علمی

پیشگیری از نارسایی قلبی

نارسایی قلبی چیست و چگونه به وجود می آید؟

قلب انسان به طور دائم خون غنی از اکسیژن را در سرتاسر بدن پمپ می­کند؛ اما وقتی که با بیماری مواجه شود انجام دادن این عمل برایش کاری بسیار سخت و خطرناک می­شود. در موارد فشار خون بالای مزمن بیماری قلبی-عروقی پیشرو در ایالات متحده قلب به طور مداوم بیش از حد فعالیت می­کند، در نتیجه رشد ناهنجار و در نهایت اختلال عملکرد شدید عضله قلب ایجاد می­شود.

رشد ناهنجار قلب، معروف به هیپرتروفی قلب، تا حدودی با فعال شدن   G protein-coupled kinase 5 (GRK5) ، یک مولکول سیگنالی موجود در سلول­ های قلبی که پیش­تر با بدتر شدن عملکرد قلب در نارسایی قلبی مرتبط بوده است، ایجاد می­شود. محققان دانشکده پزشکی لوئیز کاتز در دانشگاه تمپل (LKSOM) اکنون برای اولین بار در حیوانات نشان داده ­اند که خارج کردن GRK5 از هسته سلول­ های قلب ، جایگاهی که ژن های سلول را در خود جای داده است ، می تواند مانع این روند رشد غیر طبیعی شود.

یافته های جدید که 30 مارس به صورت آنلاین در ژورنال Science Signaling منتشر شد ، راه ­های هیجان انگیزی را برای توسعه روش های درمانی مبتنی بر GRK5 برای جلوگیری از نارسایی قلب باز می کند ، بیماری­ که در آن قلب دیگر قادر به پمپاژ خون در سرتاسر بدن نیست. نارسایی قلب معمولا پس از سال­ها تحمل فشار خون بالا ایجاد می­شود.

پیشگیری از نارسایی قلبی با استفاده از GRK5

Walter J. Koch، دارای مدرک دکترا و کرسی استادی W.W.Smith در پزشکی قلبی-عروقی، پروفسور و رئیس دپارتمان داروسازی، مدیر مرکز کاربردی سازی علوم پزشکی در LKSOM و محقق ارشد این مطالعه جدید، توضیح می­دهد:” GRK5 که به عنوان یک تنظیم کننده ژن آسیب شناختی در قلب عمل می کند ، فعالیت آن مخصوصا در هسته سلول­ های قلب عامل اصلی ایجاد هیپرتروفی قلبی در نارسایی قلب است.

GRK5 به طور معمول در غشا سلول قرار دارد؛ اما در قلب در پاسخ به استرس هایپرتروفیک، به درون هسته رفته، به عوامل مشخصی که ژن ­ها را تنظیم می­کنند متصل شده و از این طریق تولید پروتئین­ های موثر در رشد بافت را تحریک می­کند.

برای ارزیابی احتمال جلوگیری از این رشد غیر طبیعی بافت قلب که مبتنی بر GRK5 است ، تیم دکتر کوخ یک مولکول پپتیدی جدید ساختند که بخشی از مولکول GRK5 که در انتقال به هسته موثر است را رمزگردانی می­کند. این پپتید که GRK5nt نام دارد مانع از ورود GRK5 به هسته شده و از قابلیت­ های رشد مبتی بر این مولکول سیگنالی جلوگیری می کند.

دکتر Ryan C. Coleman ، دانشجوی کارشناسی ارشد سابق در آزمایشگاه کوخ و اولین نویسنده این گزارش ، آزمایشات اولیه را با پپتید موجود در سلول های قلب کشت شده در شرایط آزمایشگاهی انجام داد. این آزمایشات نشان داد که بیان پپتید فعال شدن ژن­های درگیر در پاسخ­های استرسی غیرعادی را کاهش می­دهد. مطالعات در شرایط آزمایشگاهی بیشتر تأیید کرد که GRK5nt با اتصال و اشغال بخشی از مولکول GRK5 که به عنوان دامنه کالمودولین (CaM) شناخته می­شود، کار می کند ؛ که در غیر این صورت، عمل GRK5 به ورودش به هسته وابسته است.

محققان در ادامه اثرات هدف­گیری هسته ­ای را در مدل­ های موشی که برای بیان GRK5nt در قلب مهندسی شده بودند، آزمایش کردند. برخی از آن­ها بیشتر تحت انقباض آئورت جراحی، روشی که فشار بیش از حد در قلب انسان را تقلید می­کند، قرار گرفتند. در مقایسه با موش ­های دارای GRK5 طبیعی، آن­هایی که GRK5nt را بیان کردند، کاهش اثرات ناهنجار از جمله کاهش هیپرتروفی در پاسخ به فشار بیش از حد را نشان دادند.

a

یک بینش جدید در پیشگیری از نارسایی قلبی

دکتر کلمن گفت: “کاهش در سیگنالینگ پاتولوژیک ، بینش جدیدی در مورد امکان طراحی روشهای درمانی مخصوصا برای هدف­گیری سیگنالی هسته ای پاتولوژیک GRK5 فراهم می کند ، ضمن اینکه عملکرد طبیعی GRK5 در سایر بافت ها نیز حفظ می شود.”

دکتر کوخ اضافه کرد:” این یافته­ ها بسیار هیجان­ انگیز است، زیرا نشان می­دهد که چگونه با نگه داشتن GRK5 خارج از هسته­ ی سلول­ ها، می­توانیم رشد غیرطبیعی و پیشرفت نارسایی قلب را متوقف کنیم.

اکنون دکتر کخ و همکاران با اثبات این اصل که هدف قرار دهی هسته ای می تواند اثرات آسیب شناختی GRK5 را از بین ببرد ، قصد دارند استراتژی خود را در مدل حیوانی نارسایی قلبی آزمایش کنند. در آماده سازی برای آزمایش مبتنی بر درمان ، آنها همچنین قصد دارند مکانیزم هایی را برای رساندن هدفمند پپتید به قلب کشف کنند.

مترجم: مریم نجفیان

گردآورنده:مژگان احمدی

منبع: medicalxpress

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا