فرهنگی هنری

معرفی شخصیت (یان ویلموت)

سلام⁦????????‍♀️⁩ این هفته به سراغ یکی از جنجالی ترین موضوعات کل تاریخ زیست شناسی و یکی از پدید آورندگان اون میریم.

????از گذشته تا حالا ایجاد اشیاء شبیه به موجودات زنده در طبیعت از علاقه مندی های انسان ها بوده. هرکس در هر زمانی به نحوی خودش رو در این زمینه موثر میدونسته. از ساختن مجسمه ها و سرستون ها و ظروف سفالی به شکل انسان ها یا حیوانات در گذشته بگیرین تا ساختن عروسک و ربات هایی که روز به روز به نمونه ی اصلیشون شبیه تر میشن.
البته که هنر و صنعت پیشگامان موضوع شبیه سازی بودن اما فقط باید زیست شناس بود تا دونست اصل شبیه سازی چه پدیده ی پیچیده و عجیبیه.
این هفته به سراغ یان ویلموت Ian” Wilmut”یکی از افرادی که پروژه ی شبیه سازی دالی( اولین گوسفند شبیه سازی شده) رو کلید زد.

????????‍????یان ویلموت یک جنین شناس انگلیسی هست که در سال ۱۹۴۴ در همپتون بدنیا اومد.پدرش یک معلم ریاضی بود که در اثر دیابت نابینا شده بود.

????????‍????ویلموت در دوران مدرسه آخر هفته ها در یک مزرعه کار میکرد. همین علاقه جرقه ای شد که در دانشگاه در رشته ی کشاورزی تحصیل کنه.

????????‍????گذروندن دوره هایی در آزمایشگاه های مختلف مسیر ویلموت رو به سمت جنین شناسی تغییر داد و اون در سال ۱۹۷۱ دوره ی دکترای خودش رو با تزی در مورد حفاظت انجمادی منی به پایان رسوند.

????????‍????از زمان دکترا ، ویلموت در زمینه تحقیقاتی متمرکز بر گامتها و جنین زایی فعال بودهو ادر موسسه Roslin مشارکت داشته.

????ویلموت رهبر گروه تحقیقاتی بود که در سال 1996 برای اولین بار کلون يک پستاندار رو انجام دادن ، بره ای به اسم دالی با روش کلونینگ متولد شد.

????دالی در سال 2003 به خاطر بیماری تنفسی درگذشت. بعد از اون ویلموت در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که روش انتقال هسته ی سوماتیکی رو که با اون دالی متولد شده بود به نفع روش جایگزین ابداعی توسط شینیا یاماناکا کنار میذاره .

????این روش در موشها برای استخراج سلولهای بنیادی پرتوان از سلولهای پوستی متمایز شده ی بزرگسالان استفاده شده ، بنابراین نیازهای تولید سلولهای بنیادی جنین رو دور می زنه.
ویلموت در سال ۱۹۹۷ مرد سال مجله ی Time شد.

????همچنین در سال ۲۰۰۸ عنوان شوالیه رو از آن خود کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا