تکنیک های آزمایشگاهی

خوانشگر میکروپلیت (microplate reader) چیست؟

دستگاهی جهت بررسی کمی پلیت‌ها

میکروپلیت ریدر یک ابزار آزمایشگاهی است که برای اندازه‌­گیری واکنش‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا فیزیکی، خواص و آنالیت‌ها در چاه میکروپلیت استفاده می‌شود. یک میکروپلیت از چاهک‌های کوچکی تشکیل شده­‌است که در هریک از آن‌ها واکنش‌های مجزا صورت می‌گیرد. این واکنش‌ها حضور یک آنالیت یا پیشرفت فرآیندهای بیوشیمیایی را به سیگنال‌های نوری تبدیل می‌کنند. میکروپلیت­ خوان این سیگنال‌ها را تشخیص می‌دهد و بنابراین پارامتر مورد نظر را به­‌صورت کمی بیان می‌کند.

دانشمندان علوم­ زیستی و صنایع دارویی با استفاده از محصولات یا ابزارهای آزمایشگاهی تلاش می‌کنند تا در زمان صرفه‌جویی کنند و فرایندهای معمول آزمایشگاهی را با سرعت بیشتر و کارایی بهتری انجام دهند. یک میکروپلیت ریدر می‌تواند برای رسیدن به این هدف کمک‌کننده باشد. یک میکروپلیت ریدر تا ۳۴۵۶ نمونه را در چند دقیقه یا حتی چند ثانیه بررسی می‌کند. این دستگاه زمان عملیاتی را کاهش می‌دهد و به کاهش هزینه‌های آزمایشگاه کمک می‌کند و به محققان این امکان را می‌دهد که زمان بیشتری را به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تولید بینش‌های عملی اختصاص دهند.

دستگاه پلیت ریدر
دستگاه پلیت ریدر

از میکروپلیت ­­ریدر برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

یک میکروپلیت ریدر برای تعیین کمیت چندین سنجش بیولوژیکی و شیمیایی در یک میکروپلیت استفاده می‌شود. امروزه، در دسترس‌ بودن مجموعه‌ای از کیت‌های معرف، امکان بهره‌برداری از یک میکروپلیت ریدر را در زمینه‌های مختلف و برای کاربردهای مختلف فراهم می‌کند. علاوه بر تحقیقات بیولوژیکی، بیوشیمیایی و دارویی، پلیت ریدرها چه در محیط‌های دانشگاهی و چه در محیط‌های صنعتی در تحقیقات محیطی و در صنایع غذایی یا آرایشی هم استفاده می‌شوند.

اساس کار دستگاه میکروپلیت ریدر

یک میکروپلیت ریدر سیگنال‌های نور تولید شده توسط نمونه‌هایی را که به داخل میکروپلیت پیپت شده‌اند، تشخیص می‌دهد. خواص نوری این نمونه‌ها نتیجه یک واکنش بیولوژیکی، شیمیایی، بیوشیمیایی یا فیزیکی است. واکنش‌های تحلیلی مختلف منجر به تغییرات نوری متفاوتی می‌شود که از این موضوع برای تجزیه‌وتحلیل آن‌ها استفاده می‌شود. جذب، شدت فلورسانس و لومینسانس محبوب‌ترین و پرکاربردترین حالت‌های تشخیص در آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان هستند. علاوه براین، حالت‌های پیشرفته مانند پلاریزاسیون فلورسانس، فلورسانس زمان‌دار و AlphaScreen نیز در دسترس هستند.

اندازه‌گیری‌های مبتنی­ بر میکروپلیت سیگنال‌های نوری تولید شده، تبدیل شده و یا ارسال شده از طریق یک نمونه را تشخیص می‌دهند. سیگنال توسط یک آشکارساز اندازه‌گیری می‌شود که معمولاً یک لوله فتو ضربی(PMT) است. لوله‌های فتوضربی فوتون‌ها را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند که سپس توسط میکروپلیت ریدر اندازه‌گیری می‌شود. خروجی این فرایند اعدادی است که با آن‌ها کمیت یک نمونه تعیین می‌شود.

بسته به ماهیت تغییرات سیگنال نوری در طول یک واکنش و در نتیجه در حالت تشخیص، ممکن است نیاز باشد که نمونه‌ها توسط نوری در طول موج‌های خاص برانگیخته شوند. این نور معمولاً توسط یک لامپ فلاش زنون باند پهن تامین می‌شود. برای اینکه امکان تحریک نمونه تنها با طول موج‌های خاص فراهم شود، نور تولید شده توسط لامپ توسط یک فیلتر تحریک خاص یا تک‌رنگ انتخاب می‌شود. برای افزایش حساسیت و دقت، فیلترها یا تک رنگ‌کننده‌ها به یک اندازه در دو سمت انتشار و تشخیص استفاده می‌شوند. این موارد معمولاً بین نمونه و آشکارساز قرار می‌گیرند.

هنگام خرید دستگاه پلیت ریدر باید به چه نکاتی توجه کنید؟

هنگامی­که می‌خواهید یک پلیت ریدر تهیه کنید، باید قبل از هر چیز به نیازهای آزمایشگاه توجه کنید.

یادتان باشد که شما باید سنجش‌های اساسی را برای تعیین کمیت مولکول‌های زیستی مانند اسیدهای نوکلئیک و پروتئین‌ها انجام دهید؛ بنابراین انتخاب دستگاه درست بسیار مهم است.

بنابراین، بررسی کارهای روزانه آزمایشگاهی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد نحوه استفاده همکاران از دستگاه‌های میکروپلیت ریدر، یک قدم اساسی قبل از خرید پلیت ریدر است.

نتیجه‌­گیری

دستگاه‌های پلیت ریدر با خواندن سریع پلیت‌ها و با استفاده از مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای بصری، نتایج را به‌سرعت و به‌راحتی ارائه می‌دهند. با استفاده از این دستگاه، می‌توانید انواع سیگنال‌ها از جمله فلورسانس، جذب، لومینسانس، یا فلورسانس زمان‌دار را بر روی یک میکروپلیت ریدر اندازه‌گیری کنید.

نویسنده: نگار تورانی

منابع:

  1. https://www.bmglabtech.com/microplate-reader/
  2. https://www.thermofisher.com/us/en/home/life-science/lab-equipment/microplate-instruments/plate-readers.html

همچنین بخوانید: دستگاه آنالیز الکترولیت تمام الکترولیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا