آکادمی دگرگشت

معضلی به نام انقراض گونه ها

معضلی برای انقراض گونه ها

انقراض یک میلیون گونه توسط انسان‌ها:

جامع‌ترین گزارش در مورد وضعیت اکوسیستم‌های جهانی می‌گوید: طی چند دهه تا یک میلیون گونه گیاهی و جانوری به دلیل فعالیت‌های انسانی با انقراض روبرو هستند. بر این اساس فعالیت‌های کشاورزی بیشترین تاثیر را بر اکوسیستم‌هایی داشته است که مردم برای تامین غذا، آبِ پاک و آب و هوای پایدار، به آن وابسته هستند.

بدون «تغییرات دگرگون کننده» در سیستم‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان برای رسیدگی به این بحران، پیش‌بینی می‌شود که تلفات عمده تنوع زیستی تا سال 2050 و پس از آن ادامه خواهد داشت.

اهمیت حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض

تغییر شکل زندگی روی زمین

طبق گزارش “”IPBES حدود 75 درصد از خشکی و 66 درصد از مناطق اقیانوسی توسط مردم دچار «تغییر قابل توجهی» شده که عمدتاً به دلیل تولید مواد غذایی است. عملیات زراعی و دامداری در حال حاضر بیش از 33 درصد از سطح زمین و 75 درصد از منابع آب شیرین آن را به خود اختصاص داده است.

فعالیت‌های کشاورزی همچنین یکی از بزرگترین عوامل انتشار گازهای گلخانه‌ای انسانی هستند. آنها تقریباً 25٪ از کل انتشار را به دلیل استفاده از کودها و تبدیل مناطقی مانند جنگل‌های استوایی برای رشد محصولات کشاورزی یا پرورش دام مانند گاو تشکیل می‌دهند و تهدیدهای کشاورزی با ادامه رشد جمعیت جهان افزایش خواهد یافت.

بزرگترین تهدیدهای بعدی برای طبیعت، بهره برداری از گیاهان و حیوانات از طریق برداشت، قطع درختان، شکار و ماهیگیری است. تغییرات آب و هوایی؛ آلودگی و گسترش گونه‌های مهاجم نشان می‌دهد که میانگین فراوانی گیاهان، جانوران و حشرات بومی در اکثر اکوسیستم‌های اصلی از سال 1900 به دلیل گونه‌های مهاجم حداقل 20 درصد کاهش یافته است.

نتایج تغییرات بر زندگی گونه‌ها:

این گزارش، پیوندهای ناگسستنی بین از دست دادن تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی ترسیم می‌کند. تخمین زده می‌شود که 5 درصد از همه گونه‌ها با افزایش دمای 2 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن، در معرض انقراض خواهند بود – آستانه‌ای که جهان می‌تواند در چند دهه آینده از آن عبور کند، مگر اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای به شدت کاهش یابد. اگر میانگین افزایش دمای کره زمین از 4.3 درجه سانتی‌گراد بیشتر شود، ممکن است 16 درصد از گونه‌های خود را از دست بدهد. گزارش “”IPBES می‌گوید چنین آسیب‌هایی به اکوسیستم‌ها تلاش‌های جهانی برای کاهش فقر و گرسنگی و ترویج توسعه پایدارتر را تضعیف می‌کند.

راه‌ حل‌های احتمالی:

این گزارش می‌گوید، جهان می‌تواند این بحران تنوع زیستی را معکوس کند، اما انجام این کار مستلزم سیاست‌های زیست‌محیطی فعال، تولید پایدار غذا و سایر منابع و تلاش هماهنگ برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. باید در مورد ترسیم راه‌حل‌های عملی برای دولت‌ها، مشاغل و جوامع بیشتر تلاش کرد و آنها باید با هم در اجرای این راه حل ها مشارکت داشته باشند.

حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض گیاهی و جانوری

بهاره شیروانی

آکادمی دگرگشت ایرانیان

https://www.nature.com/articles/d41586-019-01448-4

 کلید واژه:

انقراض، تنوع زیستی، اکوسیستم، تغییرات، بحران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا