تکنیک های آزمایشگاهی

تست فاکتور روماتوئید(RF)

آزمایش فاکتور روماتوئید(RF)

آزمایش فاکتور روماتوئید (RF) میزان فاکتور روماتوئید (RF) در خون فرد را اندازه گیری می‌کند. فاکتورهای روماتوئید پروتئین‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن هستند.

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن به مواد بیماری‌زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها حمله می‌کند. عوامل روماتوئید به اشتباه به مفاصل، غدد یا سایر سلول‌های طبیعی حمله می‌کنند.
آزمایش RF اغلب برای کمک به تشخیص آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خودایمنی است که باعث درد، تورم و سفتی مفاصل می‌شود. فاکتورهای روماتوئید همچنین ممکن است نشانه سایر اختلالات خودایمنی مانند آرتروز نوجوانان، عفونت‌های خاص و برخی از انواع سرطان‌ها باشد.

روماتوئید

این آزمایش برای چه کسانی انجام می‌شود؟

آزمایش RF برای کمک به تشخیص آرتریت روماتوئید یا سایر اختلالات خودایمنی استفاده می‌شود.

چه کسانی به آزمایش RF نیاز دارند؟

اگر فرد علائم آرتریت روماتوئید داشته باشد، ممکن است به آزمایش فاکتور روماتوئید (RF )نیاز داشته باشد. این علائم شامل:
• درد مفصل
• سفتی مفصل ، به خصوص در صبح
• تورم مفصل
• خستگی
• تب درجه پایین

در طی آزمایش فاکتور روماتوئید(RF) چه اتفاقی می‌افتد؟!

یک متخصص با استفاده از یک سوزن کوچک از رگ بازوی فرد نمونه خون می¬گیرد. بعد از قرار دادن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع می‌شود. انجام این آزمایش معمولاً کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد. نمونه خون به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا از نظر آنتی بادی فاکتور روماتوئید (RF) آزمایش شود.

نتایج آزمایش فاکتور روماتوئید

اگر فاکتور روماتوئید در خون فرد یافت شود ، ممکن است نشانگر موارد زیر باشد:

روماتیسم مفصلی
• بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس،سندرم شوگرن یا اسکلرودرمی
• عفونت، مانند مونونوکلئوز یا سل
• سرطان‌های خاصی مانند سرطان خون یا میلوم متعدد

مقدار RF خون چگونه اندازه گیری می‌شود؟

مقدار RF در خون را می¬توان به دو روش اندازه¬گیری کرد:

آزمایشات آگلوتیناسیون.

در این روش خون را با دانه‌های کوچک لاستیکی(لاتکس) که با آنتی‌بادی‌های انسانی پوشانده شده مخلوط می‌کنند. اگر RF در خون وجود داشته باشد، دانه‌های لاتکس بهم می‌پیوندند (آگلوتینات). در یک روش دیگر از آزمایش آگلوتیناسیون، نمونه خون را با گلبول‌های قرمز گوسفندی که با آنتی‌بادی‌های خرگوش پوشانده شده‌اند مخلوط می‌کنند. اگر RF در خون وجود داشته باشد، گلبول‌های قرمز خون به هم می¬پیوندند. اغلب از این روش برای تأیید وجود RF استفاده می‌شود.

• آزمایش نفلومتری

در این آزمایش نمونه خون را با آنتی‌بادی¬هایی مخلوط می‌کند که در صورت وجود RF باعث جمع شدن خون می‌شوند. یک نور لیزر به لوله حاوی مخلوط تابانده می‌شود. سپس مقدار نور مسدود شده توسط نمونه خون اندازه‌گیری می‌شود. با افزایش سطح RF، میزان خون بیشتری تجمع پیدا می‌کند و این باعث ایجاد یک نمونه تیره رنگ می‌شود و باعث می شود نور کمتری از لوله عبور کند.

نتیجه گیری

حدود 20 درصد از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید فاکتور روماتوئید در خونشان کم است یا اصلاً وجود ندارد. بنابراین حتی اگر نتایج فرد طبیعی باشد، پزشک ممکن است آزمایش¬های بیشتری را برای تأیید یا رد تشخیص انجام دهد.
اگر نتایج فرد طبیعی نبود، لزوما به این معنی نیست که یک بیماری پزشکی دارد. برخی از افراد سالم فاکتور روماتوئید در خون دارند، اما دلیل آن مشخص نیست.

روماتوئید

نویسنده: نگار توران

منابع:

  1. https://medlineplus.gov/lab-tests/rheumatoid-factor-rf-test/#:~:text=A%20rheumatoid%20factor%20(RF)%20test%20measures%20the%20amount%20of%20rheumatoid,substances%20like%20viruses%20and%20bacteria.
  2. https://www.healthline.com/health/rheumatoid-factor-rf#results
  3. https://www.lancastergeneralhealth.org/healthwise-library/condition-categories/bones-joints-muscles?lang=en-us&DocumentId=hw42783#:~:text=This%20test%20mixes%20the%20blood,RF%20increase%2C%20more%20clumping%20occurs.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا