر می‌گوید:«من فکر می‌کنم واکسن‌ها باید به‌روز شوند، تنها سوال این است که چند وقت یک‌بار و چه زمانی؟»

چگونه باید درمورد زمان به­روز رسانی واکسن‌ها تصمیم‌­گیری کنیم؟

دانشمندان، مقامات بهداشتی و سازندگان واکسن در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه نیروهای تکاملی باعث گسترش جهش‌ها می‌شوند و چگونه جهش‌های مختلف پاسخ‌های واکسن را تغییر می‌دهد.

ساببارائو، رییس مرکز و همکار سازمان بهداشت جهانی در ملبورن می­گویدیکی از واکسن‌هایی که می‌تواند برای کرونا الگو باشد، واکسن آنفولانزای فصلی است. » محققان از موش‌خرما و آنتی‌بادی‌های انسان استفاده می‌کنند و اگر سویه جدید

در برابر واکسن مقاومت کند، واکسن نیاز به بروزرسانی دارد. بررسی‌های سالانه و تغییرات زمانی برای واکسن آنفولانزا در هر نیم‌کره انجام می‌شود و گونه جهش‌یافته گسترده می‌شود. البته اگر این اتفاق در یک کشور محلی افتاده‌ باشد، ما واکسن را برای کل نیم‌کره تغییر نمی‌دهیم.

به گفته­ی ساببارائو این مشکل تازه شروع شده است و ما نمی­توانیم هر گونه­ای که ظاهر می­شود را تعقیب کنیم.

چگونه واکسن‌ها به­روز می­شوند؟

برخی از واکسن­های کووید-19 از جمله واکسن­های اصلی که توسط Pfizer، Moderna و Asterazeneca ساخته شدند به سلول‌­ها دستور می‌­دهند که پروتئین اسپایک ویروس را تولید کند؛ اما انواعی از سویه‌­ها از جمله سویه‌­ی اومیکرون حامل جهش در اسپایک هستند و نواحی هدف‌­گیری شده توسط آنتی‌­بادی‌­های خنثی‌­کننده را تغییر می‌­دهند. یکی از راه‌­حل‌­هایی که وجود دارد این است که پروتئین اسپایک واکسن‌­ها را با یک مولکول جدید با تغییرات اسیدآمینه خاص عوض کنند و یا اینکه هر دو شکل دارای پروتئین اسپایک و مولکول جدید را در یک تزریق قرار دهند. دانشمندان این واکسن را یک واکسن چندظرفیتی می­‌نامند.

افرادی که قبلا واکسینه شدند، چگونه به واکسن‌های جدید واکنش نشان می‌دهند؟

موضوعی که ذهن محققان را به خود مشغول کرده این است که احتمال دارد تقویت کردن افراد با یک نوع واکسن واکنشی نسبت به دیگر سویه‌ها نداشته باشد و واکسیناسیون بیشتر فقط پاسخ قبلی را تقویت کند.

اما ممکن است واکسن‌های RNA از این قاعده مستثنا باشند. برخی از واکسن‌های RNA واکنش‌های پیچیده‌ای را ایجاد می‌کنند. این واکسن‌ها آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کنند و قسمت‌های خاصی از ویروس را مورد هدف قرار می‌دهند که اغلب در پاسخ به دیگر واکسن‌ها شناسایی نمی‌شوند.

نتیجه‌­گیری

با توجه به این­که ویروس کرونا هر چندمدت دچار جهشی جدید می­شود و برخی از واکسن­های مورد استفاده ما برای مقابله با این سویه‌­های جدید ناکارآمد هستند، ساختن واکسنی جامع و کامل­تر چیزی است که امروزه همه‌ی افراد دنیا منتظر آن هستند.

ویراستار: فاطمه رحیمی
نگار رحمتی

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا