تکنیک های آزمایشگاهی

واکنش آنترون روش کار و نتیجه

واکنش آنترون :مقدمه

کربوهيدراتها يا قندها ترکيباتي هستند که داراي فرمول عمومي (CH2O)n مي باشند وبر اساس واکنش هاي شيميايي که مي توانند انجام دهند از ساير گروههاي مواد تمايز داده مي شوند. کربوهيدرات به پلي هيدروکسي آلدئيد يا پلي هيدروکسي کتون و يا ترکيباتي که به اين دو گروه هيدروليز ميشوند اطلاق ميگردد. دسته اي از کربوهيدراتها را که نمي توانند به ترکيب ساده تري شکسته شوند، مونوساکاريد ميگويند. گروهي را که در اثر هيدروليز به دو مولکول مونوساکاريد تجزيه شوند دي ساکاريد و بالاخره کربوهيدراتهايي که به چندين واحد مونو ساکاريد تجزيه ميشوند را اوليگوساکاريد گويند و چنانچه تعداد واحدهاي تشکيل دهنده آن بيش از ده عدد باشد پلي ساکاريد ناميده ميشود. مونوساکاريدها را ميتوان به دو گروه عمده تقسيم کرد: اگر مونوساکاريده داراي عامل آلدئيدي باشند آنها را آلدوز و چنانچه عامل کتوني داشته باشند آنها را کتوز مي نامند.

آنترون

احیا کنندگی

از لحاظ احيا کنندگي نيز قندها را به دو دسته احيا کننده و غير احيا کننده تقسيم ميکنند. قندهاي احيا کننده به علت داشتن گروههاي احيا کننده آلدئيدي يا کتوني داراي خاصيت فوق هستند. قندهاي احيا کننده ميتوانند يونهاي فلزاتي مثل مس دو ظرفيتي (Cu2+) و يون نقره را  در محيط قليايي احيا کنند. مس دو ظرفيتي پس از احيا به صورت مس يک ظرفيتي (Cu+) در مي آيد. اين يون کمتر از مس دو ظرفيتي در آب محلول است و در نتيجه به صورت رسوب سبز رنگ Cu(OH) يا رسوب قرمز رنگ Cu2O و يا مخلوط زرد رنگي از اين دو ترکيب در مي آيد. اگر PH محيط اسيدي شود (مانند آزمايش بارفورد) و همچنين زمان حرارت دادن کنترل شود، فقط مونو ساکاريدها به اين آزمايش جواب مثبت ميدهند.

 

فورفورال چیست؟

ترکیبی دارای یک حلقه 5 ضلعی که یک ضلع آن اکسیژن و راس دیگر آن را کربن پر میکند و یکی از کربن های مجامد اکسیژن (موقعیت ارتو) به عامل آلدوز اتصال پیدا میکند. نکته مهم در مورد فورفورال به دست آمدن آن از قندی است که تحت اثر اسید قرار بگیرد، لیکن خود فورفورال هم می‌تواند طبق ازمایش هایی که می بیند ترکیب رنگی ایجاد کند.

 

experiments chemistry lab conducting experiment laboratory 1 scaled

آزمايش آنترون

يکي از آزمايشهاي عمومي براي کربوهيدراتها، آزمايش آنترون است. اساس آزمايش مطابق آزمايش موليش ميباشد. در اين آزمايش، فورفورال توليد شده با آنترون واکنش کرده، کمپلکس آبي مايل به سبز توليد ميکند.

روش کار و نتیجه

2 ميلي ليتر محلول آنترون در لوله آزمايش ريخته می شود سپس 2/0 ميلي ليتر محلول مورد نظر به آن اضافه می کنند. بلافاصله با مشاهده رنگ آبی در محلول می توان دریافت که این محلول کربوهیدراتی است یا حداقل یک نوع کربوهیدرات در آن وجود دارد.

science elements lab with empty notepad 1 scaled

نویسنده: فرشته خلیل زاده

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا