تکنیک های آزمایشگاهی

آزمایش چالش گلوکز یا glucose challenge test) GCT)

مقدمه ای درباره ی آزمایش چالش گلوکز :

 

IMG 20201208 145541 711 gigapixel scale 2 00x

آزمایش چالش گلوکز جهت ارزیابی احتمال وجود دیابت در دوران بارداری برای جنین درخواست می شود. جنین در یک همزیستی پیچیده ، پویا و در عین حال جذاب با مادر خود تا آنجا که به سوخت و ساز بدن مربوط می شود وجود دارد. وابستگی به سوخت مادر برای تأمین نیاز زیاد آن تقریباً کامل است ، اما جنین از نظر متابولیسمی فرآیند های خاص خود را دارد. گلوکز بستر اولیه برای تولید انرژی در جنین است و در شرایط ویژه قادر به استفاده از منابع جایگزین مانند لاکتات، کتواسیدها، آمینو اسیدها، اسیدهای چرب و گلیکوژن ها است.

آزمایش چالش گلوکز پاسخ بدن شما به قند (گلوکز) را اندازه گیری می کند.

این آزمایش  در دوران بارداری برای غربالگری دیابت حاملگی انجام و ایجاد می شود.

به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود.

 

آزمایش چالش گلوکز دیابت بارداری، تقریباً در ۴ درصد از بارداری‌ها بروز می‌کند.

شایع ترین زمان بروز دیابت حاملگی بین هفته های 24 تا 28 بارداری است.

 

تست تحمل گلوگز

تفسیر آزمایش چالش گلوکز :

ابتدا بیمار یک محلول قندی می نوشد سپس یک ساعت بعد، سطح قند خون وی را اندازه گیری می کنند.

اگر نتایج آزمایش چالش گلوکز بالاتر از حد نرمال باشد، برای تعیین تشخیص باید آزمایش بیشتری انجام داد اما اگر فرد باردار در معرض خطر دیابت حاملگی به دلیل چاقی، سابقه شخصی دیابت حاملگی، سابقه خانوادگی دیابت و … باشد قبل از بارداری نیز باید در این آزمایش شرکت کند تا وضعیت او توسط پزشک متخصص تحت کنترل قرار گیرد. نتایج آزمایش غیرطبیعی در اوایل بارداری ممکنه نشان دهنده این باشد که دیابت نوع 2 را که قبلاً تشخیص داده نشده بود ، به جای دیابت بارداری نشان می داد. بیشتر زنانی که مبتلا به دیابت بارداری هستند ، نوزادانی سالم به دنیا می آورند. با این وجود، بدون مدیریت دقیق، دیابت حاملگی می تواند منجر به عوارضی مانند حاملگی، مانند پره اکلامپسی یا رشد بیش از حد جنین که ممکن است خطر صدمات هنگام تولد را افزایش دهد.

 

 

نحوه آزمایش چالش گلوکز

نحوه آزمایش چالش گلوکز :

آزمایش چالش گلوکز در دو مرحله انجام شده و قبل از این تست نیازی به ناشتا بودن نیست.

فرد مورد آزمایش حدود 5 اونس (حدود 148 میلی لیتر) یک محلول گلوکز شربت حاوی 1.8 اونس (50 گرم) قند می نوشد . این کار برای این است که چگونگی پردازش قند توسط بدن ارزیابی شود. فردی که منتظر طی شدن یک ساعت است، باید توجه کند که که یک فعالیت آرام داشته باشد. یک ساعت بعد ، یک نمونه خون از رگ در بازوی فرد گرفته می شود که از این نمونه خون برای اندازه گیری سطح قند خون استفاده می شود و نمونه خون را در دستگاه سانتریفیوژ قرار می دهند تا سرم خون از بخش سلول های آن جدا شود و به کمک دستگاه آلفا کلاسیک در بخش بیوشیمی آزمایشگاه سایر فرآیندها انجام می شود و دستگاه نتیجه تست را به کارشناس بخش می دهد.

پس از آزمایش چالش گلوکز، فرد می تواند به فعالیت های معمول خود بازگردد.

 

نتیجه آزمایش چالش گلوکز :

نتایج آزمایش چالش گلوکز  میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در لیتر) یا میلی لیتر در لیتر (میلی مول در لیتر) ارائه می شود. سطح قند خون زیر 140 میلی گرم در لیتر (7.8 میلی مول در لیتر) طبیعی است اما قند خون 140 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر ممکنه نشان دهنده دیابت حاملگی باشد.

 

 

نویسنده: راضیه شیرگر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا