مجموعه مشاوره بایوکن

تکنیک فرانکلین کاوی

تکنیک فرانکلین کاوی

تکنیک فرانکلین کاوی و دلیل نامگذاری آن چیست؟

تکنیک فرانکلین کاوی یک سیستم مدیریت زمان است که به افراد کمک می‌کند وظایف و اهداف خود را اولویت‌بندی و روی مهم‌ترین و فوری‌ترین آنها تمرکز کنند. این سیستم توسط استفان کاوی، نویسنده کتاب «هفت عادت افراد بسیار موثر» ایجاد و توسط شرکت فرانکلين کوئست براي عرضه خريداري شد و لذا به تکنيک فرانکلين کاوي شهرت يافته است.

تکنیک فرانکلین کاوی

ماتریس مدیریت زمان فرانکلین کاوی

ماتریس مدیریت زمان فرانکلین کاوی چارچوبی مفید برای اولویت‌بندی زمان و وظایف برای بهبود بهره‌وری و مهارت‌های برنامه‌ریزی است که به افراد در دستیابی به اهدافشان کمک می‌کند. در این روش، کارها براساس سرعت انجام در یک ماتریس چهار قسمتی طبقه‌بندی می‌شوند و با مشخص کردن کارهای کم‌ اهمیت، بر روی فعالیت‌های با ارزش بالا تمرکز می‌شود.

4 قسمت تشکیل‌دهنده ماتریس مدیریت زمان فرانکلین کاوی عبارت است از:

1. فوری و مهم: کارهایی که نیاز به توجه فوری دارند و برای دستیابی به اهداف‌تان، حیاتی هستند.

2. مهم اما نه فوری: وظایفی که به شما کمک می‌کنند تا به اهداف بلند مدت خود برسید و نیاز به برنامه‌ریزی و آمادگی دارند.

3. فوری اما نه مهم: کارهایی که به شما برای رسیدن به اهداف بلند مدت‌تان کمکی نمی‌کنند. این وظایف اغلب باعث حواس پرتی هستند و باید به حداقل برسند.

4. نه فوری و نه مهم: این کارها اغلب باعث اتلاف وقت‌تان می‌شوند و باید از پرداختن به آنها اجتناب کنید.

تکنیک فرانکلین کاوی

مراحل پیاده‌سازی سیستم مدیریت زمان فرانکلین کاوی

1. اهداف خود را مشخص کنید: با تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود شروع کنید. این کار به شما کمک می‌کند اولویت‌های خود را شناسایی کنید و روی کارهایی تمرکز کنید که به شما در دستیابی به اهداف‌‌تان کمک می‌کند.

2. اهداف خاص و قابل دستیابی برای خود تعیین کنید.

3. اهداف زیادی را به‌طور همزمان برای خود تعیین نکیند چراکه شانس خود را برای دستیابی به آنها و کسب موفقیت کاهش می‌دهید.

4. از 4 ربع مدیریت زمان استفاده کنید: وظایف خود را براساس فوریت و اهمیت به چهار دسته تقسیم کنید. بیشتر وقت خود را در ربع 2 بگذرانید و روی کارهای مهم اما نه فوری تمرکز کنید که می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف بلند مدت‌تان کمک کند. همچنین از انرژی و زمان گذاشتن بر روی دو ربع 3 و 4 اجتناب کنید چراکه این دو ربع شامل کارهای مهم نیستند.

5. از عوامل حواس پرتی دوری کنید: از کارهایی که مهم یا فوری نیستند مانند وقفه‌ها، جلسات غیرضروری و برخی تماس‌های تلفنی اجتناب کنید.

6. پیشرفت خود را بررسی کنید: به‌طور منظم پیشرفت خود را به سمت اهداف‌تان مرور کنید و اولویت‌های خود را در صورت نیاز تنظیم کنید. این کار به شما کمک می‌کند در مسیر خود استوار بمانید و به اهداف خود برسید.

کاربرد تکنیک فرانکلین کاوی

از تکنیک فرنکلین کاوی می‌توان برای اهداف مختلفی فراتر از مدیریت زمان، از جمله مدیریت تصمیم‌گیری، مدیریت انرژی و اولویت‌بندی موثر استفاده کرد.

مزایای تکنیک فرانکلین کاوی

اولویت‌بندی وظایف، تعیین اهداف، سازماندهی وظایف، جلوگیری از بهم ریختگی ذهنی، کاهش تعداد خطاها و افزایش دقت، کاهش استرس و افزایش احساس رضایتمندی و…

معایب تکنیک فرانکلین کاوی

1مستلزم رعایت دقیق یک برنامه از پیش تعیین‌شده است که حفظ آن در یک محیط کاری پویا ممکن است دشوار باشد.

2- فرآیند طبقه‌بندی وظایف و ایجاد یک برنامه می‌تواند زمان‌بر باشد که ممکن است برای افرادی با حجم کاری سنگین امکان‌پذیر نباشد.

3- ممکن است برای افرادی که سطوح بالایی از استرس یا اضطراب دارند، مناسب نباشد زیرا به تمرکز بالایی نیاز دارد.

4- ممکن است برای کارهایی که نیاز به رویکرد خلاقانه یا انعطاف‌پذیرتری دارند، مؤثر نباشد زیرا بر ساختار و روال تأکید دارد.

نویسنده: نگار اصغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا