تازه ترین نوشته ها
موضوعات داغ

کنترل وزن و اثرگذاری پروبیوتیک‌ها بر آن

تنظیم وزن با استفاده از پروبیوتیک‌ها

کنترل وزن و تاثیرگذاری پروبیوتیک‌ها یک حوزه تحقیقاتی جالب است و مکانیسم‌های بیولوژیکی وجود دارد که در اینجا جزئیاتی، از این مکانیسم‌ها و عوامل بیولوژیکی به‌طور خلاصه توضیح داده می‌شود:

 ترکیب میکروبیوتای روده:

میکروبیوتای روده اجتماع پیچیده‌ای از میکروارگانیسم‌ها در دستگاه گوارش است. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب میکروبیوتای روده می‌تواند بین افراد با وزن بدنی مختلف، متفاوت باشد. در افراد چاق، ممکن است عدم تعادل برخی گونه‌های باکتریایی وجود داشته باشد.

 

 

کنترل وزن با پروبیوتیک‌ها
Probiotics pills set vector isolated illustration. Lactobacillus, propionibacterium, streptococcus, enterococcus, lactobacillus, bifidobacterium friendly probiotic bacteria in color realistic capsules

 

 

 تنظیم اشتها و سیری:

باکتری‌های روده در تنظیم اشتها و سیری نقش دارند. آن‌ها ترکیبات مختلفی از جمله اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) تولید می‌کنند که می‌توانند بر گرسنگی و احساس سیری تأثیر بگذارند.  پروبیوتیک‌ها می‌توانند تولید این ترکیبات را تعدیل کنند.

 

 متابولیسم مواد مغذی غذایی:

پروبیوتیک‌ها می‌توانند بر متابولیسم مواد مغذی غذایی مانند: کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها تأثیر بگذارند به‌عنوان مثال: آن‌ها می‌توانند تجزیه کربوهیدرات‌های پیچیده را به قندهای ساده‌تر، افزایش دهند و به‌طور چشمگیری جذب کالری را کاهش دهند.

 

کاهش التهاب:

التهاب مزمن در بافت چربی با چاقی همراه است. پروبیوتیک‌ها ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشند که به کاهش التهاب در بافت چربی کمک می‌کنند. این عملکرد می‌تواند منجر‌ به بهبود سلامت متابولیک و حساسیت به انسولین شود.

 

 تنظیم هورمونی:

باکتری‌های روده می‌توانند بر ترشح هورمون‌هایی که گرسنگی و متابولیسم را تنظیم می‌کنند، از جمله لپتین و گرلین تأثیر بگذارند. پروبیوتیک‌ها ممکن است این پاسخ‌های هورمونی را تعدیل کنند و بر اشتها و تعادل انرژی تأثیر بگذارند.

 

 متابولیسم اسیدهای چرب:

پروبیوتیک‌ها می‌توانند بر متابولیسم چربی‌های غذایی تأثیر بگذارند. آن‌ها ممکن است باعث تجزیه چربی‌ها به اسیدهای چرب شوند، که می‌توانند به‌عنوان منبع انرژی به جای ذخیره بافت چربی استفاده شوند.

 

برداشت انرژی:

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که برخی از باکتری‌های روده در مصرف انرژی از غذا کارآمدتر هستند. پروبیوتیک‌ها ممکن است به تغییر تعادل به‌سمت استفاده کمتر انرژی کمک کنند و به‌طورقابل توجهی جذب کالری را کاهش دهند.

 

ارتباط محور روده و مغز:

روده از طریق محور روده-مغز با مغز ارتباط برقرار می‌کند. پروبیوتیک‌ها می‌توانند این ارتباط را تعدیل کنند و بر میل به غذا، خلق و خو و رفتارهای غذایی تأثیر بگذارند.

 

 حساسیت به انسولین:

مقاومت به انسولین از دلایل شایع چاقی است. پروبیوتیک‌ها ممکن است با کاهش التهاب و تأثیر بر متابولیسم گلوکز، حساسیت به انسولین را بهبود بخشند.

 

 ترموژنز:

برخی از سویه‌های پروبیوتیک ممکن است ترموژنز، تولید گرما در بدن را افزایش دهند و به‌طور فزاینده‌ای می‌توانند مصرف انرژی را افزایش دهند و به کنترل وزن کمک کنند.

 

تولید مولکول‌های زیست فعال:

پروبیوتیک‌ها می‌توانند مولکول‌های فعال زیستی مانند اسید لینولئیک مزدوج (CLA) تولید کنند که در مطالعات حیوانی با کاهش چربی بدن همراه بوده است.

توجه به این نکته مهم است که مکانیسم‌های پروبیوتیک‌ها برای کنترل وزن توسط تحقیقات پشتیبانی می‌شوند، اثربخشی سویه‌های خاص پروبیوتیک‌ها می‌تواند متفاوت باشد. علاوه‌بر این، پاسخ‌های فردی ممکن است متفاوت باشد و پروبیوتیک‌ها راه حل جادویی برای کاهش وزن نیستند. هر گونه استفاده از پروبیوتیک‌ها برای مدیریت وزن باید با مشورت یک متخصص تغذیه باشد. یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم اجزای ضروری یک رویکرد سالم برای کنترل وزن هستند.

برای این که اطلاعات خود را درمورد عملکرد پروبیوتیک‌ها در کنترل وزن ، از طریق مختصصان حوزه تغذیه بالا ببرید در کارگاه جدید ما با موضوع تاثیر پروبیوتیک‌ها بر عوامل مختلف سبک زندگی مورخ پنجشنبه بیست و هفتم مهر ماه 1402 شرکت کنید در این کارگاه از چهار تن از متخصص‌های بنام حوزه تغذیه دعوت به‌ سخنرانی کرده‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کارگاه و ثبت‌نام کلیک کنید. همچنین شما می‌توانید برای دریافت کد تخفیف به اکانت تلگرام به‌نشانی @BiocanMagazine پیام دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ شما داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا