علمی

ارتباط مصرف داروهای پروستات با احتمال مبتلا شدن به دیابت نوع ۲

فهرست مطالب

✅ ارتباط مصرف داروهای پروستات با احتمال مبتلا شدن به دیابت نوع ۲

♂️در تحقیقات اخیر مشخص شده است، بیمارانی که دچار مشکلات پروستات هستند، باید مصرف داروهای خود را ادامه دهند؛ ولی احتمال دارد، نیاز به بررسی‌های بهداشتی بیش‌تری داشته باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده روی پرونده‌های بهداشتی این نوع بیماران، دستورالعمل‌های فعلی درمان، نیازی به تغییر ندارند.

♂️ مردانی که مبتلا به بزرگی پروستات هستند، به طور عمده داروهایی به نام مهارکننده‌های 5-آلفا ردوکتاز مصرف می‌کنند که منجر به کاهش تولید آندروژن‌ها می‌شود. این داروها به درمان علائمی مانند کاهش جریان ادرار می‌پردازد. بررسی‌های کوتاه مدت در این رابطه حاکی از آن است که این داروها که شامل فیناستراید و دوتاستراید هستند، ممکن است بر متابولیسم تأثیر گذاشته و پاسخ بدن به انسولین را کم کنند. این خود نشانه‌ای زودرس برای مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ است.

♂️ گروهی از پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ و UCL پرونده‌های بهداشتی ۵۵۰۰۰ مرد در انگلیس که مهارکننده 5-آلفا ردوکتاز را در طی ۱۱ سال استفاده کرده بودند، بررسی نمودند.‌ آن‌ها متوجه شدند که این داروها برای حدود یک سوم بیماران، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه بوده است. یافته‌ها نشانگر آن است که مردان مصرف‌کننده این داروها، ممکن است نیاز به بررسی‌های بهداشتی بیش‌تری برای نظارت بر علائم هشداردهنده دیابت داشته باشند تا در صورت نیاز بتوان داروی دیگری برایشان تجویز نمود.

♂️ آنها دریافتند مواد مخدر، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نزدیک به یک سوم افزایش می‌دهد. این بدان معنی است، در جمعیتی ۵۰۰ نفره که برای ۲۰ سال در این درمان حضور داشته‌اند، ۱۶ مورد دیابتی اضافی ایجاد می شود.

♂️ پرفسور روت اندرو، از دانشگاه علوم پایه قلب و عروق و نویسنده ارشد این پژوهش، گفت:
“ما دریافتیم داروهای تجویز شده برای بیماری پروستات، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. این نتایج به طور خاص برای بررسی سلامت مردان مسنی که از قبل در معرض خطر بالای دیابت نوع ۲ هستند، بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر ما به مطالعات خود برای درک بهتر نتایج در بلندمدت ادامه می‌دهیم تا بتوانیم بیماران در معرض خطر را بهتر بشناسیم. “

♂️ پروفسور اندرو همچنین اذعان داشت : “با مطالعه اطلاعات واقعی از جمعیت‌های مختلف در سراسر انگلستان و تایوان، ما متوجه شدیم که مردان تحت درمان با دوتاستراید یا فیناستراید برای هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) ، تقریباً ٪۳۰ در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت هستند. این امر اهمیت جمع‌آوری منظم اطلاعات بهداشتی را نشان می‌دهد که می‌توان برای شناسایی ارتباط‌های بالینی به آن‌ها توجه کرد.”

♂️ آنچه حائز اهمیت می باشد این است که تمام بیماران از خطرات و مزایای داروهای خود آگاه باشند. در این مورد، مردان چنانچه این داروهای خاص را برای BPH مصرف می‌کنند، باید از خطر بالای ابتلا به دیابت آگاه بوده و در صورت نگرانی با پزشک خود مشورت کنند. همچنین این یافته‌ها نباید به یک مشکل عمده برای مردان مصرف‌کننده داروهای مهارکننده 5-آلفا ردوکتاز تبدیل شود. به گفته پزشکان، ممکن است روش مانیتور کردن بیماران برای بررسی علائم اولیه دیابت نیاز به بازنگری داشته باشد.

منبع خبر:????
سایت sciencedaily
گردآورنده: حدیث کاظمی اطهر
دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا