دسته‌بندی نشده

معرفی کتاب از صفر به یک

کتاب از صفر به یک
کتاب از صفر به یک

معرفی کتاب از صفر به یک

کتاب از صفر به یک اثر  پیتر تیل، یکی از بهترین کتاب‌ها در رابطه با استارت‌آپ است. اگر می‌خواهید آینده‌ی درخشانی را برای استارت‌آپ خود رقم بزنید، مطالعه‌ی این کتاب پیشنهاد می‌شود.

شناخت نویسنده

پیتر تیل، نویسنده‌ای مشهور که بنیان‌گذار شرکت “paypal” است، یکی از نخستین سرمایه‌گذاران فیسبوک است. این کارآفرین موفق که تا زمان حال رزومه‌ی درخشانی را برای خود رقم زده است.

معرفی کتاب از صفر به یک
پیتر تیل

درباره‌ی کتاب

این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه یک استارت‌آپ از صفر شروع کرده و به پیشرفت‌های بزرگ می‌رسند. این کتاب بین کار‌آفرینان و استارت‌آپ‌ها بسیار محبوب است به‌طوری که مجله فوبز گفته که مطالعه‌ی این کتاب به خواننده قدرت فرابشری می‌دهد. محبوبیت این کتاب طوری است که در رده‌ی «کتاب‌هایی که حتما باید مطالعه کرد» قرار دارد.

تمجیدهایی درباره‌ی کتاب از دیدگاه افراد مختلف

_  وقتی یک فرد ریسک‌پذیر کتابی می‌نویسد، بخوانیدش. اگر آن فرد پیتر تیل بود، دوبار آن کتاب را بخوانید، حتی برای احتیاط سه بار! این یک کتاب کلاسیک است.

 «نیکولاس طالب؛ نویسنده کتاب قوی سیاه»

 _ این کتاب، ایده‌هایی کاملا نو و ارزشمند در زمینه چگونگی خلق ارزش در دنیای فعلی ارائه می‌نماید.

«مارک زاکربرگ؛ خالق و مدیرعامل فیسبوک»

 _ پیتر تیل خالق چندین شرکت نوآوری و تغییردهنده بازی است. صفر به یک به ما می‌گوید که او چگونه این کار را کرده است.

 «الون ماسک؛ خالق و مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس»

درس‌هایی از کتاب صفر به یک

اصلی‌ترین نکته‌ی این کتاب، انحصار و رقابت است. البته منظور نویسنده از انحصار، منظور بدی نیست بلکه او سعی دارد به مخاطبان کمک کند تا از رقبا پیشی بگیرند و از نظر او این یک‌ نقطه قوت در کسب‌و‌کار است. گاهی وقتی تصمیم به تولید محصولی را داریم، در‌حالی‌که محصول از قبل توسط رقبای مختلف تولید شده است چاره‌ای نداریم جز به رقابت‌ پرداختن با رقبا که بعضی وقت‌ها کار را دشوارتر می‌کند.

معرفی کتاب از صفر به یک
رقابت

اما این کتاب به ۷ پرسش اصلی اشاره می‌کند:

1_ آیا می‌توانیم فناوری منحصر‌به‌فردی برای رسیدن به موفقیت ایجاد کنیم که مجبور نباشیم ذره‌ذره پیشرفت کنیم؟

2_ آیا اکنون زمان مناسبی برای شروع کسب‌و‌کار ماست؟

3_  آیا کسب‌و‌کارمان را با در اختیار داشتن سهم بالایی از یک بازار کوچک آغاز کرده‌ایم؟

4_ آیا تیم خوبی در کنار خود داریم؟

5_  آیا راهی برای توزیع محصول و رساندن آن به دست مشتری داریم؟

6_ آیا بازاری که انتخاب کرده‌ایم در ده سال آینده هم حرفی برای گفتن دارد؟

7_ آیا موقعیت منحصر‌به‌فردی در اختیار داریم که دیگران از دیدن آن موقعیت محروم باشند؟

پاسخ‌دادن به این پرسش‌ها کلید موفقیتی برای مخاطب محسوب می‌شود.

چکیده‌ای از فصول کتاب

1_ فصل اول این کتاب، «چالش‌های آینده» نام دارد که توضیحاتی را  درباره‌ی پیشرفت افقی یا توسعه‌ای و پیشرفت عمودی یا شدید بیان می‌کند. در این فصل با اصطلاح «جهانی‌سازی» آشنا می‌شویم؛ جهانی سازی طبق تعریف کتاب به معنای «گرفتن چیزهایی که در جایی کار می‎‌کنند و بردنشان به همه جا» که به‌عنوان نمونه در رابطه با «جهانی‌سازی» در کتاب صفر تا یک، کشور چین مورد مطالعه قرار گرفته است. طبق گفته کتاب «چین بهترین نمونه‌ی جهانی‌سازی است، چینی‌ها به شکل آشکار، هر چیزی را که در دنیای توسعه یافته کار می‌کند کپی می‌کنند.»

2_ «تاریخ مختصر دهه‌ی نود» نام فصل دوم کتاب صفر تا یک است. در این فصل، فرآیند آغاز و رشد فناوری در دهه‌ی نود میلادی مطرح می‌شود و نویسنده نگاهی تاریخی به دهه نود میلادی دارد. در ابتدای این دهه فروپاشی دیوار برلین رخ داده است؛ بحران اقتصادی پیش‌آمده در آمریکا و شرق آسیا سرمایه‌ی همه شرکت‌ها را در آن زمان تحت تاثیر قرار داده است. در ادامه پیتر پیل از تاسیس شرکت «پی پال» و تجربه‌اش در این دهه می‌گوید و چند نکته را به‌عنوان راهنمای تفکر کسب‌وکار بیان می‌کند. از جمله «گام‌به‌گام پیش برو، کوچک و منعطف باش، در رقابت بهتر عمل کن، بر روی محصول تمرکز کن نه بر روی فروش.»

3_ فصل سوم کتاب «همه‌ی شرکت‌های شاد متفاوت‌اند» نام دارد. در این فصل نویسنده با مثال در مورد رستوران‌های مختلف، اصطلاحِ «انحصار» را توضیح می‌دهد. کسب‌وکارهایی که انحصاری کار می‌کنند و به دنبال انحصار، نوآوری را به خدمت می‌گیرند، می‌توانند موفق شوند؛ زیرا سکون یک شرکت سبب مرگ و شکست آن سرمایه و انرژی می‌شود. پیتر پیل در آخر این فصل بیان می‌کند: «شرکت‌های شاد هرکدام با حل یک مشکل خاص، انحصار به دست می‌آورند. همه‌ی شرکت‌های شکست‌خورده شبیه هم هستند: آن‌ها در فرار از رقابت ناموفق‌اند.»

4_ فصل چهارم که «جهان‌بینی رقابت» نام دارد، رقابت در کسب‌وکار را توصیف می‌کند. رقابت در همه‌ جا اعم از سیستم‌های آموزشی تا شرکت‌های بزرگ اقتصادی نفوذ کرده است. در این بخش از کتاب صفر تا یک مدل‌هایی از رقابت طبق گفته مارکس و شکسپیر آورده شده است و این مدل‌ها با هم مقایسه می‌شوند.

5_ فصل بعدی کتاب با عنوان «مزیت حرکت آخر»، توصیه می‌کند که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید و موفق، وجود یک فکر نو و باز ضروری است. اگر یک کسب‌وکار اولین باشد، بسیار مزیت دارد و تقریبا از تمام رقبا جلوتر است؛ ولی باید هوشمندانه پیش رفت و آینده را پیش‌بینی کرد تا بتوان سهم بزرگی از بازار را به دست گرفت.

6_ فصل ششم کتاب، «تو بلیت بخت‌آزمایی نیستی» نام دارد. نویسنده در این فصل چگونگی موفق‌شدن را بررسی می‌کند. آیا موفقیت بر اثر شانس است یا مهارت و سخت‌کوشی؟ با بررسی زندگی افرادِ موفق در طول تاریخ، متوجه می‌شویم موفق‌شدن در ابتدا نیاز به یک بستر و محیط مناسب برای رشد دارد و پس از آن نیاز به طراحی مسیری هدفمند که با تلاش و سخت‌کوشی زیاد همراه است.

7_ فصل هفتم کتاب که «پول را دنبال کن» نامیده شده است که «قانون توان» را توصیف می‌کند.

8_ فصل بعدی کتاب صفر تا یک با عنوان «معماها»، از وجود حتمی پیچیدگی‌ها در اقتصاد می‌گوید. اگر شرکتی معماها را در دنیای تجارت نادیده بگیرد، حتما با شکست روبه‌رو می‌شود.

فصول کتاب از صفر به یک
معماها

9_ فصل نهم کتاب، «بنیان‌ها» نام دارد که مسائل مربوط به تأسیس شرکت‌ها را مطرح می‌کند. انتخاب شریک در ابتدای یک تجارت امری بسیار مهم است؛ در ابتدای کار همه چیز خوشبینانه پیش می‌رود ولی در طول زمان اگر اختلاف حل‌نشدنی پیش بیاید، شکست شرکت حتمی است.

10_ فصل بعدی کتاب، «سازوکارِ مافیا» نام دارد و «فرهنگ شرکت» را توضیح می‌دهد؛ در این فصل، مجموعه فعالیت‌ها و تدارک‌هایی که منجر به ایجاد یک فضای مناسب برای کار می‌شود، یادآوری شده و پس از آن، استخدام افراد در شرکت‌ها را بررسی می‌کند.

فصل‌های بعدی کتاب، عناوین «آیا اگر چیزی بسازید کسی به سراغش خواهد آمد؟»، «انسان و ماشین»، «سبزاندیشی» و «تناقض بنیان‌گذار» داراست و در مجموع می‌توان گفت که مطالعه‌ی دقیق کتاب صفر تا یک، یادداشت‌های شروع کار یا چگونگی ساختن آینده، فرد را در مسیر درست موفقیت در یک تجارت و یا کارآفرینی قرار می‌دهد.

بریده‌هایی از کتاب

1_ «دیوانگی در افراد نادر است؛ اما در گروه‌ها، احزاب، ملت‌ها و اعصار یک قانون است» این را نیچه (قبل از اینکه دیوانه شود) نوشت.

 2_ اگر از واقعیت رقابت صرف‌نظر کنید و روی عوامل متمایزکننده کم‌اهمیت تمرکز کنید مثلاً اگر فکر کنید نان خانگی شما بهترین است چراکه دستور پخت آن متعلق به مادربزرگ شما است، کسب‌وکار شما احتمالاً دوام نخواهد آورد.

 3_ گوگل آن‌قدر درآمد کسب می‌کند که در حال حاضر ارزش آن سه برابر کل شرکت‌های هواپیمایی ایالات‌متحده است. شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر در رقابت هستند ولی گوگل یکه‌تاز است. اقتصاددانان از دو مدل ساده‌شده برای توصیف تفاوت‌های این دو استفاده می‌کنند: رقابت کامل و تک‌قطبی.

4_ تقلید از یک الگو، آسان‌تر از خلق چیزی نو است. انجام دادن کاری که می‌دانیم چگونه باید آن را انجام داد جهان را از ۱ به n می‌برد و چیزی آشنا به آن خواهد افزود؛ اما هرگاه چیزی نو خلق می‌کنیم، از ۰ به ۱ می‌رویم. عمل خلق منحصربه‌فرد است، همانند خلق کردن چیزی بااهمیت و نتیجه چیزی تازه و غریب است.

 هیچ کس نمی‌تواند دقیقاً آینده را پیش‌بینی کند، اما دو چیز را می‌دانیم: این‌که آینده متفاوت خواهد بود و این‌که باید در دنیای امروز ریشه داشته باشد.

 5_ تکلیف امروز ما، یافتن راه‌هایی یکتا برای ساخت چیزهای جدیدی است که آینده را نه‌تنها متفاوت، بلکه بهتر خواهند کرد؛ رفتن از ۰ به ۱. گام ضروری نخست، آن است که خود فکر کنید. تنها با از نو دیدن دنیایمان، همان‌قدر تازه و عجیب که برای باستانیانی که نخستین‌بار آن را می‌دیدند، آن‌گونه بود؛ می‌توانیم هم دنیا را دوباره بسازیم و هم آن را برای آینده حفظ کنیم.

بهترین ترجمه از کتاب کدام است؟

تاکنون ترجمه‌های مختلفی از کتاب از صفر به یک به بازار عرضه شده است. اغلب متخصصان و علاقمندان، ترجمه خانم زینب عفتی را پیشنهاد می‌دهند که با عنوان «صفر تا یک» توسط انتشارات شمشاد به چاپ رسیده است. البته ترجمه حسین راسی با عنوان «از صفر به یک» که اولین ترجمه این کتاب محسوب می‌شود هم موردقبول افراد بسیاری است.

سخن پایانی

پس برای موفق‌شدن و رسیدن به پیشرفت‌های بزرگ در کسب‌و‌کارتان، مطالعه‌ی این کتاب پیشنهاد می‌شود.

تهیه‌شده در آکادمی تکتا توسط: آرزو جعفری‌نیک

aa91401c3ded417b8811936a83443594

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا