تکنیک های آزمایشگاهی

دستگاه آنالیز الکترولیت تمام الکترولیت

 الکترولیت ها واهمیت آنالیز آن‌ها

الکترولیت­ ها نقش­ های متعددی در حفظ عملکردهای بدن مانند حفظ Ph مناسب بدن، تنظیم عملکرد قلب و سایر عضلات و مشارکت در عملکردهای آنزیمی ایفا می­ کنند. عدم تعادل الکترولیتی می­ تواند منجربه نارسایی قلب، دیابت بی­ مزه و بیماری­ های کلیوی شود. به این دلایل آنالیز الکترولیتی یک عامل کلیدی در تشخیص و درمان بیمار است.

سیستم­ های خودکار دارای منوی تست جامع، توان عملیاتی بالا و همچنین تست STAT هستند .متداول ­ترین روش­ های تجزیه­ و­تحلیل را می­توان: فتومتری گسیل شعله (FEP) و الکترود انتخابی یون (ISE) نام برد. از فوتومتری شعله می­توان برای اندازه­ گیری  Na +,K +,Li +استفاده کرد. این روش یک اندازه­ گیری غیرمستقیم را ارائه می ­دهد، درحالی­ که روش­ های ISE اندازه­ گیری­ های مستقیم را ارائه می­ دهند. اکثر آنالایزرها از فناوری ISE برای اندازه ­گیری الکترولیت استفاده می­ کنند. آنالایزر الکترولیت Convergys  مبتنی بر فناوری پیشرفته الکترود انتخابی یونی (ISE) است. آنالایزر با توجه به نیازها و ویژگی­ های بازار بین­ المللی در آلمان طراحی، توسعه و تولید شده ­است. طراحی بسیار مناسبي دارد و تنها رابط آن یک پنل LCD بسیار پركاربرد با یک صفحه کلید برای استفاده است.

دستگاه الکترولیت

روش ISE چیست؟

الکترود انتخابی یونی ( ISE ) یک تکنیک تحلیلی است که برای تعیین فعالیت یون‌ها در محلول آبی با اندازه‌گیری پتانسیل الکتریکی استفاده می‌شود ISE . در مقایسه با سایر تکنیک­ ها مزایایی مثل تعیین یون­ های دارای بار مثبت و منفی را دارد.

الکترولیت­ ها چگونه اندازه­ گیری می­ شوند؟

غلظت الکترولیت­ ها چه در سرم و چه در پلاسما مشابه است . مقادیر به­ صورت mmol/L برای سدیم، پتاسیم، کلرید و بی­کربنات بیان می­ شود. نتایج منیزیم اغلب به­ صورت میلی­ اکی والان در لیتر (meq/L) یا میلی­ گرم در دسی­ لیتر گزارش می­ شود. کلسیم کل معمولاً بر حسب mg/dL و کلسیم یونیزه شده بر حسب mmol/L گزارش می ­شود.

ویژگی­ های دستگاه آنالیروز الکترولیت چیست؟

  • براي آزمایشگاه ­های متوسط ​​و طیف وسیعی از تشخیص­ های آزمایشگاهی مناسب است که کارکنان آزمایشگاه را در همه­ جا قادر می­ سازد تا نتایج با کیفیت بالا تولید کنند
  • توان عملياتي بالايي دارد. نياز به حجم نمونه بسیار کمي دارد و زمان تجزیه ­و­تحلیل آن براي نمونه­ ها بسيارسریع است.
  • حساسیت  بالايي دارد و عملکرد درجه یک خود را به مدت 90 روز حفظ می­ کند.
  • حسگر زیستی و در سه اندازه مختلف کوچک، متوسط و بزرگ، موجود است.
  • قادر به اندازه­ گيري 500، 1000 و 3000 نمونه  است.
  • مي­تواند تا 24 نمونه­ گيري خودكار انجام دهد و حجم هر نمونه تا 100ميكروليتر مي­ تواند باشد.
  • توانايي انجام60 تست در ساعت را دارد.
  • صفحه نمایش آن 128×64 نقطه با كيفيت بالا و LCD با نور پس­ زمینه است و صفحه کلید آن تنها با 3 کلید براي كارايي بالاتر و استفاده راحت­ تر وجود دارد.
  • برق مورد نیاز براي كار با اين دستگاه 100–120 یا 200–240 ولت است.
  • در دماي 15 تا 30 درجه سانتی­ گراد بهترين عملكرد خود را ارائه مي­ دهد.
  • ابعاد آن در حدود 300×290×275 است و وزني حدود 6 كيلوگرم دارد.
  • آزمایشگاه‌ها باید مطمئن شوند که تجزیه‌کننده‌ای را انتخاب می‌کنند که با نیازهای آزمایشی حال و آینده و نیازهای عملکرد تنظیمات آنها مطابقت داشته باشد.

تمیزکردن دستگاه به چه روشی انجام می­ شود؟

تمیز کردن دستگاه به روش شیمیایی براي محفظه اندازه­ گیری و سیستم لوله ايي با محلول تمیز کننده، انجام می­شود. محلول تمیزکننده، همراه با دستگاه وجود دارد و همچنين محلول پرکننده الکترود ISE براي انجام تست­ ها همراه دستگاه است.

نتیجه­ گیری

الکترولیت­ ها نقش بسیار مهمی در بدن ما ایفا می­ کنند و حتی کوچک ­ترین اختلالی در عملکرد آن ها می­ تواند منجر به اتفاقات ناگواری شود. اهمیت دستگاه آنالیزور الکترولیت در همین­ جا مشخص می­ شود. مهم است که در صورت وجود علائم، هر چه سریع­ تر از پیشرفت بیماری، جلوگیری شود.

 

گردآورنده: صبامعجزاتی

 

منابع:

  1. https://everythingwhat.com/how-does-an-electrolyte-analyzer-work
  2. http://armstrong.en.hisupplier.com/about-detail-615542-Electrolyte-analyzer-principle-of-work.html
  3. https://www.blockscientific.com/electrolyte-analyzers-working-principle
  4. https://www.erbamannheim.com/article/press/207
  5. https://convergent-technologies.de/product/convergys-ise-auto/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا