اخبار

روز جهانی میکروارگانیسم

بررسی تاریخچه کشف میکروارگانیسم‌ها و روز جهانی میکروارگانیسم‌

تاریخچه کشف میکروارگانیسم‌ها و روز جهانی میکروارگانیسم‌

در سال 1683 آنتونی‌ ون‌لون‌هوک در زمان بررسی پلاک دندانی خود زیر میکروسکوپ موجودات زنده کوچکی را مشاهده کرد که آن‌ها را “حیوانات کوچک” یا “Animalcule’ نامید. وی در 17 سپتامبر همان سال طی نامه‌ای به جامعه سلطنتی لندن، برای اولین‌بار موجودات تک‌سلولی را توصیف کرد.

آنتونی‌ ون‌لون‌هوک نه تنها اولین فردی است که در تاریخ میکروارگانیسم‌ها را مشاهده کرده ‌است، بلکه اولین فردی است که بیان کرد انسان میزبان تعداد بسیار زیادی از میکروارگانیسم‌های متنوع است. در ادامه کارهای ون‌لون‌هوک، لویی پاستور در دهه 1850 ارتباط بین فساد مواد غذایی و میکروارگانیسم‌ها بیان کرد و در دهه 1880 رابرت کخ متوجه شد که میکروارگانیسم‌ها دلیل بیماری‌های سل، وبا و سیاه‌زخم هستند.

در نهایت در سال 1974 فدراسیون جوامع میکروبیولوژیکی اروپا  به صورت یک سازمان غیردولتی برای توسعه و پیشرفت میکروبیولوژی در جهت بهبود وضعیت جامعه از نظر سلامت، انرژی، موادغذایی و محیط زیست، تاسیس شد؛ سپس در سال 2017 توسط جامعه میکروبیولوژی پرتغال و سپس در سال 2020 با حمایت فدراسیون جوامع میکروبیولوژیکی اروپا برای ارتباط بین دانشمندان این حوزه و ارتقای سطح دانش جامعه روز 17 سپتامبر به عنوان روز جهانی میکروارگانیسم نام گرفت.
 

میکروارگانیسم

 

منبع:

https://fems-microbiology.org/international-microorganism-day-2020/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا