تکنیک های آزمایشگاهی

E.M.B آگار چیست؟

‍محیط کشت E.M.B (ائوزین متیلن بلو)

محیط کشت E.M.B یک محیط انتخابی-افتراقی می باشد. رنگ ائوزین متیلن بلو یا محیط کشت E.M.B به عنوان شناساگر PH عمل می کنند . باکتری های گرم منفی روده ای  به صورت انتخابی در محیط کشت E.M.B می توانند رشد یابند این باکتری ها باعث تخمیر لاکتوز شده و محیط اسیدی باعث تغییر رنگ این محیط کشت می شود. باکتری های گرم مثبت به دلیل حضور رنگ ائوزین و متیلن بلو در این محیط کشت E.M.B ، توانایی رشد و تکثیر ندارند.

اشرشیاکلی یا E.coli نوعی باسیل گرم منفی از خانواده ‌ انتروباکتریاسه‌ یا Enterobacteriaceae است که بطور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد . این باکتری در محیط E.M.B کلنی های ارغوانی تیره با جلای سبز فلزی ایجاد می کند.

محیط کشت EMB

برخی از سویه های این باکتری میتواند منجر به  مسمومیت غذایی و اسهال در فرد شود. این باکتری E.coli در شرایط بی‌هوازی، مخلوطی از اسیدها مانند لاکتات، سوکسینات، اتانول، استات و دی اکسید کربن را تولید می‌کند‌. رشد بهینه باکتری در دمای ۳۷درجه است اما تا دمای ۴۹ درجه را نیز تحمل کرده و به رشد خود ادامه می‌دهند. علائم بالینی این عفونت به صورت تکرر ادرار، سوزش ادراری، خون و چرک در ادرار است‌.

روش کشت

ابتدا لوپ استریل را داخل ادرار زده سپس روی محیط کشت حرکات زیگزاگ رسم میکنیم . محیط کشت E.M.B را درون انکوباتور قرار داده و بعد از چندین ساعت نتیجه را مشاهده می کنیم .

 

نویسنده: کیمیا قربانی کارشناسی زیست سلولی ملکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا