دسته‌بندی نشده

دارو بیوژنریک

بیوژنریک چیست؟

بیوژنریک یک محصول بیولوژیک است که بسیار شبیه به یک محصول بیولوژیک دیگری است که از قبل موردتأیید FDA (به­عنوان محصول مرجع یا محصول بیولوژیک اصلی از آن یاد می­شود) است و از نظر بالینی تفاوت معنی­داری با آن ندارد. همچنین باید اشاره کرد که روش تجویز به همان روش داروی مرجع می­باشد.

از مزایای داروهای ژنریک این است که به­عنوان نسخه­‌های ارزان­تر داروهای گران­قیمت­‌تر به بازار عرضه می­شوند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اثر بالینی مشابهی با همتایان گران‌تر خود داشته باشند.

داروهای ژنریک از نظر ترکیب شیمیایی با داروهای اصلی یکسان هستند، یعنی کپی‌­هایی از داروهای مصنوعی هستند؛ به همین دلیل هزینه بسیار کمتری دارند. زیرا به آزمایش زیادی نیاز ندارند. داروی مصنوعی به این معنا است که از یک فرآیند شیمیایی ساخته می­شود.

داروهای مصنوعی مهم را می‌توان دقیقاً به نسخه‌های ژنریک مقرون‌ به‌ صرفه‌تر تکثیر کرد؛ اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که موجودات زنده و محیط بیولوژیکی آن­ها شامل مولکول‌های بزرگ و پیچیده است و نمی­توان آن­ها را به همان شکل کپی و تکثیر داد؛ اینجاست که بیوسیمیلارها وارد عمل می­شوند که  با هدف یکسانی با داروهای بیوژنریک تولید می­‌شوند؛ اما ماهیت متفاوتی دارند.

ترکیب داروهای بیوژنریک می­تواند مولکول­‌های کوچکی مانند انسولین انسانی، اریتروپویتین یا مولکول­‌های پیچیده مانند آنتی­بادی­های مونوکلونال باشد. با توجه به ازبین‌­رفتن انحصار داروهای مارک­دار بزرگ، داروهای بیوژنریک در حال افزایش است.

تقسیم ­بندی بازار داروهای بیوژنریک

به­ طور کلی تقسیم ­بندی بازار داروهای بیوژنریک می­تواند بر اساس زیر باشد:

نوع محصول: انسولین، هورمون رشد، آنتی ­بادی­‌های مونوکلونال و…

نوع بیماری که محصول در آن استفاده می‌شود: آلزایمر، سرطان، HIV و…

مصرف­ کننده­‌ی نهایی: بیمارستان‌­ها، مراکز تحقیقاتی.

داروهای بیوژنریک

انواع داروهای بیوژنریک

به­ طور خلاصه از داروهای بیوژنریک می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

-Erythropoietin (EPO)

– Colony-stimulating Factors (CSFs)

-Human Growth Hormone (hGH)

-Insulins.

– Hepatitis B Vaccine.

– Factor VIII (FVIII)

– Interferons (IFN)

تفاوت داروهای بیوژنریک و بیوسیمیلار

باید این موضوع را در نظر گرفت که داروهای بیوسیمیلار و داروهای ژنریک مقداری متفاوت هستند؛ عمدتاً به این دلیل که در حالی که داروهای ژنریک از نظر ترکیب شیمیایی با داروهای اصلی یکسان هستند؛ داروهای بیوسیمیلار “بسیار مشابه” هستند، یعنی تا اندازه­ای شبیه-سازی می­‌شوند تا نتیجه درمانی و بالینی یکسانی را به­‌دست آورند و لزوماً تمام اجزای آن با داروی مرجع یکسان نیستند.

تفاوت دیگر بین این دو دارو این است که: ژنریک‌­ها کپی‍‌‌­هایی از داروهای مصنوعی هستند، در حالی که بیوسیمیلارها از داروهایی که از موجودات زنده، الگوبرداری می­شوند. داروی مصنوعی به این معنا است که از یک فرآیند شیمیایی ساخته می­شود.

برای اینکه یک داروی بیوسیمیلار تأییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت کند، باید بسیار شبیه داروی بیولوژیکی اصلی باشد و از نظر بالینی تفاوت معنی‌داری نداشته باشد. اگرچه ممکن است تفاوت‌های جزئی در ترکیبات غیرفعال بالینی وجود داشته باشد. در نهایت، داروهای بیوسیمیلار باید ثابت کنند که به همان اندازه‌­ی داروهای مرجع  ایمن و کارسازند و به همان روشی که داروی اصلی عمل می­کند، عمل می­کنند و با همان دوز و روش تجویز استفاده می­شوند.

داروهای ژنریک از نظر شیمیایی با داروی مارک اصلی یکسان هستند و به­‌همین دلیل هزینه بسیار کمتری دارند؛ زیرا به آزمایش زیادی نیاز ندارند. با این حال، از آنجایی که بیوسیمیلارها از موجودات زنده ساخته می‌شوند و حاوی ترکیبات یکسانی با همتایان نام تجاری خود نیستند، هنوز نیاز به آزمایش دارند. بنابراین، قیمت آن­ها بیشتر از ژنریک است، اما کمتر از بیولوژیک مارک دار.

دارو‌های بیوژنریک

صنعت دارو‌های ژنریک

زمانی­که تولیدکنندگان دارو تأییدیه سازمان غذا و دارو  را درمورد یک داروی جدید دریافت می‌کنند، حق ثبت اختراعی را به­‌دست می‌آورند که تضمین می‌کند تا زمانی که حق ثبت اختراع وجود دارد (معمولاً 20 سال)، هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند دارو را ایجاد یا بفروشد. این پتنت‌­های انحصاری امکان انحصار دارو و به­طور کلی قیمت گران را فراهم می­کند. زمانی­‌ که این انحصار از بین برود، داروهای ژنریک می‌­توانند با هزینه کمتری به فروش برسند که دقیقاً همان اثر بالینی داروی مرجع را دارا هستند.

در ایالات متحده، بازار داروهای ژنریک به­طور کلی 253 میلیارد دلار در سال 2016 صرفه جویی در سیستم مراقبت­های بهداشتی ایالات متحده داشته­‌است که شامل 10 میلیارد دلار صرفه­‌جویی برای داروهای سرطان می­‌شود.

از نظر منطقه‌­ای، بازار جهانی داروهای بیوژنریک به چند منطقه کلیدی تقسیم می­‌شود: آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا. انتظار می­‌رود آمریکای شمالی به­دلیل استقبال زیاد از محصولات پیشرفته و افزایش سرمایه‌­گذاری در فعالیت­‌های تحقیق و توسعه در منطقه، بازار جهانی را رهبری کند. همچنین پیش­بینی می­‌شود محصولات بیوژنریک تأثیر قابل­توجهی بر صنعت داروسازی در ایالات متحده و اروپا داشته باشند. با این حال، انتظار می‌رود که بازار داروهای بیوژنریک در منطقه آسیا و اقیانوسیه شاهد نرخ رشد قابل­ توجهی در دوره پیش‌بینی باشد.

 فعالان در بازار جهانی داروهای بیوژنریک

برخی از  فعالان در بازار جهانی داروهای بیوژنریک عبارت­ اند از:

بیوژنریک در ایران

زمانی که صحبت از تولید داروهای بیوژنریک می­شود، باید به موارد زیر توجه شود:

  • موانع تولید داروهای بیوژنریک
  • مجوزهای قانونی لازم برای تولید داروهای بیوژنریک
  • مسئولیت­‌های ناشی از تولید دارو­های بیوژنریک

موانع تولید داروهای بیوژنریک

از موانع تولید داروهای بیوژنریک می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حقوق انحصاری تولیدکنندگان

– نبود تکنولوژی و توانمندی داخلی

– قاچاق داروهای بیوژنریک

اعطاکردن یک­‌سری حقوق انحصاری به تولیدکنندگان اصلی داروهای مرجع، مانع ورود تولیدکننندگان جدید به این حوزه می­‌شود. از طرفی، همانطور که در بالا اشاره شد، تولید داروهای ژنریک بر پایه­‌ی داروهای مرجع، به تکنولوژی­‌های خاصی نیاز دارد که ممکن است در داخل کشور موجود نباشد. در کنار همه این­‌ها، قاچاق این گونه داروها سرمایه‌­گذاری قانونی در این حوزه را عملاً غیرقابل توجیه کرده.

مجوزهای قانونی لازم برای تولید داروهای بیوژنریک نیز خود از دو بخش ثبت داروهای بیوژنریک و اعتبار اختراع بیوژنریک­‌ها تشکیل شده­است.

در آخر، مسئولیت­‌های ناشی از تولید داروهای بیوژنریک، انکارناپذیر است. اگرچه این صنعت نوپا است و هنوز جا برای تصویب­کردن بسیاری از قوانین در این حوزه وجود دارد؛ اما یک­سری نکات باید رعایت شوند. علاوه­بر اینکه داروهای بیوژنریک باید دقیقاً مانند داروی مرجع باشند و از کارایی آن­ها اطمینان حاصل شود، باید واکنش‌­های خود بیماران نیز در برابر این دارو­ها تست شود؛ چون می­‌تواند آثار زیان­بار و ماندگاری را بر جای بگذارد.

 

نویسنده: زهرا جهانبخش

تهیه­‌شده در آکادمی بیوتکنولوژی ایران

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا