آکادمی علوم اعصاب ایرانمقالات پایه آکادمی علوم اعصاب

تقویت هوش کودکان با بازی‌های ویدیویی

محققان موسسه کارولینسکا در سوئد بررسی کرده‌اند که چگونه عادات استفاده از لپ تاپ، گوشی، تلویزیون و…  کودکان آمریکایی با نحوه رشد توانایی‌های شناختی آنها در طول زمان ارتباط دارد.

آن‌ها دریافتند کودکانی که مدت زمان متوسطی را صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند، هوش خود را بیش از حد متوسط افزایش می‌دهند، در حالی که تماشای تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی نه تأثیر مثبت دارد و نه منفی.

کودکان روز به روز بیشتر وقت خود را جلوی نمایشگر می گذرانند. اینکه چگونه این بر سلامت آنها تأثیر می گذارد و اینکه آیا تأثیر مثبت یا منفی بر توانایی های شناختی آنها دارد، بحث داغی است. برای این مطالعه حاضر، محققان به طور خاص ارتباط بین عادات استفاده از وسایل الکتریکی (screen habits)  و هوش را در طول زمان مورد مطالعه قرار دادند.

two boys sitting on sofa in lounge playing video PMKWFD5 150 696x392 1

بیش از 9000 پسر و دختر در ایالات متحده در این مطالعه شرکت کردند. در سن نه یا ده سالگی، بچه ها مجموعه ای از تست های روانشناختی را برای سنجش توانایی های شناختی عمومی (هوش) خود انجام دادند. همچنین از کودکان و والدینشان پرسیده شد که کودکان چقدر زمان صرف تماشای تلویزیون و ویدئو، بازی های ویدئویی و تعامل با رسانه های اجتماعی کرده اند.

فقط بیش از 5000 کودک به مدت دو سال پیگیری شدند و در این مدت از آنها خواسته شد که تست های روانشناسی را تکرار کنند. این عمل پژوهشگران را قادر ساخت تا بررسی کنند که چگونه عملکرد کودکان در آزمون‌ها از یک جلسه به جلسه دیگر متفاوت است و تفاوت‌های فردی را در اولین آزمون کنترل کنند.

آن‌ها همچنین تفاوت‌های ژنتیکی را که می‌توانست بر هوش و تفاوت‌هایی که می‌توانست با سابقه تحصیلی و درآمد والدین مرتبط باشد، کنترل کردند.

به طور متوسط، کودکان 2.5 ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون، نیم ساعت در شبکه های اجتماعی و 1 ساعت را صرف بازی های ویدیویی می کردند.

نتایج نشان داد کسانی که بازی‌های بیشتری از حد متوسط انجام دادند، هوش خود را بین دو اندازه‌گیری انجام شده تقریباً 2.5 امتیاز IQ بیشتر از میانگین افزایش دادند.

هیچ تأثیر معنی داری، مثبت یا منفی، در تماشای تلویزیون یا رسانه های اجتماعی مشاهده نشد.

تورکل کلینگبرگ، استاد علوم اعصاب شناختی می‌گوید: «ما تأثیرات استفاده از وسایل الکتریکی را بر فعالیت بدنی، خواب، رفاه یا عملکرد مدرسه بررسی نکردیم، بنابراین نمی‌توانیم چیزی در مورد آن بگوییم.»

اما نتایج ما از این ادعا پشتیبانی می‌کند که تماشای صفحه نمایش عموماً توانایی‌های شناختی کودکان را مختل نمی‌کند و انجام بازی‌های ویدیویی در واقع می‌تواند به تقویت هوش کمک کند.

هوش ثابت نیست

نتایج همچنین مطابق با تحقیقات اخیر است که نشان می دهد هوش یک کیفیت ثابت نیست، بلکه کیفیتی است که تحت تأثیر عوامل محیطی است.

تورکل کلینگبرگ می‌گوید: «ما اکنون در حال بررسی اثر سایر عوامل محیطی و چگونگی ارتباط تأثیرات شناختی با رشد مغز دوران کودکی هستیم.»

یکی از محدودیت‌های این مطالعه این است که فقط کودکان ایالات متحده را پوشش می‌دهد و بین انواع مختلف بازی‌های ویدیویی تفاوتی قائل نمی‌شود.

 

نویسنده: فاطمه رزاقی

منبع:

Bruno Sauce, Magnus Liebherr, Nicholas Judd, Torkel Klingberg. (2022). Video Games Can Boost Children’s Intelligence. Retrieved from

https://neurosciencenews.com/video-games-child-iq-200578/

 

همچنین بخوانید: بدترین تأثیرات الکل بر بدن و حتی نسل آینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا